Hvad kan du ændre i livet på fire uger?

Eksperter hævder, at det kun tager tredive dage at ændre en vane. Få mere at vide her.
Hvad kan du ændre i livet på fire uger?

Sidste ændring: 28 februar, 2022

Det er vigtigt at forbedre sig, komme videre i livet og at udfordre sig selv med de ting, man kan ændre i livet. Ellers risikerer du at sidde fast og kede dig. Det er dog ikke altid så let at “tage sig sammen” og foretage ændringer, især ikke hvis man har gjort de samme ting i årevis eller endda hele livet.

“Så en handling, og du høster en vane. Så en vane, og du høster en karakter. Så en karakter, og du høster en skæbne”

-Samuel Smiles-

En nyttig teknik er at afsætte fire uger. For i denne periode kan du tilegne dig en ny vane. Måske vil du ændre en vane, som du ikke kan lide, eller tilføje en ny vane. Ifølge de seneste undersøgelser behøver du faktisk ikke mere end 30 dage for at etablere en ny vane i dit liv.

For at gøre det lettere kan du definere én udfordring ad gangen. Skriv dit mål og fristen (fire uger fra i dag) ned på et stykke papir. I denne periode skal du integrere den nye vane i dit liv.

Det kan være alt det, du ønsker at ændre, som du tror, det kan være ekstremt svært eller umuligt at gøre. F.eks. at holde op med at ryge, at melde sig ind i fitness, at starte en diæt eller at beslutte, hvilken karriere du vil gå efter.

Person på toppen af bjerg oplever succes

Hvad kan du ændre i livet på bare fire uger?

Ifølge forskning kan du ændre alt, hvad du vil, på fire uger. Afhængigt af din egen grad af udholdenhed kan det tage kortere eller længere tid, men 30 dage er gennemsnittet. Her er nogle eksempler på, hvad du kan ændre:

  • Undgå unødvendige udgifter. Lad os sige, at du lige har fået løn og allerede har brugt dine penge på tøj, sko og ting til huset. Der er endnu fire uger til, før du får løn igen. Hvis du i den periode føler dig fristet til at købe noget, du ikke har brug for, så lad være. Alternativt kan du finde en mere overkommelig løsning.
  • Begynd at løbe eller motionere . Ofte siger folk, at de vil begynde at motionere i næste uge, men næste uge kommer aldrig. Det skyldes, at det er så svært at begynde på noget. Brug de næste par uger på at sige til dig selv, at du vil gøre det, og at du ikke længere vil give op. Gør derefter en indsats for at opretholde rutinen med at løbe en tur eller gå i fitnesscenteret i 30 dage.
  • Tilbered din egen mad. Lov dig selv, at du i de næste fire uger ikke vil spise fastfood eller take-out. Fordelene for dit helbred vil være så store, at du aldrig vil få lyst til at spise junkfood igen. Derfor vil du altid finde tid til selv at tilberede dine måltider.
  • Forbedr dine kommunikationsevner. Hvis du har svært ved at tale i offentligheden, at føre en samtale uden at skændes med din partner eller at være udadvendt på arbejdet, har du fire uger til at få dine indre kommunikative evner frem.

Andre ting, du kan ændre på fire uger

  • Søg efter et nyt job. Dette afhænger ikke kun af dig og din ændring af vaner, men også af andre faktorer som f.eks. den lokale økonomi, den økonomiske krise osv. Men hvis du keder dig med dit nuværende job, har brug for at skifte stilling, ønsker at tjene flere penge eller opnå en forfremmelse, er det altid et forsøg værd. Måske har du bare brug for et sceneskift og for at søge aktivt efter et nyt job.
  • Betal din gæld. Hvis dit kreditkort er i rødt, og du opdager, at du har brug for flere og flere penge til at betale dine lån af, men din løn er bare ikke nok, så læg en fire-ugers plan for at betale din gæld af. Faktisk kan du måske endda få råd til at spare nogle penge.
Smilende kvinde nyder de ting, man kan ændre i livet på fire uger
  • Definér dine personlige mål. Hvordan vil du gerne slutte dette år? Hvilke mål ønsker du at nå? Hvad kan du ændre i livet for at få dine drømme til at gå i opfyldelse? Du har kun 30 dage til at beslutte, definere og præcisere dine mål på kort, mellemlang og lang sigt. Hvis du desuden stadig ikke har tænkt over, hvordan du ønsker at se dig selv om tre måneder, to år eller endda et årti, så begynd at forestille dig det lige nu.
  • Undersøg en karriere: Hvis du f.eks. ønsker at begynde at studere på universitetet eller tage et kursus, så gør det. I de næste fire uger kan du analysere de muligheder, der er til rådighed. Du kan finde frem til de karrierer, der falder i din smag.
Det kan interessere dig ...
Sløjf disse fire vaner, som påvirker søvnen
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
Sløjf disse fire vaner, som påvirker søvnen

Hvis du gerne vil have en bedre søvn, så læs med og prøv at se nærmere på disse fire vaner, som påvirker søvnen negativt.