Fem tips til at hjælpe dig med at støtte din partner med angst

Hvis din partner har angst, skal du lytte til ham/hende og ikke bagatellisere hans/hendes følelser. Din partner har brug for din støtte og forståelse, men du må ikke presse på.
Fem tips til at hjælpe dig med at støtte din partner med angst

Sidste ændring: 25 november, 2021

For at kunne støtte en partner med angst skal du først og fremmest vide, hvad angst er, og hvordan den viser sig. Måske har du en idé om, hvad det er, fra dine egne erfaringer. Men når du skal hjælpe, skal du have mere end blot lidt viden.

I DSM-5 defineres angst som en forventningsafventende reaktion på en fremtidig trussel. Denne reaktion indebærer muskelspænding, årvågenhed i forhold til fremtidig fare og forsigtig eller undvigende adfærd.

Disse anvendes som en copingstrategi i lyset af en angstfyldt situation. Angst er også forbundet med andre symptomer, såsom nervøsitet, uro, rysten, bekymring og koncentrationsbesvær m.m.

Mennesker med angstlidelser oplever ofte påtrængende tanker, der bliver til bekymringer om sandsynlige fremtidige begivenheder og konsekvenser. Alternativt tager de form af katastrofale fortolkninger af tidligere begivenheder, hvor de negative aspekter fremhæves, især de fejl, som personen kan have begået (Sarason og Sarason, 2006).

1. Bagatellisér ikke din partners følelser

Selv om den angst, din partner oplever, måske ikke giver mening fra dit eget perspektiv, må du ikke invalidere hans eller hendes følelser. Prøv at forstå din partners følelser og tanker. Du skal forstå, at alle disse kognitive, følelsesmæssige og fysiologiske manifestationer er meget reelle for dem.

Patologisk angst er ikke let at håndtere, og løsningen på den er heller ikke enkel. Du kan dog støtte din partner medfølende med accept og empati. Du må ikke dømme deres følelser. Prøv tværtimod at forstå dem, så de ikke føler sig misforstået.

Kvinde prøver at trøste partner med angst

2. Lyt til din partner og spørg ind til deres følelser

En god måde at hjælpe din partner med angst på er at lytte til dem og være interesseret i deres følelser. Det betyder, at de ikke vil føle sig så alene, og at de vil være i stand til at beskrive, hvad de går igennem.

Ved at lytte til dem lærer du også mere om deres angst og om, hvordan den virker. Ved at hjælpe dem med at tale om deres oplevelse får du mulighed for at forstå deres indre verden bedre. På den måde får du en dybere og mere præcis idé om, hvad de går igennem.

3. Hjælp din partner med angst med at søge behandling og deltag, når du kan

Opmuntr din partner til at gå til en specialist. Husk, at du ikke er deres terapeut, så prøv ikke at udføre interventioner, der kræver træning og erfaring. Det, du kan gøre, er dog at tage med til terapi.

4. Opmuntr, men skub ikke til dem

Det er forståeligt nok, at din partners ængstelige adfærd kan være frustrerende for dig. Prøv dog ikke at tvinge dem til at foretage ændringer. Det skyldes, at alle beslutninger vedrørende deres adfærd kun bør træffes af dem selv.

På den anden side får du dem ved at opmuntre dem ikke kun til at indse, at de ikke er alene, men du får dem også til at se, at du forestiller dig en bedre fremtid for dem, og at du tror på, at de kan opnå den. Opmuntr og motivér dem med kærlighed og engagement.

5. Få dem til at føle, at du er deres trygge sted

Sørg for, at du viser din partner ubetinget kærlighed. Det skyldes, at det er almindeligt, at ængstelige mennesker føler sig endnu mere ængstelige, når de føler, at de ikke fortjener at blive elsket af nogen.

De fortæller sig selv, at de gør det svært for personerne omkring dem og bare ikke fortjener deres kærlighed. Derfor bør du fra tid til anden forsikre dem om, hvor meget de betyder for dig, og hvor meget du ønsker dem ved din side.

Opmuntr dem samtidig til at bevare deres uafhængighed. Giv dem plads til at gøre alt det, de kan. Gør det ikke svært for dem, men prøv samtidig at forsøge ikke at øge deres afhængighed af dig.

Mand krammer en kvinde

Pas på dig selv, mens du støtter en partner med angst

Du skal altid passe på dig selv samtidig med, at du støtter din partner med angst. Husk derfor på følgende punkter:

  • Prøv at opretholde jeres rutiner.
  • Glem ikke dine grænser. Sørg f.eks. for, at du ved at hjælpe din partner ikke skaber et nyt problem.
  • Skab tid til aktiviteter, der hjælper dig med at slappe af og distraherer dig.
  • Prøv afslapningsteknikker. De kan være virkelig nyttige.
  • Dyrk motion, selv om det bare er en kort gåtur et par gange om ugen.
  • Hvis du oplever følelsesmæssige problemer på grund af skyldfølelse, frygt eller vrede, bør du overveje at gå til en terapeut.

Udfordringen ved at leve med og tage sig af en partner med angst er ofte ikke let. Faktisk har du brug for en god dosis hengivenhed, men også tålmodighed og tolerance til at håndtere din egen frustration.

Husk, at du ikke er terapeut. Derfor bør din første opgave være at opfordre din partner til at gå til en terapeut. Den anden bør være at gå med dem, så de føler, at du ønsker at hjælpe. Som det sidste skal du blive ved med at minde dem om, at du gerne vil være ved deres side.

Det kan interessere dig ...
Neurobiologien bag angst
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
Neurobiologien bag angst

Hvilke dele af din hjerne er involveret i at producere angst? Find ud af mere i dette fascinerende indblik i neurobiologien bag angst.



  • American Psychiatric Association (2014). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales (5a. ed). Editorial médica panamericana.
  • Sarason, I. y Sarason, B. (2006).Psicopatología. Psicología anormal: el problema de la conducta inadaptada (11ª ed.). Pearson Educación.
  • Sue, D., Sue, D. W., y Sue, S. (2010). Psicopatología. Comprendiendo la conducta anormal(9ª ed.). Cengage Learning.