Sådan håndteres psykisk udmattelse bedst

11 marts, 2018

Psykisk udmattelse svækker os både fysisk og mentalt. Det er noget, der opstår som følge af at have for meget at gøre eller tænke på. For mange beslutninger, for mange påtrængende tanker, for meget arbejde, for mange forpligtelser, afbrydelser, bekymringer… Listen fortsætter.

På den anden side, er det også, ikke at have nok af mange ting i livet. Ikke nok kvalitetstid for dig selv, ikke nok søvn, ikke nok indre fred og ro. Læs videre og find ud af de mange tegn på psykisk udmattelse, og hvordan man handler, før det er for sent.

Vi ved alle, hvordan det føles at blive udkørt på alle niveauer. Det er vigtigt at huske på, at en træt hjerne, en der er psykologisk udkørt, virker og reagerer på stimuli helt anderledes. Neuroforsker, Matthew Walker, kunne demonstrere i laboratoriet, at mentalt trætte mennesker har en mere negativ opfattelse af deres virkelighed. Derudover er de meget følelsesmæssigt sensitive.

Nogle gange bliver du bare træt. Du er udmattet, uden styrke, alene i din modløshed, hvor alt mister dets betydning, dets skønhed, dets spontanitet…

En forkert idé, vi ofte har, er, at psykologisk udmattelse skyldes en skæbnesvanger akkumulering af fejl, dårlige beslutninger, fiaskoer eller skuffelser. Dette er bare ikke sandt. Det meste af tiden er træthed noget helt andet. Det er det direkte resultat af at have for meget at gøre, uden at vi indser, at det bare er for meget for os.

Vi har alle hørt, at vores perspektiv afhænger af, hvordan vi ser glasset, enten halvt fyldt eller halvt tomt. Nogle gange er kun en dråbe den sidste, og vi når vores grænse. Psykisk udmattelse tager helt over.

Hav i kaffekop

Psykisk udmattelse: et alt for almindeligt problem

Charlie føler sig tilfreds med sit liv; faktisk kunne han ikke bede om mere. Han er grafisk designer. Han nyder sit arbejde. Han har en kone, som han elsker, og han er lige blevet far. Han er tilfreds med alt og har ingen store problemer i sit liv.

Men han begynder at se, at det bliver hårdere og sværere for ham at træffe beslutninger. Hans humør er mere irritabelt. Han kan ikke koncentrere sig, og han har endda problemer med at falde i søvn.

Han kan bare ikke forstå, hvad der sker med ham. Alt virker fint; Faktisk burde han føle sig lykkeligere end nogensinde. Men i hans sind er der en slags sensor, der fortæller ham, “noget er ikke helt rigtigt”.

Hvis der var nogen, der kiggede på Charlies liv udefra, kunne den person påpege flere ting for ham, der muligvis kunne holde ham fra at blive udkørt.

En af de ting, de ville påpege (og dybt inde ved Charlie det allerede) er, at han har gang i for mange ting på én gang. En forfremmelse, nye arbejdsprojekter og kunder at tilfredsstille, et barn og et lån. Han er også et sted i sit liv, hvor han vil have alt til at være “perfekt“.

Alt dette samtidig, betyder at Charlie har mindre tid til hvert af disse ansvarsområder, og det bliver simpelthen for meget for ham. Det truer hans evne til at klare ting. Hans mentale udmattelse er tydelig, og det gør ham udmattet. Her er nogle tegn på psysisk udmattelse og hvordan det påvirker os.

Mand på kontor tager sig til hoved som resultat af psykisk udmattelse

Tegn på psykisk udmattelse

  • Fysisk træthed og mangel på energi. Udmattelsen bliver sommetider så slem, at vi står op om morgenen, sikre på at vi ikke kan komme igennem dagen.
  • Søvnløshed. I starten er det almindeligt at vågne pludseligt op om natten, men senere kan dette føre til alvorlige vanskeligheder med at falde i søvn.
  • Hukommelsestab. Ifølge en artikel, der er offentliggjort i Journal of Forensic Psychiatry and Psychology, frembringer psykologisk udmattelse ofte en kognitiv svækkelse, der kaldes “disinformations-effekten”. Her blander vi informationer, og hvor vi husker det forkert, blander billeder, mennesker og situationer sammen.
  • Med hensyn til fysiske symptomer: hjertebank, fordøjelsesproblemer, hovedpine, mangel på appetit eller en øget appetit er alle almindelige.
  • På et følelsesmæssigt niveau kan vi blive mere følsomme og samtidig apatiske, irritable og pessimistiske.
  • Et andet normalt tegn er anhedonia. Det vil sige manglende evne til at føle fornøjelse, at nyde ting så meget som vi gjorde før. Vi ser ikke længere frem til ting, og livet bliver gråt, med verden tilsyneladende langt væk.

“Søvn er en god madras til træthed”
Juan Rulfo

Sådan håndteres psykisk udmattelse

Eric Hoffer sagde, at den værste træthed kommer fra arbejde, som du ikke har gjort. Det er så sandt. Nogle gange kommer ægte udmattelse på grund af alt, hvad vi vil gøre og ikke får gjort. På grund af alle de daglige mål, vi sætter for os selv, men er for meget, eller som vi ikke kommer til at gøre. Og på grund af dem må vi give op, fordi vi er under for meget pres.

Så til sidst sker det. Den sidste dråbe kommer, og det knækker kamelens ryg. Det er, hvor alt går over gevind. Så den første ting at gøre er at indse, hvad der sker med os.

Psykologisk udmattelse truer os, og vi skal forhindre, at “væsenet” bliver større, mørkere og tungere. Lad os tage et kig på de følgende 3 trin, som vi bør sætte i praksis.

Kvinde går med pink røg

3 “tilladelser” du skal give dig selv for at rydde skyerne af mental træthed

  • Giv dig selv tilladelse til at genopdage dig selv. Det kan virke ironisk, men psykisk udmattelse har tendens til at fange lag på lag af bekymringer, pres, pligter og bekymringer i os. Til det punkt, hvor vi faktisk glemmer os selv. Giv dig selv tilladelse til at finde dig selv igen. For at gøre dette er der intet bedre end at nyde en time om dagen, helt afbrudt fra alle former for stimulation. Væk fra mennesker, lyde, kunstige lys, teknologi osv. Find et roligt miljø for blot at være “være”.
  • Giv dig selv lov til at prioritere. Dette er absolut nødvendigt. Husk, hvad dine prioriteter er, hvor din identitet er, hvad du elsker, hvad der gør dig glad. Resten vil være sekundært og bør ikke fortjene sådanne følelsesmæssige og personlige investeringer fra din side.
  • Giv dig selv lov til at være mindre krævende. Der er 24 timer om dagen, og livet har sine begrænsninger, uanset om vi kan lide det eller ej. Lær at være realistisk med din tid. Læg ikke for meget pres på dig selv eller sæt for høje standarder for dig selv. Du behøver ikke alt for altid at være perfekt. Nogle gange er det nok at være det samme som i går. Nogle gange er en beskeden, stille balance nok.

Til sidst ved vi, at livet bliver mere og mere krævende, og at vi har lyst til at gøre alt. Men det er værd at huske dette: Vi består af kød og blod, et hjerte og psykologiske “muskler”, der skal næres med kvalitetstid, hvile, fred og fritid. Lad os lære at sætte os selv først og passe på os selv, som vi fortjener det…