Bedre vejrtrækning øger din koncentration

God vejrtrækning øger din koncentration. Indånd ilten, indånd livet, og ilt din hjerne for at udvide dine sanser. Først da vil du være i stand til at fokusere din opmærksomhed og værdsætte øjeblikket. Desuden vil du være i stand til at træffe bedre beslutninger.
Bedre vejrtrækning øger din koncentration

Sidste ændring: 14 december, 2021

Som næsten alle ved, er en god vejrtrækning synonymt med et bedre liv. Men hvad nu hvis du fik at vide, at bedre vejrtrækning øger din koncentration? Neurologer forklarer, at det handler om at indånde dybt og tage luft ind for at ilte hjernen. Og det finjusterer hjernens målrettethed og visuospatiale færdigheder.

Dette emne er bestemt yderst fascinerende. Og i et par årtier har videnskaben nu støttet meditation, afslapning og dyb vejrtrækning. Vi ved f.eks., at kognitiv adfærdsterapi allerede anvender mindfulness i sine strategier.

Desuden har en undersøgelse fra Ryerson University i Toronto afsløret, at denne teknik viser positive fremskridt i behandlingen af depression.

Nu har man opdaget, at noget så simpelt som at inhalere dybt gennem næsen og holde luften inde i et par sekunder forstærker dine sanser. Det skaber en slags mental genstart, som hjælper dig med at fokusere din opmærksomhed mere effektivt.

Disse data blev leveret i en undersøgelse offentliggjort i 2019. Det skal dog bemærkes, at denne strategi var noget, som Daniel Goleman allerede havde nævnt i sin bog Focus.

Modgiften mod at lade tankerne flyde er meta-bevidsthed, opmærksomhed på selve opmærksomheden, som i evnen til at bemærke, at du ikke bemærker det, du burde, og korrigere dit fokus.”

-Daniel Goleman-

En smilende kvinde

Bedre vejrtrækning øger din koncentration: Indånding og dit mentale fokus

Lægerne Ofer Perl, Aharon Ravia og Mica Robinson offentliggjorde en interessant og afslørende undersøgelse i tidsskriftet Human Behaviour den 11. marts. I dette værk forklarer de, at en god vejrtrækning øger din koncentration af en meget simpel grund. Du vidste det sikkert ikke, men lugt synkroniserer din hjerneaktivitet.

Det stammer fra vores forfædre

Selv om dette kan virke spekulativt, er det baseret på fakta. Tidligere var vores forfædres overlevelse til en vis grad baseret på lugtesansen. Og mange pattedyr bruger i dag stadig denne sans til at identificere farer, lugte rovdyr og identificere mulige byttedyr.

Fra de tidlige stadier ville aberne helt sikkert have haft en langt mere avanceret lugtesans, end vi har i dag. Det var nok for dem at stoppe op og trække luften dybt ind for at få en hurtig analyse af deres omgivelser.

I dag er denne type evne enten gået tabt eller meget svækket hos os. For det første fordi vores lugtesans ikke er så skarp. For det andet fordi vi næppe har tid til at stoppe op i dag.

Lugtesansen som en kognitiv evne til at træffe beslutninger

I dag hjælper lugtesansen os grundlæggende med at identificere fordærvet mad og finde parfumer, som vi kan lide. Desuden udgør den en vigtig del af vores følelsesmæssige relationer. Hvem ville trods alt benægte, at det at dufte til vores børn og partner er en iboende del af vores liv? Vi synes imidlertid at have glemt lugtesansens andre potentialer.

Og vi bør være opmærksomme på dette potentiale. En god vejrtrækning øger din koncentration, fordi den gør dig opmærksom. Tro det eller ej, men det hjælper dig også til at træffe bedre beslutninger.

Derfor har det mange fordele for os at genvinde vores forfædres “vilde” instinkt. Hvorfor? Fordi denne følelse aktiverer flere områder i vores hjerne.

Neurolog Ofer Perl har foretaget forskning på Weizmann Institute of Science i Israel og har tilføjet beviser til en idé, der er værd at tænke over.

  • Når du skal udføre en opgave, der kræver høj koncentration, optimerer dyb vejrtrækning dit fokus.
  • Faktisk forbedrer en dyb indånding og opretholdelse af den din opmærksomhed mere end en udånding.

Desuden forbedrer disse indåndinger af ilt dine hjernebølger og optimerer dine visuospatiale processer. Det betyder, at du træffer bedre beslutninger. Koncentration og optimal opmærksomhed giver dig mulighed for at indsamle oplysninger, så du kan træffe mere effektive beslutninger.

Mand tager dyb indånding for at få en bedre vejrtrækning

Øv dig i bedre vejrtrækning for at øge din koncentration

Du ved, at bedre vejrtrækning forbedrer din koncentration. Du ved også, at du skal være bevidst og villig til at udføre denne særlige åndedrætsteknik, og at du skal have tid til at gøre det. Og det er ikke let.

Sandheden er, at vi alle er vant til at trække vejret hurtigt og tage hvert åndedrag med mere eller mindre samme hastighed, som sekundviseren går rundt på et ur.

Du glemmer måske, at hurtig vejrtrækning forstærker stress, ubehag og lægger en overdrevet belastning på dine organer. Derfor er det relevant med handlinger som mindfulness. Med disse handlinger, der kombinerer meditationsteknikker med særlige livsfilosofier, er vejrtrækning ikke det eneste, du lærer at forbedre.

Derudover tager du nye mentale tilgange til dig og forstår vigtigheden af at sætte farten ned. Desuden lærer du at være til stede og reducere mental stress og negative tanker, der hindrer velvære. For at opnå dette skal du dog være både villig og engageret.

Kort sagt skal du genvinde den medfødte lugtesans. Tag dybe lange indåndinger for at overvåge dine omgivelser, ilte dit sind og afbalancere dine hjernebølger. Det er små ændringer, der kan gøre en reel forskel i dit daglige liv og hjælpe dig med at opnå en reel følelse af velvære.

Det kan interessere dig ...
6 madvarer til at forbedre børns koncentrationsevne
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
6 madvarer til at forbedre børns koncentrationsevne

Kender du til disse madvarer, der kan forbedre børns koncentrationsevne? De er ikke blot sunde og nyttige, men også nemme at inkorporere i kosten.



  • Goleman, Daniel (2013) Focus. Kairos
  • Ofer Perl, Aharon Ravia, Mica Rubinson, Ami Eisen, Timna Soroka, Nofar Mor, Lavi Secundo, and Noam Sobel. “Human Non-Olfactory Cognition Phase-Locked with Inhalation.” Nature Human Behaviour (First published: March 11, 2019) DOI: 10.1038/s41562-019-0556-z
  • Teasdale, J. D. (2005). Mindfulness-based cognitive therapy for depression. In Buddhist Thought and Applied Psychological Research: Transcending the Boundaries (pp. 414–430). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203098899