Alene i lockdown: Sådan håndterer du det

marts 27, 2020
Det er ikke nemt at være alene i lockdown. Det er vigtigt at have de passende strategier til at håndtere denne tid på den bedst mulige måde, hvor man sikrer, at ens sind bliver ens bedste ven.

Mange personer er alene i lockdown grundet coronavirus. De nuværende omstændigheder er opstået uforventet og næsten uden, at vi indså det. COVID-19 har frosset vores liv og vores daglige rutiner.

Det er meget nemmere at gå igennem denne periode med familie eller en partner. Der er mere stimuli og den tætte forbindelse, kærlighed og støtte er meget beroligende.

Nogle personer skal dog gå igennem denne lockdown alene i deres hjem. Dette er enten, fordi de bor alene det meste af tiden eller på grund af forpligtelser forbundet med jobbet. Dette er situationen, som mange ældre personer står i.

Men situationen kan nemt ændre sig og du bliver nødt til at være opmærksom på faktorer, såsom angst, stress og byrden, som isolation bringer med sig. Dine følelser og tanker kan virkelig svække dig i disse sammenhænge.

Ja, du kan sige, at der ikke er noget problem, fordi alle har en internetforbindelse. Face Time, samtaler over Messenger og interaktion med sociale netværk hjælper. Teknologi har i den grad hjulpet os meget.

Du bliver dog nødt til at vide, at det ikke er nok. Vi har brug for andre personers fysiske tilstedeværelse. Vi har brug for selskab og betydningen, det har for vores liv. Så hvad kan vi gøre under disse omstændigheder?

Skluptur af hoved med vindue i

Alene i lockdown: Ankre og formål

Der er ikke særlig meget forskning om, hvordan personer håndterer lockdown. Vi har dog information om lockdown med andre, såsom det, der blev rapporteret om i et meget nyligt studie af The Lancet of Kings College London. 

Eksperterne analyserede lignende oplevelser, såsom dem, der fandt sted i flere byer i Canada i 2003 som en effekt af udbruddet af en anden type af coronavirus, SARS.

I dette tilfælde så de, at efter 10 dage oplevede befolkningen stress, større frygt for smitte, frustration, kedsomhed, bekymringer som følge af mangel på varer og frygten for at miste deres jobs permanent. Al denne forskning var baseret på familier. Vi har derfor ingen data om effekterne, som kan opstå som følge af at være alene i lockdown.

Det kunne have de samme konsekvenser som at tilbringe flere timer i en sensorisk isolationstank. Det påvirker hjernen alvorligt ikke at se eller have kontakt til andre. Effekten ville selvfølgelig være meget værre, hvis vi ikke havde teknologien og vores mobiltelefoner til at holde kontakten.

Ting, der kan forankre dig til dagens realitet

Når en person bruger flere timer, dage og endda uger alene, kan de lide af en meget specifik effekt: DissociationDet er et meget kendt hjernesvigt, når personer lider af angst. Det består grundlæggende af at begynde at føle, at det, der sker, ikke er virkeligt.

Du føler dig ikke længere forbundet til din krop. Du ser dig i spejlet og oplever apati og mangel på forbindelse til personen, som ses i spejlbilledet. Realiteten bliver langsommere og intet lader til at have nogen betydning længere.

Dette fænomen falder indenfor et spektrum. Med andre ord lider nogle af det på en mild måde, mens andre gør det på en ekstrem måde. Det, du bliver nødt til at gøre her, er at “forankre” dine tanker, så de ikke slipper væk. Du bliver nødt til at sikre dig, at de ikke stikker af og blot fokuserer på her og nu.

Rutiner er vigtige

I disse situationer er rutiner vigtige. Du bliver nødt til at prøve at holde dig til et skema, hvor du kan udføre en opgave i en bestemt tidsperiode. Foruden dette bør du også tillade dig selv hvile, fritid og fysisk motion.

Hvis du har noget at give dig til, vil det hjælpe med at opmuntre dig. Hvis du skal være alene i lockdown, så er det ideelle at have en form for opgave, der vil optage noget af din tid hver dag. Det kan være en god idé at melde sig til et online kursus.

Som en del af disse “ankre” og ting, som hjælper dig med at fokusere dine tanker, er hyppig kontakt med din familie og venner en prioritet.

Under disse samtaler bør du prøve at huske på glade stunder, som I har delt sammen, sjove anekdoter og andre ting, som kan skabe positive følelser. På den måde vil dit sind modtage store doser af serotonin, som kan hjælpe med at få dig til at fokusere på det, der er virkelig vigtigt.

Kvinde ligger i seng med mobil, da hun er alene i lockdown

Hav dine fremtidige mål og dine håb for i morgen i tankerne, når du er alene i lockdown

For at kunne håndtere at være alene i lockdown, vil din hjerne få brug for mere end blot en rutine. Den vil også have brug for mere end kærlige beskeder og møder med dine elskede på en skærm.

Når du afslutter en samtale, opstår tomheden ofte. Dit sind kan lide og dine følelser kan blive hårdt ramt.

Dette er øjeblikkene, hvor du vil blive nødt til at huske dine planer og mål for fremtiden. COVID-19 vil ikke vare evigt. Situationen vil til sidst blive nemmere at håndtere.

Vi vil alle komme ud af lockdown i vores hjem og verden vil begynde at bevæge sig igen. Dine drømme vil fortsætte med at vente på dig. Dine mål bør give dig motivation, håb og selvtillid.

Du har brug for at åbne dit sind indimellem og se mod horisonten, ikke kun det kolde glas i dine vinduer. Husk dine formål. Ja, det er sandt, at livet nu er sat på pause, men det vil ikke vare længe, før det tager os i hånden og igen fører os mod disse drømme. Alt vil vende tilbage til det normale.