Angstens indflydelse på hjernen: En labyrint af udmattelse

oktober 21, 2019
Tøv ikke med at gå til en professionel, hvis angstens indflydelse på hjernen er ved at overtage. Ingen fortjener at leve med frygt. Men først er der nogle ting, du kan prøve selv.

Angstens indflydelse på hjernen kan være meget stor. Kortisol, adrenalin og noradrenalin får dig til at være på vagt og være defensiv. Det vil ikke vare lang tid før dit sind bliver overtaget af irrationelle tanker. Frygt vil invadere og lamme dig. Andre følelser vil helt formørke din virkelighed – ligesom en kold, måneløs nat. Der er ærligt talt ikke mange andre psykologiske tilstande, der kan være lige så intense, som angst kan.

Demografiske studier kan fortælle os meget, og tilsyneladende er der mange mennesker, der lever med kronisk angst. De kan ikke se, at der er en anden måde at komme igennem virkeligheden på og behandle angsten. De lader den rasende tyr, som er angst, piske dem rundt i manegen. De ved ikke, hvad de skal gøre.

Men der er også andre mennesker, der har noget, der hedder situationsbetinget angst. Dette indebærer situationer såsom offentlige taler, jobsamtaler, eksamener eller endda interaktion med andre mennesker. Dette er alle ting, der kan få din hjerne til at løfte de røde flag, der symboliserer fare.

“Du kan ikke blive lammet af frygten for at fejle, ellers vil du aldrig skubbe dig selv.”
Arnold Schwarzenegger

Vi har alle været ramt af angst på et eller andet tidspunkt, da det er en naturlig menneskelig reaktion. I de rigtige doser kan det endda hjælpe dig med at skubbe dig mod dine mål. Problemet er, at meget af tiden ender det med at komme ud af kontrol. Det tager ikke lang tid for angsten at overtage dit liv, nogle gange uden at du indser det. Når det sker, bliver alt forvrænget, og angsten skaber forvirring i din virkelighed, som var den et Kandinsky-maleri.

Skræmmende skygge symboliserer angstens indflydelse på hjernen

Sådan er angstens indflydelse på hjernen

Hvis du virkelig ønsker at forstå angstens indflydelse på hjernen, er der en vigtig ting, du skal vide først. Du er nødt til at vide, hvordan man kan adskille det fra stress. For eksempel har stress at gøre med en fysiologisk proces, der starter på grund af flere eksterne faktorer. Med andre ord er der altid noget specifikt, der forårsager det.

Det kan være pres på arbejdspladsen, at have for travlt, problemer i hjemmet osv. Det viser sig dybest set, når du er klar over, at “du ikke har ressourcerne” til at håndtere alle disse stimuli.

Angst er derimod meget mere kompliceret. Det er rigtigt nok, at meget af tiden er det en bivirkning af stress, men der er også mange andre tilfælde, hvor du kan opleve det uden at vide hvorfor. Det kommer fra et sted inde i hjernen. Det er noget, der viser sig igen og igen i hårde tider. Det er en fysiologisk responsmekanisme, der gør dig klar til at løbe væk fra en trussel eller kæmpe for dit liv (ligegyldigt hvorvidt situationen virkelig er faretruende eller ej).

Dette er, hvad der gør angst anderledes end stress. Det gør det også meget sværere at håndtere på grund af det, der foregår i din hjerne, når du føler det. Vi vil grave dybere ned i dette aspekt nedenfor.

Mandelkernen

Mandelkernen er en lille struktur bagerst i din hjerne. Det er den del, der behandler og fortolker alle de sensoriske signaler, der kommer fra dit miljø. Det er også den del, der advarer din hjerne, når du oplever en trussel, såsom noget farligt, som du skal beskytte dig imod. Det er dybest set din instinktive (og lejlighedsvis irrationelle) sensor for almindelig frygt som edderkopper, mørke, højder osv. ..

illustration symboliserer angstens indflydelse på hjernen

Hippocampus

Hippocampus er den del af din hjerne, der er relateret til følelsesmæssig hukommelse. Hvis angstens indflydelse på hjernen er intens og langvarig, er dette en af ​​de hjernedele, der vil blive mest påvirket. Den bliver mindre, hvilket medfører mange andre alvorlige bivirkninger. Symptomer som hukommelsestab, koncentrationsbesvær og endog posttraumatisk stress er alle meget almindelige i forbindelse med dette problem. Dette sidste symptom er meget almindeligt hos børn, der er blevet misbrugt. De lever med den forfærdelige byrde konstant at være bange, bekymrede og føle, at de er i fare.

For et par måneder siden udgav journalen Neuron faktisk en ekstremt interessant og håbefuld artikel. Forskere har fundet ud af, at de celler, der er ansvarlige for angst, faktisk alle er i hippocampus. Nu håber de at bruge dette fund til at udvikle bedre medicin, der kan behandle dette problem.

Kortisol, noradrenalin og adrenalin

Rastløshed, hævet alarmberedskab, muskelspændinger og hjertebanken er alle bivirkningerne af nogle få specifikke neuro-transmittere. Angstens indflydelse på hjernen kommer udelukkende fra den umiskendelige (og frygtede) kombination af kortisol, noradrenalin og adrenalin.

Først identificerer din mandelkerne faren, og så får disse neurotransmittere dig til at reagere. Din hjerne vil have dig til at beskytte dig selv, ved enten at løbe væk eller reagere på en anden måde. En måde, den gør det på, er ved at pumpe mere blod ind i dine muskler. Det øger din puls og sender mere luft ind i lungerne.

Selvfølgelig kan denne tilstand af alarm være virkelig nyttig, så længe truslen er “ægte”. Men når den ikke er det, og du konstant aktiverer denne fysiologiske proces, så opstår problemerne. Du vil begynde at have fordøjelsesproblemer, hovedpine, forhøjet blodtryk og en risiko for cerebrovaskulære problemer.

kvinde dyrker meditation

Hvad du kan gøre ved angstens indflydelse på hjernen

Som vi nævnte i starten, er angstens indflydelse på hjernen en fysiologisk reaktion. Det er ikke nok bare at sige “bare rolig, alt går fint” til dig selv. Hvis din hjerne beslutter, er du er i fare, vil den ikke hjælpe dig med at ræsonnere ting. Derfor er det vigtigt at starte med den fysiologiske side af tingene.

  • Overbevis din krop om, at der ikke er nogen fare. Hvordan? Lav afslapningsteknikker såsom dyb vejrtrækning. Sæt din krop på “pause”, så hjernen slapper af.
  • Få angsten til at arbejde for dig. At styre angsten er ikke et spørgsmål om viljestyrke. Du kan ikke få denne psyko-fysiologiske virkelighed til at forsvinde fra din hjerne. Det, du skal gøre, er at komme igennem det og gøre god brug af det, som det giver dig. Kunstneriske terapier er en fantastisk måde at hjælpe dig med at visualisere det og faktisk opnå det. Keramik og maleri er to af de bedste kunstformer til at give en form til din angst. De kan gøre et ødelæggende monster til et meget mindre skræmmende og mere håndterbart væsen.
  • Nye vaner, nye rutiner. At gøre noget anderledes i din daglige rutine har potentialet til at ændre alt. Gå ture, gå til en koncert hver uge, mød nye mennesker, tilmeld dig en yogalektion … Alle disse ting kan ændre hjernens alarmsystem og få dig til at se tingene anderledes.

Tøv ikke med at gå til en professionel, hvis angstens indflydelse på hjernen er ved at overtage. Ingen fortjener at leve med frygt. Ingen skulle være nødt til at leve som en fange af en kronisk angst, der gør livet så meget sværere.