Sådan kan du træne hjernen til at blive lykkeligere

Selv om ingen kan være lykkelig hele tiden, er der noget vigtigere end det: At have det godt med sig selv. For at gøre dette skal du forstå og hjælpe din hjerne med at opbygge et stærkere selvværd og have mere fleksible tanker.
Sådan kan du træne hjernen til at blive lykkeligere
Valeria Sabater

Skrevet og kontrolleret af psykolog Valeria Sabater.

Sidste ændring: 22 oktober, 2022

Er det muligt at træne hjernen til at blive lykkeligere? I dag findes der utallige mirakelkure til lykke. Du kan altså hjælpe dig selv ved at bruge nogle få strategier. Men er det så nemt, som det ser ud? Findes der en formel, der kan hjælpe dig med at blive lykkeligere og optimistisk?

Det korte svar er nej, da alt, hvad der har med psykologisk velvære og autentisk tilfredshed at gøre, hverken er nemt eller hurtigt.

Til at begynde med skal du forstå, at din hjerne er ligeglad med, om du er lykkelig eller ej. Den har kun brug for dig for at overleve. Derfor giver den altid scenen til din værste frygt og de processer, der holder dig i din komfortzone.

Det betyder ikke, at din hjerne ikke kan ændre sig, bare fordi den er modstandsdygtig over for forandring. Mennesker har især udviklet sig og lært at tilpasse sig komplekse miljøer. Ligeledes er det i klinisk praksis muligt at nå balance og healing. Det kræver dog en autentisk og aktiv forpligtelse.

Ængstelig kvinde bider negle

Kan du træne hjernen til at blive lykkeligere i livet?

At træne hjernen til at blive lykkeligere handler ikke kun om at ændre din kost. Det handler ikke kun om at leve et mere aktivt liv, dyrke sport eller rejse en eller to gange om året. Disse ændringer kan hjælpe dig med at holde dig sundere og gøre dig tilfreds i en dag eller to.

Ingen af disse strategier kan dog hjælpe dig med at håndtere stress bedre. Når livet igen bliver hårdt, ved du ikke, hvordan du skal få det bedre, og du begynder at føle dig hjælpeløs, bange og ængstelig.

Som psykologen Mihály Csikszentmihályi afslører, er der ingen nem opskrift på et lykkeligere liv. Det er en individuel proces, der kræver kreativitet og originalitet. Du kan dog tage udgangspunkt i en række grundlæggende realiteter.

Kvinde smiler til kamera

Du kan træne hjernen til at blive lykkeligere ved at træne dine tanker til at reflektere over ting

Neurovidenskaben har vist verden, at tanker blot er et produkt af hjerneaktivitet. Hjernen skaber tanker som et resultat af elektriske forbindelser. Det er sandt, men dine tanker har en vis magt over din hjerne, fordi de kan skabe nye forbindelser og endda ændre dens form.

  • Negative, gentagne og besættende tanker kan bremse hjernens koordination. De får din hjerne til at føle sig træt og nedsætter aktiviteten i det præfrontale område af hjernen. Det gør det sværere at finde løsninger på problemer.
  • En afgørende faktor i at træne hjernen til at blive lykkeligere er at få mere kontrol over denne type mentale processer. Det er sundt at tænke nøje.
  • Alt, hvad du siger og tænker, betyder noget. Prøv derfor at opdage negative tankemønstre og stop dem.
  • Nu handler det ikke om at vende tingene om og begynde at have overfladiske og overdrevent optimistiske tanker. Det handler blot om at reflektere mere og være mere fleksibel omkring din virkelighed. Du bør være i stand til at tænke på ti løsninger på et problem, udvide dine perspektiver og holde op med at være fatalistisk.

At have et formål kan give dit liv mening

Der er ingen mening med at leve et liv uden formål. Videnskabeligt set betyder det at leve uden dopamin, serotonin og den tråd, der forbinder dine fantasier med dine daglige mål. Hvis din virkelighed ikke betyder noget for dig, mangler du også værdi.

Dette giver plads til en overvældende tomhed og fører til humørforstyrrelser som angst eller depression. Som Viktor Frankl engang sagde, giver et formål dit liv mening. Prøv at huske på, hvad der er vigtigt for dig, og hvad der er værd at leve videre for.

Hvis du derfor ønsker at træne din hjerne til at blive lykkeligere, skal du forstå, hvad der er dit formål med livet. Du bør have et dagligt mål, et mål at nå. Selv noget så simpelt som at tage en pause, hænge ud med nogen, læse en bog eller gå en tur.

Smilende kvinde har formået at træne hjernen til at blive lykkeligere

Lykke betyder at føle sig godt tilpas med sig selv

Ingen kan være lykkelig hver dag. Det er umuligt at bevare denne sindstilstand for evigt. Der er dog noget, der er vigtigere end at være lykkelig: At have det godt med sig selv. I dag er manglen på selvværd et stort problem for mange mennesker.

Dette er en væsentlig del af velvære og et vendepunkt for at føle sig tilfreds med livet. John Rawls, en af de mest berømte filosoffer i det 20. århundrede, plejede at sige, at hvis samfundet ønsker at være lykkeligt, skal dets borgere have et sundt selvværd.

For Rawls skal man tro på sig selv for at være fri og fortjene fremskridt og velvære. Ifølge Rawls er det modsatte af selvrespekt hjælpeløshed.

Kort sagt, kan man træne hjernen til at blive lykkeligere? Svaret er ja. Det er dog ikke en let opgave. Du er nødt til at arbejde på det hver dag. Det er en krævende, kompleks og modig opgave!

Det kan interessere dig ...
At smile mere kan gøre dig lykkeligere, selv når du ikke har lyst
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
At smile mere kan gøre dig lykkeligere, selv når du ikke har lyst

At smile mere er noget, mange mennesker har på deres to-do lister. Men det er ikke så nemt et mål, som de fleste tror. Smiler du ofte?



  • Berridge, K. C., & Kringelbach, M. L. (2011). Building a neuroscience of pleasure and well-being. Psychology of Well-Being: Theory, Research and Practice1(1), 3. https://doi.org/10.1186/2211-1522-1-3
  • Kringelbach, M. L., & Berridge, K. C. (2010). The functional neuroanatomy of pleasure and happiness. Discovery Medicine9(49), 579–587.