Otte vaner, der dræber neuroner

Vidste du, at nogle vaner dræber neuroner, og at din livsstil har direkte indflydelse på dit mentale helbred? Her kan du lære om otte vaner, der er potentielt skadelige for din hjerne.
Otte vaner, der dræber neuroner

Sidste ændring: 07 september, 2022

Vidste du, at der er nogle rutiner og livsstile, der dræber neuroner? Som du sikkert ved, er din hjerne det organ, der gør det muligt for resten af din krop at fungere. Derfor skal du passe på den. Et sundt liv omfatter sunde vaner som f.eks. at slappe af, motionere, spise og sove godt osv. Det kan være med til at forebygge en lang række problemer, herunder neurondød.

Fysisk og kognitiv motion er afgørende, når det gælder om at passe på både dit generelle og mentale helbred. Men hvilke vaner bør du undgå, hvis du ønsker at beskytte dine neuroner? Vi foreslår otte, selv om der er flere.

Vaner, der dræber neuroner

Som nævnt betyder det at passe på din hjerne at passe på dit sind og dit fysiske helbred generelt. Desuden er der visse vaner, der dræber neuroner og som følge heraf svækker og skader dit nervesystem. De er knyttet til stress, for lidt søvn og manglende stimulering af din hjerne. Her er otte af dem.

Aktive neuroner

1. Stress dræber neuroner

Stress er en af de vigtigste vaner, der dræber neuroner. Det defineres som en følelse af fysisk og følelsesmæssig spænding, en mekanisme, der aktiveres, når du skal stå over for situationer, der overstiger dine personlige ressourcer. Med andre ord, når man føler sig overvældet.

Denne mekanisme kan, især hvis den optræder over en længere periode (kronisk stress), dræbe neuroner. Det skyldes, at når du er stresset, frigiver din krop en stor mængde kortisol (stresshormonet). Dette hormon bruges til at omdirigere ressourcer til de biologiske processer, der er nødvendige for at håndtere presserende situationer.

Men hvis din krop frigiver store mængder kortisol over en længere periode, bliver dine neuroner forsømt, og dit immunforsvar svækkes.

2. Indtagelse af sukker

Indtagelse af store mængder sukker er også blevet sat i forbindelse med neurondød samt andre sundhedsproblemer. Faktisk forsinker et overskud af sukker optagelsen af andre næringsstoffer og forstyrrer hjerneaktiviteterne. Derfor bør du, som med alle fødevarer, indtage det på en ansvarlig måde. Det er ikke i sig selv skadeligt at have sukker i kosten, men du bør ikke indtage det i overskud.

3. Manglende stimulering

Manglende stimulering, hvad enten den er fysisk, sensorisk eller kognitiv, men især de to sidstnævnte, er også en vane, der dræber neuroner. Det skyldes, at de fører til monotoni.

Tænkning er den bedste måde at stimulere din hjerne på. Dette omfatter mentale øvelser som at studere, skrive, læse osv. Det er aktiviteter, der hjælper din hjerne til at “arbejde” og også forebygger alvorlige lidelser.

“Hjernen er ikke et kar, der skal fyldes, men en ild, der skal tændes.”

-Plutarch-

4. Dehydrering dræber neuroner

At være konstant dehydreret er en anden vane, der dræber neuroner. Når du føler dig tørstig, skal du derfor sørge for at få noget at drikke så hurtigt som muligt. Hvis ikke, vil din krop begynde at trække vand ud af dine celler. Det øger sandsynligheden for, at nogle af dem vil blive ødelagt (herunder neuroner).

5. Rygning (og stoffer)

Denne giftige vane kan ud over at skade dit helbred også ødelægge dine neuroner. Tobak er nemlig et stof, der ligesom mange andre stoffer kan skabe en betydelig afhængighed.

Desuden kan tobak beskadige neuroner permanent og endda dræbe dem. Dette sker også med mange andre stoffer.

6. Forurening

At trække vejret i forurenede miljøer skader ikke kun dit åndedrætssystem, men kan også dræbe neuroner. Det skyldes, at din hjerne er et af de organer i din krop, der bruger flest ressourcer. Når du indånder (trækker vejret), især i forurenede miljøer, optager du et stort antal giftige partikler.

Disse partikler når din hjerne, selv om blod-hjernebarrieren beskytter dig mod nogle af dem. Derfor er det en god idé at forlade byen af og til. Det er endnu bedre at bo i et naturligt miljø som f.eks. på landet .

7. Mangel på søvn

At sove lidt eller dårligt er også en af de vaner, der dræber neuroner. Faktisk har forskningen forbundet længerevarende søvnmangel med neurondød samt med en reduktion af neuroner i visse dele af hjernen, f.eks. i hippocampus.

På lang sigt kan denne skade forårsage hukommelsesproblemer, koncentrationsbesvær osv.

Søvnløs mand repræsenterer, at søvnmangel dræber neuroner

8. Overspisning

Overspisning bremser dit kredsløb og begrænser transporten af ilt til hjernen. Hvis du også indtager usunde, fedtholdige fødevarer, kan dit væv blive betændt.

Hvis du ikke modererer dine portioner, ændrer du desuden nervefunktionen og nedsætter din evne til at huske. Forskning har også fundet en sammenhæng mellem fedme og demens og en øget risiko for Alzheimers sygdom og underliggende neurodegenerative forandringer.

Pas på dit mentale helbred

At passe på dit sind indebærer at passe på din hjerne. Det liv, du lever, har nemlig direkte indflydelse på din hjernes sundhed. Din hjerne er forbundet med din virkelighed og dine vaner. Derfor kan en sund livsstil beskytte dig mod mange lidelser.

Vi ved, at mange af de lidelser, der påvirker hjernens sundhed, har deres oprindelse i arvelige faktorer, alder eller en eller anden form for skade. Men vaner som dem, der er nævnt her, kan også påvirke deres forekomst. Det skyldes, at neuroner skal fungere korrekt, for at din hjerne også kan gøre det.

“Hvis den menneskelige hjerne var så simpel, at vi kunne forstå den, ville vi være så simple, at vi ikke kunne forstå den.”

-Emerson M. Pugh-

Det kan interessere dig ...
Francisco Lopera: Ny metode til at behandle Alzheimers
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
Francisco Lopera: Ny metode til at behandle Alzheimers

Fem store undersøgelsesprojekter er i gang, der forsøger at udvikle medicin til at behandle Alzheimers. Et af dem bliver ledt af Dr. Francisco Lope...



  • Anjum, I., Fayyaz, M., Wajid, A., Sohail, W., & Ali, A. (2018). Does obesity increase the risk of dementia: a literature review. Cureus10(5).
  • Carlson, N.R. (2002). Fisiología de la conducta. . Barcelona: Ariel. Capítulo 1, pp. 1-37, capítulo 2, pp. 39-81, capítulo 4, pp. 129-158.
  • Kolb, B. y Whishaw I.Q. (2002). Cerebro y Conducta. Una introducción. Madrid. McGraw-Hill.
  • Lucassen, P. J., Pruessner, J., Sousa, N., Almeida, O. F., Van Dam, A. M., Rajkowska, G., … & Czéh, B. (2014). Neuropathology of stress. Acta neuropathologica127(1), 109-135.
  • Segovia, S. y Guillamón, A. (1991). Una aproximación conceptual a la Psicobiología. Revista de Psicología General y Aplicada44 (4): 389- 394.
  • Zhang, J., Zhu, Y., Zhan, G., Fenik, P., Panossian, L., Wang, M. M., … & Veasey, S. (2014). Extended wakefulness: compromised metabolics in and degeneration of locus ceruleus neurons. Journal of Neuroscience34(12), 4418-4431.