Tegneserieterapi: Hvordan Superman kan redde dig

Batman, Superman, Wonderwoman, Spiderman. Der er en lang liste over figurer, som kan hjælpe os med at overvinde vores problemer takket være den såkaldte tegneserieterapi.
Tegneserieterapi: Hvordan Superman kan redde dig

Sidste ændring: 11 september, 2022

Tegneserier har været en del af populærkulturen lige siden deres oprindelse i det 17. og 18. århundrede. Vores sociale forestilling om superhelte, der kæmper for at overleve og skabe en bedre verden, er faktisk blevet delt af flere generationer. I dag anvendes tegneserieterapi og betragtes som en værdifuld ressource.

I denne genre findes der grafiske romaner, der illustrerer vanskelighederne hos personer med psykiske lidelser, tegneserier for børn om integration i skolen eller mere eksplicitte og didaktiske tekster, der lærer teknikker til håndtering af panikforstyrrelser. På grund af deres succes er man begyndt at undersøge de terapeutiske anvendelser, der er forbundet hermed, mere systematisk.

Tegneserie

Identifikation med tegneseriehelte kan være yderst nyttigt.

Fordelene ved tegneserier

Som andre litterære genrer er tegneserier virkelig nyttige til at flygte fra virkeligheden. Faktisk er det at gå ind i en parallelverden ofte den bedste medicin til at berolige stress, stoppe påtrængende tanker og forbedre vores velbefindende.

Desuden tilskynder de til kreativitet og refleksion. Når vi læser dem, bliver det lettere for os at bruge nye måder at udtrykke vores følelser, tanker og bekymringer på. De får os også til at reflektere over vores adfærd og følelser i visse situationer.

Som i de fleste af de historier, vi ser eller læser, skaber tegneserier vores identifikation med og accept af deres karakterer. For eksempel kan det at se, hvordan en karakter kan finde styrke, hvor der tilsyneladende ikke var nogen, og redde sig selv, være virkelig inspirerende for nogen, der går igennem en svær tid.

Eller hvis hovedpersonen har det samme problem, kan de åbne op for nye alternativer eller ressourcer for læseren til at håndtere sit eget problem.

Det er dette sidste punkt, der gør tegneserier særligt interessante at bruge i terapi. Når en person identificerer sig med blot ét aspekt af historien, er det nemlig et godt udgangspunkt for at fremme motivation, selvransagelse og forandring.

Tegneserieterapi

Tegneserieterapi er en form for kunstterapi eller biblioterapi. Nogle gange forveksles den med eller indgår i området grafisk medicin. Det er en genre, der kombinerer billedkunst med en medicinsk diskurs og tilgang. Med andre ord bruger den billedet til at formidle historier i forbindelse med sundhedspleje eller erfaringer med lidelser.

Denne nye terapi er utrolig alsidig. Den kan bruges i forskellige sammenhænge (skoler, klinikker, hospitaler osv.). Det kan anvendes til forskellige aldre og til behandling af forskellige sygdomme eller problemer i livet.

Desuden er det et yderst nyttigt redskab til brug i narrativ terapi eller kognitiv adfærdsterapi. Denne særlige terapi bruger meget skriftligt materiale til at udføre sine opgaver, så brugen af tegneserier vil gøre det lettere at arbejde med mennesker, der taler et andet sprog, som har læse- eller indlæringsvanskeligheder eller begge dele. F.eks. ordblindhed.

De forskellige former for tegneserieterapi

Man kan sige, at der findes lige så mange typer tegneserieterapi som eksempler. Hver person, hver historie og hver måde at bruge den på kan variere betydeligt. Som regel kan man dog anerkende to typer, afhængigt af den rolle, som tegneserier spiller i terapien.

1. Udvikling af en tegneserie eller grafisk roman

I denne type terapi arbejder klienten sammen med terapeuten, et familiemedlem eller en støttegruppe om at skabe sin egen tegneserie eller grafiske roman. Idéen er gennem visuel kunst og tekster at skabe en historie, der hjælper i helingsprocessen.

Som regel anbefales det, at de starter med at skabe karaktererne og placere dem i forhold til deres egne omgivelser, deres fortid og nutid. Det bliver en slags selvbiografi. Nogle gange vil historien være identisk med virkeligheden, eller i andre tilfælde kan personen vælge at omforme fortællingen på en eller anden måde. Dette giver dem mulighed for i virkeligheden at gribe deres problem an på en anden måde.

Selvfiktion kan være yderst gavnlig, da den giver en forstærket eller parallel virkelighed. Således kan hovedpersonerne træffe beslutninger, som de ikke har truffet tidligere. Eller de kan finde alternative måder at handle på i visse scenarier.

2. Læsning af en tegneserie

Denne form for tegneserieterapi, der måske er enklere og mere overkommelig, er baseret på læsning. Udgivne historier gennemgås, og erfaringer, diagnoser og historier, der ligner klienternes, diskuteres.

Nogle af de klassiske tegneserier kan bruges på denne måde. Mange klassiske superhelte lider nemlig af psykiske problemer. Derfor kan de tjene som inspiration eller grundlag for at tage fat på nogle af klienternes bekymringer.

For eksempel har Spider-Man, siden han forårsagede sin onkels død, udvist symptomer på tvangstanker som f.eks. en følelse af overdreven skyldfølelse. Iron Man har et problem med alkohol og andre stoffer. Batman lider af posttraumatisk stresslidelse.

Mens Captain Marvel ud over at lide af de to sidstnævnte lidelser også lider af depression. Interessant nok har de også været eksempler på ansvarlighed, indsats og retfærdighed.

En anden mulighed er at gøre brug af historier, der eksplicit er relateret til psykologiske, medicinske eller sociale problemer. For eksempel Marbles: Mania, Depression, Michelangelo and Me af Ellen Forney i forbindelse med behandling af bipolar lidelse eller Wrinkles af Paco Roca i forbindelse med pleje af en person med Alzheimers.

Person anvender tegneserieterapi

Tegneserier kan hjælpe en person med at identificere strategier og ressourcer til at hjælpe vedkommende med at klare sine egne problemer.

Sådan kan du bruge tegneserieterapi derhjemme

Hvis din egen terapeut ikke kan finde en måde at arbejde med tegneserier på, kan du måske spørge dem, om det ville være en god idé for dig at tage nogle af de foranstaltninger til dig, som du har set i historien, og som har givet gode resultater for figuren.

Der findes et væld af tegneserier. Derfor er der stor sandsynlighed for, at du finder en historie, der ligner din. Dyk ned i dem, og notér dig, hvordan din karakter handler og tænker.

Spørg dig selv, hvad du ville ændre. Hvad ville du råde dem til at gøre? Hvad er konsekvenserne af deres og dine tanker? Hvad har karakteren gjort for at komme videre, og hvordan kan du forbedre din egen situation?

Selv om superhelte er fra fjerne planeter og ofte har oplevet begivenheder uden for denne verden, har vi alle evnen til at overvinde vores problemer, vokse og redde os selv. Vi kan også redde personerne omkring os. Nogle gange skal vi faktisk bare se på hinanden som tegneseriefigurer for at indse, hvad vi har brug for.

Redaktionel note: Tegneserieterapi er ikke terapi i sig selv, men er indrammet i en kontekst, hvorfra vi kan hente værdifulde ressourcer til at nå et terapeutisk mål. Inden man vedtager en foranstaltning fra en tegneserie eller et lignende medie, er det dog tilrådeligt at rådføre sig med en terapeut først, så man kan afgøre, om der skal foretages ændringer.

Primære billede: nikkimeel / Shutterstock.com

Det kan interessere dig ...
Fem af de bedste sportsfilm
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
Fem af de bedste sportsfilm

De bedste sportsfilm fortæller os om detaljerne, der findes i sportskonkurrencer på højt niveau, og om deres udfordringer.



  • Luque, F. R. (2016). El perfil psicológico de los grandes villanos del cómic de superhéroes. Boletín Millares Carlo, (32), 86-104.
  • Moreno, R. B. (2021). Watchmen: héroes y terapia del shock. Un diálogo entre Damon Lindelof y Alan Moore. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, (125), 39-62.
  • Pomares Puig, M. P. (2015). Cómics para la Disfemia.