7 afslapningsøvelser, der hjælper dig af med bekymringer

· december 4, 2017

Vi har sagt det mange gange, bekymringer er i sig selv ikke dårligt eller usundt. Det er faktisk tilpasningsdygtig, fordi det tillader os at forholde os til vores omgivelser med en passende mængde af bevågenhed. Ikke desto mindre bliver bekymring i overflod usundt for os og kan påvirke os i vores daglige liv. Sandheden er, at selvom vi ikke tror, at det sker for os, kan det ske på hvilket som helst tidspunkt i vores liv.

Det er derfor meget vigtigt at udvikle personlige ressourcer og strategier, som hjælper os med at kontrollere vores følelser og tanker. Fordi, som vi alle ved, er det, at tage vare på sig selv, en evne, som hjælper os med at udvikle os tilstrækkeligt.

Vi burde vide, at ikke alle afslapningsteknikker virker ens for alle. Uanset øvelsen må vi praktisere den med omhu, for at gøre fremskridt.

Sovende Buddha uden bekymringer

Spørgsmålet melder sig måske i læserens tanker. Burde jeg også gøre det, selvom jeg ikke har nogen problemer med bekymringer? For det første bør vi pointere, at alle kan have gavn af den livslektie, disse øvelser kan lære os. Endvidere er det vigtigt, at vi vælger et tidspunkt på dagen, hvor vi ikke bliver forstyrret. For eksempel, hvis man vælger et tidspunkt om aftenen, så prøv ikke at falde i søvn imens. Målet er at lære teknikken. Lad os kigge på nogle øvelser… 

1. Lær at trække vejret rigtigt for at komme af med bekymringer

Selvsagt ved vi alle, hvordan man skal trække vejret, det er derfor vi stadigvæk lever. Men vi gør det ikke på den rigtige måde, som får os til at slappe af. Der er to forskellige måder at trække vejret på, men den slags vejrtrækning, vi stort set alle bruger, er overfladisk. 

Vores almindelige rytme er hurtig, fra munden og overfladisk. Vi trækker vejret igennem vores mund, med kun lidt eller ingen brug af vores mellemgulv.  Det kan være, fordi vi sammentrækker vores mave, når vi trækker luft ind, eller fordi vi løfter vores skuldre.

Derfor indånder vi kun små mængder af ilt, som resulterer i mangel på livskraft og udholdenhed. Det er derfor, vejrtrækning er placeret øverst på vores liste. Fordi, uden tvivl, er god vejrtrækning grundstenen for afslapning.

Som en regel må vi pointere, at vores naturlige måde at trække vejret på altid er igennem vores næse. På den måde filtrerer vi luften, der kommer ind, og skubber alle urenhederne, som blokerer vores næse, ud. Og selvom der er mange egnede måder at trække vejret på, er den mest fysiologisk passende den måde, der går dybest. Her nedenfor er en instruktionsvideo, så I kan lære, hvordan man trækker vejret dybt.

2. Jacobsons nye afslapningsmetode

Ligesom Jacobson selv ville bekræfte “er elimineringen af tilbagevendende spænding et essentielt kendetegn ved denne metode.”  I lyset af at mentale spændinger aktiveres af musklerne, må vi være opmærksomme på, når musklerne begynder at spænde, og hvad vi kan gøre for at løsne dem, for at undgå overbelastning. 

Det er derfor essentielt at være opmærksom på de muskelgrupper, vi kan løsne op. Dette kræver tilstrækkelig med træning, for virkelig at kunne lære det. Men vi kan alligevel godt få udbytte af de ressourcer, man kan finde på nettet, og på den måde bruge det i vores dagligdag. Her er en video, som du kan bruge til at øve dig med.

3. Silva metoden eller afslapning med visualisering

Der er nogle mennesker, som får større udbytte af en afslapningsteknik, som sætter visualiseringen af afslappende billeder igang. Her kan man bruge Silva metoden, som der er mange øvelser med på YouTube. Vi giver jer dette link, så I kan undersøge det nærmere.

4. Schultzs autogenic træning

Denne type afslapning er baseret på magten af suggestion, så den igangsætter behagelige følelser og tanker, der får os til at slappe af. Den er baseret på den ide, at vi alle har evnen til at ændre vores liv, ved at ændre vores mentale indstilling. Her er en 10 minutters øvelse, som lader Jer prøve teknikken.

5. Mindfulness

Når vi snakker om mindfulness, forstår vi det som en meditationsteknik og et bevidsthedsstadie. Den skaber en måde at forarbejde på, som dermed omsættes til en fuld bevidsthed overfor ens omgivelser og de begivenheder, der foregår.

Her er en kort video, som hjælper os med at begynde at udforske metoden og det velvære, som følger med. Den giver dig mulighed for at udvikle en mindful sindstilstand uden bekymringer. 

6. At gå eller at træne

At gå eller at udføre enhver form for fysisk aktivitet hjælper os med at kanalisere et aktiveringsniveau i vores krop. Det vil sige, at det hjælper os med at indsnævre de bekymringer, som har besat vores tanker. Også for at reservere et stykke af vores sjæl til os selv, hvilket er noget vi ofte glemmer. Dette producerer uden tvivl enorme problemer for os i alle stadier af vores tilværelse.

7. At lytte til afslappende musik

At lytte til musik er også en fantastisk måde at finde en forbindelse til vores allermest rolige selv. Kender du til talemåden: “musik beroliger udyret”? Musik hjælper virkelig med at mindske larmen i vores tanker.

Hvis du tror, at du ikke har tid til at udøve daglige afslapningsøvelser, så er det lige præcis nu, du skal begynde at gøre det. Jo mere du træner, desto bedre bliver du. Husk på, at 21 dage er nok til at starte en vane, som kan forbedre dit liv.