Hvad skal du gøre, når en person behandler dig dårligt?

Hvis nogen behandler dig dårligt, skal du ikke reagere på samme måde. Det opnår du ikke noget ved. Det bedste, du kan gøre, er at sætte grænser og vise dem konsekvenserne af deres handlinger. Det vil helbrede de virkninger, som deres uretfærdige og sårende opførsel kan have haft på dig.
Hvad skal du gøre, når en person behandler dig dårligt?

Sidste ændring: 12 april, 2022

Hvad skal du gøre, når nogen behandler dig dårligt? Reagere? Tage afstand og lade som om, der ikke er sket noget? Faktisk er der få oplevelser, der er mere komplekse og kontroversielle end at reagere hensigtsmæssigt på dårlig behandling. Ofte er rådet at sige til dig selv, at problemet ligger hos den anden person, ikke hos dig.

Det er måske rigtigt, men hvad med den måde, det får dig til at føle dig på? Hvordan håndterer du disse følelser af uretfærdighed, fortvivlelse, vrede, skuffelse eller endog frygt? I virkeligheden er det ofte ikke nok at lade en negativ oplevelse passere. Det er nemlig ikke godt at forsømme sine følelser i en truende situation.

En fortvivlet mand

Det vil altid være nyttigt at vide, hvordan man skal opføre sig med respekt og selvsikkerhed.

Håndteringsstrategier, når nogen behandler dig dårligt

Som menneske er du programmeret til at reagere på enhver situation med trusler eller fare. Dette skyldes den rolle, som amygdala spiller i din hjerne. Emory University (USA) gennemførte forskning, der belyste dette faktum.

Denne region i din hjerne opfordrer din krop til at udstede tre reaktioner i stressede situationer. Når nogen behandler dig dårligt, tilskynder din naturlige reaktionsmekanisme dig faktisk til enten at flygte, angribe eller blive stående (fryse).

Det er instinktive reaktioner, som har præget den menneskelige natur siden tidernes morgen. I dag skal du imidlertid bruge en bredere og mere intelligent type reaktion.

Dette indebærer, at du ikke skal vælge at angribe. Faktisk gør det kun situationen værre at bruge loven om gengældelse eller at reagere voldeligt over for dem, der har behandlet dig dårligt. Faktisk giver hævn dig kun få fordele og forstærker kun dine negativt validerede følelser som f.eks. vrede.

Hvad skal du derfor gøre? Dette ville være nogle gode muligheder.

Reagér ikke med det samme, men hold en pause for at bearbejde det, der er sket

Forestil dig, at din chef har kritiseret både dit arbejde og din indsats, at din partner har fornærmet dig, eller at en ven har svigtet din tillid. Det er smertefulde og truende oplevelser, der tilskynder dig til at reagere automatisk. Men det er ikke hensigtsmæssigt at gøre det.

Efter en situation med foragt eller negativ behandling bør du forsøge at bearbejde det, der er sket, i ro og mag. Dette vil hjælpe dig med at analysere situationen omhyggeligt. Måske vil det også få dig til at indse, at denne særlige handling ikke er en isoleret handling, og at der tidligere har været andre tegn på foragt hos den person, der har gjort dig ked af det.

Selvmedfølelse: Smerten er reel, og der er ingen grund til at skjule den

Selvmedfølelse er en værdifuld strategi i vanskelige tider. Den giver dig mulighed for at forbinde dig med dig selv med empati og respekt uden at dømme dig selv.

Det, du føler, når nogen behandler dig dårligt, er virkeligt og bør ikke undertrykkes eller skjules. Faktisk er det kun, når du accepterer hver enkelt følelse, at du bedre kan håndtere situationen.

Planlæg dine næste skridt

Overlad ikke noget til tilfældighederne. Den, der har behandlet dig dårligt én gang, kan meget vel gøre det igen. Derfor bør du udarbejde en plan for at sikre, at det ikke sker igen. Tænk roligt og reflekteret over, hvad du kan gøre, og tag hensyn til følgende:

  • Dit mål er at gøre den anden person opmærksom på, hvad han/hun har gjort.
  • Deres handling må ikke gentages. Hvis den bliver det, skal du gøre det klart for dem, hvad konsekvenserne vil være.
  • Forklar, hvordan de fik dig til at føle dig, og hvilke virkninger deres handling har haft.
  • Tænk over, hvilke grænser du vil sætte over for dem.

Brug assertivitet

Assertivitet er klarhedens, respektens og modets sprog. Når nogen behandler dig dårligt, må du ikke forblive tavs. For det er yderst sandsynligt, at de vil gøre dig ked af det igen, og denne gang vil det være mere alvorligt, hvis du ikke har taget hånd om den første overskridelse. Du skal være assertiv for at forsvare dig selv på den måde, du fortjener.

  • Tal roligt, selvsikkert og direkte (du kan øve dig på forhånd).
  • Brug første person (jeg føler, jeg lægger mærke til, jeg vil have, jeg har brug for).
  • Anvend følgende formel: “Hvis situationen gentager sig, vil det gøre mig ked af det, og det er ikke acceptabelt. Derfor har jeg brug for, at du gør (…). Hvis du ikke gør det, så vil jeg (…) “.
Personer, der skændes, kan få dig til at spørge, hvad du skal gøre, når nogen behandler dig dårligt

I den slags situationer er det tilrådeligt at tage sig af hinanden og søge positive forbindelser.

Pas på dig selv, når andre behandler dig dårligt

Når nogen behandler dig dårligt, gør alt ondt. Din ånd, dit selvværd og selv den opfattelse, du har af andre, falder. Det er som et usynligt sår. Desuden kræver det en stor indsats at handle hensigtsmæssigt, være respektfuld, men klar, så situationen ikke gentager sig.

Efter den slags oplevelser skal du udøve selvomsorg. Tilbring tid med de mennesker, du elsker, del det, du har oplevet, befri dine følelser og giv dig selv tid til at opnå ro og velvære. Når alt kommer til alt, er livet fuld af komplicerede øjeblikke. Men de gode opvejer som regel de dårlige. Vi skal bare holde øje med dem og tilbyde dem til hinanden, når vi kan.

Det kan interessere dig ...
Din partner stresser dig: Hvad kan du gøre?
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
Din partner stresser dig: Hvad kan du gøre?

Når din partner stresser dig, er du nødt til at iværksætte nogle strategier. Vi giver dig nogle idéer til, hvad du kan gøre i denne situation.



  • Aguilar. (2012). Comunicación Asertiva. Documento del Servicio de Salud Personal del Estado de Morelos.
  • Daniel Goleman (1995) Inteligencia emocional. DeBolsillo
  • Ressler KJ. Amygdala activity, fear, and anxiety: Modulation by stress. Biol Psychiatry. 2010;67(12):1117-1119. doi:10.1016/j.biopsych.2010.04.027
  • Kim JE, Dager SR, Lyoo IK. The role of the amygdala in the pathophysiology of panic disorder: Evidence from neuroimaging studies. Biol Mood Anxiety Disord. 2012;2:20. doi:10.1186/2045-5380-2-20