Cabin fever: Frygten for at forlade hjemmet

Danmark er ved at genåbne, og i den forbindelse er der mange, som oplever frygt og angst. For nogen er det så voldsomt, at de foretrækker at blive hjemme. Dette psykologiske fænomen er også kendt som "cabin fever" på engelsk. I denne artikel ser vi nærmere på det.
 

Lige nu er der mange, der frygter at forlade hjemmet på grund af coronavirussen. De mærker en angst ved tanken om at vende tilbage til hverdagen. De mener, at det vil være bedst, hvis de skal blive hjemme i nogle uger endnu. På engelsk kaldes denne psykologiske realitet for “cabin fever“, og det er noget, der påvirker mange mennesker.

For nogen kan det måske virke skørt, at der findes mennesker, som ikke vil have lyst til at komme tilbage til hverdagen igen. Men beviserne fastslår, at der er mange mænd og kvinder, som enten allerede har eller senere hen vil opleve angst ved tanken om at forlade hjemmet under corona-krisen. De tør simpelthen ikke tilbringe tid udenfor mere.

Vi skal først og fremmest slå fast, at dette er en normal følelse. Der er ikke tale om en psykologisk forstyrrelse. Da mange af os har tilbragt så mange timer indendørs, har vores hjerne vænnet os til den sikkerhed og tryghed, vi finder inden for hjemmets fire vægge.

Dertil er der også det faktum, at coronavirussen endnu ikke er forsvundet. Den eksisterer stadig. Risikoen for smitte er til stede, så det er forståeligt, at frygten for smitte vil øge usikkerheden og angsten for at gå udenfor.

 

Cabin fever” er en form for oplevelse, som psykologer har kendt til siden starten af det 20. århundrede.

Cabin fever illustreres af hytte i landskab

Hvad er “cabin fever“?

“Cabin fever” blev klinisk beskrevet for første gang i 1900. Mange jægere og guldgravere i det nordlige USA tilbragte måneder i deres hytter, hvor de benyttede bestemte tidspunkter af året på at udføre deres aktiviteter.

Isolationen påvirkede dem ofte på mange forskellige måder. De kunne for eksempel nægte at vende tilbage til civilisationen, de ville være skeptiske over for kontakt med andre mennesker, og de oplevede ofte stress og angst.

Denne form for symptomatologi var også ret almindelig blandt de personer, der passede og vedligeholdt fyrtårne, før de blev automatiserede.

I disse dage er psykologer i mange lande begyndt at se nærmere på dette fænomen igen. De ønsker at opnå en bedre forståelse af denne realitet, som mange mennesker oplever. 

Hvad er symptomerne på “cabin fever“?

Et af de mest almindelige kendetegn ved dette syndrom er sløvhed. Det er meget almindeligt at føle sig træt, at opleve en følelsesløshed i arme og ben, at tage lange middagslure og at have svært ved at stå op om morgenen.

 
  • Man vil muligvis også opleve kognitive symptomer såsom problemer med koncentrationen og hukommelsesfejl.
  • Manglende motivation.
  • En øget lyst til visse fødevarer for at lindre angsten.
  • “Cabin fever” kan også manifestere sig i form af specifikke følelser såsom tristhed, frygt, angst og frustration. 
  • Det mest åbenlyse symptom er frygten for at forlade hjemmet. Ofte vil folk dog sige, at de bare ikke ønsker at forlade hjemmet endnu, at de har det fint derhjemme, og at de har alt, hvad de behøver.

Hvad skal man gøre, hvis man er bange for at forlade hjemmet?

Peking University har udviklet en skala til at vurdere forekomsten af “cabin fever” blandt befolkningen.

En ting står klart, og det er, at det ikke er behageligt at opleve dette fænomen. Endnu værre er, at de, som døjer med dette fænomen, konstant skal høre på dem, som er desperate efter at vende tilbage til deres normale hverdag.

Således er det vigtigt at forstå og respektere dem, som lige nu ikke ser frem til at vende tilbage til den normale hverdag igen.

 

Hvis du lige nu finder dig selv i denne situation, så håber vi, at disse tips kan hjælpe dig på rette vej:

Giv dig selv tid

Som vi nævnte tidligere, er “cabin fever” ikke en psykologisk tilstand. Det beskriver blot en helt normal, følelsesmæssig situation, der manifesteres, når man har befundet sig bag hjemmets fire vægge i mange uger.

Du skal således undgå at nære din frygt og angst ved ikke at forestille dig, at du mister kontrol over situationen. Dét, du oplever, er helt forståeligt.

Nøglen er at give dig selv tid. Du behøver ikke at forlade hjemmet, hvis du ikke har lyst. Start ud med små skridt. I dag kan du for eksempel starte med at åbne hoveddøren uden at gå uden for. I morgen kan du tage et par skridt ud af hoveddøren. Derefter kan du begynde at gå små ture.

Rutiner og mål

Hjernen har brug for rutiner for at være i stand til at administrere tid, føle sig tryg og undgå for mange overdrevne tanker. For at reducere effekten af “cabin fever” skal du reducere din hviletid. Undgå at bruge for meget tid i sengen.

 

Fastlæg en rutine og hold dig til den:

  • Del de huslige pligter med resten af familien.
  • Sæt faste spisetider, hvor der bliver serveret sund mad.
  • Giv dig tid til at dyrke motion.
  • Vigtigst af alt: Giv dig selv tid til at gå udenfor.
Person går en tur udenfor

Søg hjælp, hvis du har brug for det

Hvis du i stigende grad føler dig bange for at gå udenfor, er det vigtigt at bede om hjælp. Hvis du finder det helt umuligt at træde over dørtærsklen eller hvis du mærker angst, hvis du blot forestiller dig at gå ned ad gaden, så er det muligvis tid til at søge professionel hjælp.

Vi står alle sammen over for en ny situation. Det er lig med, at mange psykologiske udfordringer vil dukke op i de næste måneder. Vi skal være forberedte på dette, og vi skal være forstående over for hinanden, så vi alle sammen bedre kan håndtere situationen.