Sådan overkommer du frygt for at blive kritiseret

16 februar, 2020
Ingen kan lide at blive dømt og det kan nemt udvikle sig til en frygt for at blive kritiseret, men her kan du lære, hvordan du bedre kan håndtere sådanne situationer.
 

Har du nogensinde følt dig dømt? Hvordan fik det dig til at føle dig? Du har måske udviklet en frygt for at blive kritiseret efter en vanskelig situation. Ingen kan lide at blive dømt, især når folk dømmer os om noget, der er svært for os at fordøje.

Der er dog forskellige typer kritik. Ikke al kritik er dårlig og det er vigtigt at have det i tankerne. For eksempel kan konstruktiv kritik hjælpe os med at forbedre os i mange aspekter af vores liv. Selvom vi måske ikke altid er modtagelige for det, er det vigtigt at tage imod konstruktiv kritik for at vokse som mennesker.

Frygt for at blive kritiseret

Når folk kritiserer os, ser vi det som et personligt angreb. Nogle mennesker opfatter det som noget sårende og endda pinligt at blive dømt. Dette kan få dem til at være defensive, fordi de ønsker at beskytte sig selv.

Kvinde hjælper en ven med en frygt for at blive kritiseret

Har du nogensinde stoppet for at tænke på, hvorfor nogen fortalte dig, hvad de gjorde? Der skal være en grund! I stedet for straks at være på defensiven, skal du stoppe og tænke over grunden til, at personen kritiserer dig, og hvad du kan lære af det.

Hvis du beroliger dig selv og ser tingene, som de er, kan du se, at kritik kan hjælpe dig med at forbedre flere aspekter af din opførsel og tankeprocesser.

 

På den anden side kan den anden person også have taget fejl. Hvis du går ind i sagen, er det vigtige at sige, hvad du har på sinde med selvsikkerhed i stedet for at være enig med alt det, den anden person siger, bare så de ikke dømmer dig. At gøre det kunne få dem til at tro, at de kan manipulere dig til at tænke det, de vil have, og dermed skade din selvtillid.

Det er fordelagtigt at acceptere kritik korrekt

Det første trin til at hjælpe dig med at miste din frygt for at blive kritiseret er at lære at acceptere kritik. Dette er noget, du kan opnå ved at reagere roligt, når du bliver dømt. Fordelene ved at forholde dig roligt, når nogen kritiserer dig, er:

  • Du lærer at kontrollere dine negative følelser.
  • Du føler dig ikke angrebet.
  • Dette hjælper dig også med at lære at løsrive din selvtillid fra dommen.
Bekymret mand ser ned

Hvis du forbliver rolig, når nogen kritiserer dig, kan det hjælpe dig med at opfatte kritik mere effektivt. Dette har mange fordele:

  • Det giver dig mulighed for at vurdere, om dommen er sand og nyttig eller om personen bare prøver at manipulere dig.
 
  • Hvis det er nyttigt, kan du lære af det og ikke ødelægge dit forhold til denne person.
  • Hvis det er nyttigt, men personen ikke udtrykte det korrekt, kan du vise dem den rigtige måde at sige ting på.
  • Kritik kan være et forsøg på manipulation. I dette tilfælde får du den anden person til at føle sig utilpas ved at forholde dig køligt.
  • Ved ikke at fylde dig selv med vrede viser du ikke dine svagheder.
  • Hvis du forbliver rolig, kan du forsikre dig selv om, at du er mesteren af din egen opførsel. Hvis du har begået en fejl, skal du ikke være bange for at fortælle det, som det er. Hvis du ikke har det, bekræft det høfligt. Hvis den anden person fortsætter med at argumentere, skal du passe på ikke at falde i deres fælde.
  • Dette giver os mulighed for at lykkes i en ubehagelig situation.

“Visse mennesker foretrækker at drage fordel af konstruktiv kritik snarere end at blive ødelagt af falsk ros.”

-Shiv Khera-

Hvilke negative tanker indgår i at overvinde frygt for at blive kritiseret?

Der er flere tanker, der kan gå imod dig, når du prøver at møde din frygt for at blive kritiseret. Ved at ændre disse tanker får du mulighed for at stoppe med at bekymre dig så meget om kritik.

Tanker om dig selv

”Jeg lavede rod i det igen, jeg er sådan en fiasko!” ”Jeg er så flov, jeg mislykkedes endnu en gang”. Ved at tænke på denne måde tror du, at du skal være den bedste til alt, og at du er en fiasko, hvis du nogensinde laver en fejl.

Du skal ændre disse tanker til rationelle tanker såsom: ”Jeg tror, ​​jeg har begået en fejl, men først skal jeg tjekke, hvad jeg gjorde forkert. Jeg har ret til at begå fejl. Dette gør mig ikke til en dårlig person, det gør mig kun til menneskelig ”.

 
Kvinde, der har en frygt for at blive kritiseret

Tanker om situationen

”Dette er en så ubehagelig og ydmygende situation. Jeg kan ikke klare det, jeg er nødt til at gå.” Troen bag dette udsagn er nu, at ting altid skal være let og behageligt. At de skal gå, sådan som du har planlagt.

Dette ville dog være den rationelle tanke: ”Denne situation er ubehagelig, der er ingen tvivl om det. Men skal jeg virkelig løbe væk? Ville det ikke være bedre, hvis jeg håndterede det? ” Det er vigtigt, at du ikke løber væk ved første mulighed, når tingene bliver svære. Husk, at vanskelige situationer er dem, der kan få dig til at vokse.

Tanker om den anden person

”Du ydmyger mig. Alt, hvad du vil gøre er at afsløre mine fejl. ” Dette får dig til at tro, at dårlige mennesker fortjener at blive straffet. Dette får dig også til at tro, at andre altid skal give dig det, du ønsker og har brug for. Hvis de ikke gør det, er de ubrugelige for dig.

Du kan ændre den tanke og gøre den mere rationel. For eksempel: ”Jeg kan ikke læse folks tanker, så jeg kan ikke rigtig kende deres sande intentioner. Hvad hvis de bare vil drille mig? Hvis det er tilfældet, skal jeg huske, at folk ikke altid er det, som de burde være. Jeg er heller ikke perfekt ”.

 

Som du kan se, er det muligt at overvinde din frygt for at blive kritiseret. For at gøre det, skal du dog ændre visse tanker, så du kan acceptere kritik og reagere roligt på den.

”Jo mere man dømmer, jo mindre elsker man.”

Honoré de Balzac