Uldterapi: Fordelene ved at strikke for dit velbefindende

De personer, der allerede har prøvet uldterapi, er enige om, at det er nyttigt til at berolige sindet og til at organisere deres idéer og tanker.
Uldterapi: Fordelene ved at strikke for dit velbefindende

Sidste ændring: 26 marts, 2022

Siden mindfulness er opstået, er mange mennesker begyndt at nyde aktiviteter, der ud over at tilbyde dem en hobby eller en kortvarig distraktion også hjælper dem med at falde til ro, organisere deres idéer, tanker og følelser og også træne deres hjerne. Dette er tilfældet med uldterapi.

Som navnet antyder, består uldterapi af strikning som en terapeutisk foranstaltning. Den er ikke rettet mod nogen specifik målgruppe. Derfor kan enhver interesseret person udføre den, når han/hun har lyst.

Hvis du endnu ikke har prøvet den, kan du måske tænke på den som en ret simpel aktivitet. Den har imidlertid forskellige sværhedsgrader ─ hvilket er yderst nyttigt, når det drejer sig om at forbedre dine færdigheder og fremme mange af dine kognitive processer. Der er faktisk flere fordele ved at strikke, som du vil se nedenstående.

Strikning: Ikke længere kun en “bedstemor-ting”

Mange ældre kvinder strikkede tidligere for at lave tøj til deres familie og nære venner, mens de samtidig underholdte sig selv. Derfor blev denne aktivitet i mange år betragtet som en “bedstemor-ting” . Med tiden har denne opfattelse imidlertid ændret sig.

I dag erkender mange mennesker, at de har brug for at tage en pause fra deres rutine. At tage et øjeblik for sig selv og koble af fra en verden af multitasking og endeløse distraktioner. I denne henseende er aktiviteter som uldterapi yderst nyttige. Derfor er det ikke længere ualmindeligt at se folk i alle aldre lære at strikke.

Ud over at strikke og fremstille en bestemt beklædningsgenstand tilbyder uldterapi også en pause. Faktisk tænker man ikke på andet end det, man laver. Dette giver dig uden tvivl flere fordele.

Garnruller til uldterapi

En af hovedårsagerne til, at strikning er blevet en form for terapi, er, at man lærer at fokusere sin opmærksomhed på det nuværende øjeblik, mens aktiviteten udfolder sig. Det fungerer på samme måde som yoga, mindfulness og meditation.

Fordelene ved at strikke

Når du strikker, ser du, hvordan pindene passerer gennem garnet for at reproducere et mønster, som du tidligere har valgt. Desuden skal dine hænder holde både pindene og garnet, ligesom de skal bevæge sig på bestemte måder og i en bestemt rytme.

Alt dette kan virke som en simpel proces, men det er det langt fra. Faktisk er det en øvelse for hjernen, der er lige så kompleks som at spille skak, spille et instrument eller skrive.

Strikning giver dig mulighed for at træne dine hænder, men det stimulerer også din indlærings- og hukommelseskapacitet og fremmer din koncentration og kreativitet. Desuden fremmer det positive og beroligende følelser.

Eksperter fra Mental Health America (MHA) angiver, at uldterapi har vist sig at være yderst nyttigt for:

  • Frigørelse af spændinger.
  • Dyrkelse af tålmodighed.
  • Fremme af velvære.
  • Øget selvværd.
  • Fremme af kreativitet.
  • Reduceret blodtryk.
  • Fremme af koncentrationen.
  • Reducerede følelser af stress og angst.
  • Reduceret følelse af ensomhed.
  • Afledning af sindet i situationer med kroniske smerter.
  • Reduceret risiko for depression og demens.
En person strikker

Når du er opmærksom på detaljer som f.eks. at følge et mønster, uldens og pindenes farve og tekstur, følelsen af materialerne mod din hud og den gradvise udformning af produktet, holder dine tanker op med at vandre til fortiden eller fremtiden og forbliver i nuet.

Det er det, der gør det muligt for dig at slippe spændinger, både fysiske og mentale, falde til ro og opleve en følelse af tilfredshed. Generelt vil du sætte pris på fordelene ved uldterapi på mellemlang og lang sigt, når du først har gjort det til en vane. Derfor bør du udføre det så regelmæssigt, som du kan.

Du kan udføre uldterapi hvor som helst og når som helst

En af de største fordele ved at strikke er, at du kan udføre det hvor som helst og når som helst. Det eneste, du behøver, er et par pinde, en rulle garn og et behageligt sted at sidde.

Hvis du ønsker at lære det, er der mange onlinevejledninger til rådighed. Alternativt kan du bede en slægtning eller en ven om at lære dig det. En anden mulighed ville være at tilmelde dig et kursus for at lære, dele med andre mennesker og udveksle erfaringer, råd og idéer samt udtænke fælles projekter.

Hvis du derfor har brug for at tage en pause fra din rutine, genoptage forbindelsen med dit indre og genvinde din indre ro, så prøv uldterapi.

Det kan interessere dig ...
Prøv mindful spisning med disse fem vaner
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
Prøv mindful spisning med disse fem vaner

Mindful spisning kan hjælpe dig til at styre, hvor meget du spiser. Det kan også hjælpe dig til at nyde dine måltider mere.




Indholdet på Udforsk Sindet er udelukkende til information og læring. Det erstatter ikke diagnosen, rådgivningen eller behandlingen fra en fagperson. I tilfælde af tvivl er det bedst at tale med en betroet specialist.