Ubetinget selvaccept ifølge Albert Ellis

Du er et menneske. Du har en mørk side og en lys side, du er smukt ufuldkommen og fejlbarlig, men du har et stort potentiale til at opnå det, du ønsker. Du kan begynde med at acceptere dig selv betingelsesløst. Vi forklarer hvordan.
Ubetinget selvaccept ifølge Albert Ellis

Sidste ændring: 28 juli, 2022

Ubetinget selvaccept er et værdifuldt redskab til at justere dit velvære og i den forbindelse se dig selv på en mere klar måde. Også på en mere positiv måde. Det er dog ikke let at opnå denne form for syn, fordi du lever i et samfund, der søger at opdrage sine børn i perfektion.

Faktisk lever vi alle i en verden, der er besat af at finde den uvæsentlige fejl i en andens adfærd. Det er enten, fordi vi overvurderer vigtigheden af at gøre det, eller fordi vi tror, at det giver os en vis fordel.

Denne form for holdning motiverer dig til at udvikle en personlighed, der stiller mange krav til sig selv og har brug for at have alt under kontrol. Faktisk ønsker du at rette dine egne fejl, før nogen gør dig opmærksom på dem.

Desuden undersøger du din adfærd under et mikroskop. Du gransker dig selv foran spejlet, så du kan vurdere dit fysiske udseende i overensstemmelse med de gældende skønhedsopfattelser. Efterhånden bliver du din egen værste dommer og årsag til din egen ulykkelighed.

Du glemmer faktisk, at kerneelementet i tilfredsstillelse er at acceptere dine styrker og svagheder, dit potentiale og også dine begrænsninger. Desværre lærer man ikke altid, at succes ikke er ensbetydende med perfektion, og at fravær af fejl ikke direkte bringer lykke.

I virkeligheden afslører den person, der bliver besat af tanken om, at perfektion er en repræsentation af det dydige, en mangel på både selvmedfølelse og visdom.

Følelsesmæssig sundhed kræver, at vi er venlige og medfølende over for os selv og accepterer vores fejl, fejltagelser og mangler.

Kvinde kigger i ødelagt spejl

I modsætning til selvværd opfordrer ubetinget selvaccept os til at acceptere de dele af os selv, som vi mindst kan lide.

Ubetinget selvaccept

Ubetinget selvaccept er en øvelse, der inviterer dig til at omfavne alle dine facetter, både de positive og negative. Det indebærer først og fremmest at acceptere dig selv som et fejlbarligt menneske, der nogle gange vil lykkes i livet og andre gange vil begå fejl.

Hverken dine mangler eller dine fejltagelser definerer dig. Derfor er du nødt til at frigøre dig fra disse vurderinger og etiketter. Dette er ubetinget selvaccept. Det blev defineret og populariseret af Albert Ellis. Det er vigtigt at huske, at det ikke er det samme som selvværd.

Selvværd kan defineres som det sæt af opfattelser, følelser, tanker og vurderinger, som du har om dig selv. Det er en betinget dimension. For dit velbefindende afhænger af, om du føler dig effektiv, gyldig, dygtig, attraktiv og resolut osv.

Selvaccept giver imidlertid også plads til det fejlbarlige, til dine fejl og mangler. Det betyder at acceptere dine særegenheder uden at dømme dig selv for at udvikle en sundere og mere berigende følelse af at være til. En undersøgelse foretaget af det amerikanske universitet i Washington (USA) hævder, at det kun er gennem selvaccept, at vi styrker vores selvværd.

Takket være ubetinget selvaccept ser du på dig selv med medfølelse og hengivenhed og værdsætter alt det, du er, både det gode og det mindre gode. Det hjælper dig med at forebygge tilstande som depression, angst, skyldfølelse eller skam.

Stop med at dømme dig selv

Albert Ellis var en af de mest fremtrædende personer inden for psykologi. Han udviklede REBT (rational emotive-behavioral therapy), en tilgang, der ser på en persons fortolkninger af sig selv og verden omkring sig. Denne faktor er mere end nogen anden den faktor, der formidler lidelse eller psykologisk ubehag.

En vigtig søjle i Ellis’ model var at sikre, at hans klienter arbejdede med ubetinget selvaccept og undgik personlige vurderinger. For i det øjeblik du tillægger en bestemt værdi til, hvordan du er, eller hvordan du opfører dig, risikerer du at lægge grunden til angst eller depression.

Din uddannelse, det samfund, der omgiver dig, dine venner og selv din partner får dig ofte til at udvikle forudindtagede overbevisninger om, hvordan du er. Desuden er det ikke alle disse forestillinger, der er venlige eller berigende. Faktisk integrerer du, næsten uden at opdage det, talrige kritiske og hadefulde tanker i din indre dialog.

Ifølge Albert Ellis er den vigtigste bidragende faktor til menneskelig trivsel at holde op med at vurdere og dømme hinanden. Han hævdede, at mennesket er for komplekst og foranderligt til at blive tildelt etiketter uden skelnen.

Du er perfekt blot ved at eksistere. At acceptere dig selv betingelsesløst betyder at integrere og omfavne alt det, du er. Dine fejltagelser fra i går, dine succeser i dag, dine permanente fejl og dit enorme potentiale.

Acceptér din iboende værdi som menneske

Det er dog ikke let at omfavne de mindre ønskværdige, negative og fejlbarlige dele af dig selv. Faktisk kan det virke umuligt for dig at acceptere dine fejl og mangler. Selv om du er vant til at blive gjort opmærksom på dem. Det kan synes endnu sværere at se dem som noget positivt.

Det er den virkelige udfordring ved ubetinget selvaccept. For i stedet for at acceptere alt det, der ikke behager dig, har du som regel en tendens til at skjule eller fortrænge det.

At acceptere dig selv betyder først og fremmest at erkende, at selv om der er aspekter af dig selv, som du ikke bryder dig om, accepterer du, at de er en iboende del af den, du er. Faktisk er det først, når du giver plads og nærvær til det gode og det dårlige i dit eget væsen, at du er parat til at ændre det, der gør dig utilpas.

Som Carl Rogers sagde: “…når jeg accepterer mig selv, som jeg er, kan jeg ændre mig”.

Kun ved at arbejde med ubetinget selvaccept kan du lægge fundamentet for et positivt selvværd.

En smilende mand

Hvordan kan du opnå ubetinget selvaccept?

Du skal forstå dig selv for at tilgive dig selv. Du skal acceptere dig selv for at ændre det, der gør ondt på dig. Derefter kan du opnå velvære. Det virker som en kompleks opgave, men i virkeligheden kræver det kun én ting: Et fuldt engagement i dig selv. Her er nogle strategier, der vil hjælpe dig med at opnå ubetinget selvaccept.

  • Reflektere og bringe alt det frem i lyset, som du ikke kan lide ved dig selv. F.eks. oplevelser, handlinger, fejl, fejltagelser, fiaskoer, karakterfejl, fysiske fejl osv.
  • Analysér nu hver dimension ud fra et perspektiv baseret på selvmedfølelse. Tal med dig selv, som du gør med din bedste ven, og slip alle antydninger af skyld eller skam. Du består af alt det, du kan lide ved dig selv. Men også af de mørkere områder, som du har en tendens til at afvise og undgå.
  • Acceptér dine begrænsninger, dine omstændigheder og alle dine realiteter. Se på dig selv uden at dømme dig selv, og giv plads til både de lysere og mørkere områder.

Når du har gennemført denne øvelse, skal du tænke over, hvad du kunne gøre for at få dig selv til at føle dig bedre tilpas. Vurdér, hvilke ændringer der ville gøre dig lykkeligere i betragtning af, at du ligesom alle andre er et vidunderligt væsen fuld af fejl og mangler. Dette nedvurderer dig ikke, det normaliserer dig.

Det kan interessere dig ...
Problemet med jeg-kan-ikke-holde-det-ud-itis ifølge Albert Ellis
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
Problemet med jeg-kan-ikke-holde-det-ud-itis ifølge Albert Ellis

Albert Ellis var en yderst indflydelsesrig psykolog, der skabte modellen for rationel emotiv adfærdsterapi. Han har tilhængere i hele verden.



  • Chamberlain, J.M., Haaga, D.A.F. Unconditional Self-Acceptance and Psychological Health. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy 19, 163–176 (2001). https://doi.org/10.1023/A:1011189416600
  • Chamberlain, John & Haaga, Dave. (2001). Unconditional Self-Acceptance and Responses to Negative Feedback. Journal of Rational-Emotive and Cognitive-Behavior Therapy. 19. 177-189. 10.1023/A:1011141500670.
  • Vasile, Cristian. (2013). An Evaluation of Self-acceptance in Adults. Procedia – Social and Behavioral Sciences. Vol. 78. Pages 605-609. 10.1016/j.sbspro.2013.04.360.