Udbrændthedssyndrom: når du arbejder for meget

maj 11, 2018

Udbrændthedssyndrom er defineret som følelsen af ​​uro produceret af overarbejde. Ubehaget har en tendens til at være den direkte følge af meget intens eller meget langvarig stress. Således ender trykket med at forbruge af individets ressourcer (psykologiske forsvar). Det er mere almindeligt i hjælpende erhverv (læger, sygeplejersker, psykologer osv.).

Udbrændthedssyndrom ser anderledes ud hos hver person. Men et af de mest synlige symptomer er manglende motivation, hvilket gør mængden og kvaliteten af ​​deres arbejde aftagende. Derfor kunne vi sige, at det betragtes som en tilstand af fysisk, følelsesmæssig og mental udmattelse, der er produceret af kontinuerlig overindflydelse i situationer, der er for følelsesmæssigt krævende.

Maslach, en af ​​de mest bemærkelsesværdige forfattere på området, definerer udbrændthedssyndrom som “følelsesmæssig udmattelse, der fører til tab af motivation, som har tendens til at give plads til en følelse af utilstrækkelighed eller fiasko.”

Stresset mand med udbrændthedssyndrom

De tre hovedakser af udbrændthedssyndrom

  • Følelsesmæssig træthed og udmattelse: Folk, der lider af udbrændthedssyndrom, føler, at de ikke kan yde kvalitetshjælp eller støtte til deres patient eller familiemedlem længere. Dette får dem ofte til at føle sig utilstrækkelige eller hjælpeløse. De kan ikke give mere af sig selv til andre. De føler sig mentalt trætte og udmattede. Ofte strækker dette sig også til fysisk træthed.
  • Depersonalisering: På grund af den ovenfor beskrevne proces, vedtager den professionelle en holdning af ligegyldighed. De bliver mere fjerne med patienten eller deres familiemedlemmer. Som følge heraf, gør de ikke deres arbejde, som de skal, eller som de ville under normale forhold.
  • Følelser af svigt på grund af manglende personlig og/eller professionel opnåelse. På længere sigt, bliver en person med udbrændthedssyndrom mindre tilfreds med sit arbejde. De begynder at opleve følelser af fejl eller utilfredshed. Der er frustration, hjælpeløshed, som vi omtalte i det første punkt, lavt selvværd og desillusionering med hensyn til arbejde.

Den onde cirkel af stress og udmattelse

Det er meget som dominoeffekten eller en ond cirkel. Men det behøver ikke at gå i samme rækkefølge for hver person. Det er ikke altid gradvist. Det, der plejer at ske, er en “eskalering af symptomer”. Med andre ord, de første symptomer, medmindre noget sker, har tendens til at give plads til alt andet.

Det betyder ikke, at alle i de hjælpende erhverv nødvendigvis oplever udmattelse. Der er nogle professionelle, der håndterer vanskeligt arbejde, som palliativ pleje eller onkologi, ved faktisk at blive stærkere på grund af det. Hvilken vej de tager, afhænger meget af de følelsesmæssige håndterings- og reguleringsressourcer, de bruger.

“At være tæt på døden lærer dig, hvordan man skal leve.”

Håndtering af udbrændthed

Der er visse elementer (erfaringer, mennesker, situationer osv.), vi ikke kan ændre og har absolut ingen kontrol over. Begivenheder, der simpelthen er, hvad de er. Ting, vi gerne vil ændre på en eller anden måde, eller dem, vi ønsker, slet ikke var der.

Men … sådan er det. Så for at tage vare på os selv, skal vi skelne mellem, hvad der kan og ikke kan gøres. Skelne mellem, hvad der er og hvad der skal være. Dette vil beskytte os mod hjælpeløshed, frustration, skyld og vrede.

Det er vigtigt at acceptere at:

  • Vi er ansvarlige for de ting, vi gør, ikke skyldige i dem. Derfor kan vi altid vælge, hvordan vi reagerer på ting, der sker.
  • Vi har alle vores grænser og har brug for at tage sig af vores relationer. Både vores forhold til andre og os selv.
  • Smerter og lidelser vil påvirke os. Det er normalt, vi er bare mennesker. Men det vil hjælpe os med at lære mere om os selv.
  • Følelser har deres egne regler og er næppe underlagt logik diktaterne. Dette gælder, selvom du er sundhedspersonale.
Kvinde ved computer oplever udbrændthedssyndrom

Effektive ressourcer til bekæmpelse af udbrændthedssyndrom

For at behandle udbrændthedssyndrom, er to psykologiske ressourcer almindeligt anvendt og ret effektive. Vi henviser til accept og medfølelse. De hjælper begge med at frigive stress. De holder vores motivation og viljestyrke oppe, så vi kan styre vores energi proaktivt. At være proaktiv består i at træffe beslutninger for os selv. Tage ansvar for sine handlinger, uden at retfærdiggøre dem.

Accept og medfølelse hjælper os også med at sætte realistiske og håndterbare mål. De fører os til succes og præstation. Det handler om at fokusere på, hvad du vil, ikke på det, du frygter.

For at gøre det, er det vigtigt at finde ud af rigtige oplysninger og investere tid i det. Et eksempel er at praktisere teknikker som mindfulness, som er baseret på fuld opmærksomhed, fokuseret på nutiden.

Selvreguleringsstrategier er også vigtige her. Ved selvreguleringsstrategier taler vi om ting, der hjælper os med at styre vores egen adfærd. Disse omfatter følelsesmæssige, kognitive og motoriske adfærd. Formålet er at tilpasse sig bedre til situationer.

Kort sagt, er det generelle underliggende punkt simpelt: at få kontrol over vigtige personlige valg (som at dedikere dit liv til at hjælpe andre), som gør det muligt for dig at gøre det godt og bevare din følelsesmæssige sundhed.