Fire tegn på, at du har mistet dig selv

Det er vigtigt for dit velbefindende at opretholde et sundt forhold til dig selv. Vi viser dig nogle advarselstegn, der kan indikere, at du forsømmer dette vigtige aspekt.
Fire tegn på, at du har mistet dig selv

Sidste ændring: 27 april, 2022

Hvordan er dit forhold til dig selv? Det er måske et spørgsmål, som du aldrig har stillet dig selv. Det skyldes, at selv om du er meget opmærksom på at passe på dine forbindelser med andre, så forsømmer du ofte forbindelsen med dig selv. I denne artikel vil vi nævne de vigtigste tegn på, at du har mistet dig selv.

Du skal huske på, at selvrespekt, omsorg og medfølelse over for dig selv er afgørende for dit velbefindende og din mentale sundhed. Men kærlighed, der er forsømt, kan føre til utroskab, selv over for dig selv. Derfor er det nødvendigt at gennemgå dette vigtige forhold og sørge for, at det forbliver sundt.

Du prioriterer ikke dig selv

Et af de tydeligste tegn på, at du har mistet dig selv, er, at du aldrig vælger dig selv først. Du udskyder f.eks. dine egne forpligtelser og opgaver for at hjælpe andre med at opfylde deres. Du opgiver endda din egen fritid for at tilfredsstille de ønsker, behov og tjenester, som andre beder dig om.

Som følge af det henlægger du alt, hvad der vedrører dig selv, til sidstepladsen. Du tøver ikke med at give efter for andre og glemmer dine egne meninger. Faktisk synes det at være vigtigere for dig at være hjælpsom over for andre end at være loyal over for dig selv og dine egne behov.

Frustreret kvinde symboliserer følelsen af, at du har mistet dig selv

Du ønsker at behage andre

Som sociale væsener ønsker vi alle at behage de mennesker, der er omkring os. Men når du har mistet dig selv, gør du det, selv om det er vigtigere, at du behager dig selv.

Du deltager f.eks. i aktiviteter, som du ikke bryder dig om eller ikke har lyst til at deltage i. Du gør det bare for at behage andre. Faktisk er det virkelig svært for dig at sige nej, fordi du frygter, at du derved vil miste andres kærlighed eller anerkendelse.

Derfor er det muligt, at du ender i adfærd, der er i strid med dine overbevisninger og værdier. Bare fordi en anden person beder dig om det.

Du undskylder uden at være skyldig

Dette er en meget almindelig adfærd hos dem, der har mistet sig selv. Du beder om tilgivelse, selv om du er helt klar over, at du ikke har gjort noget forkert. Du ved, at du ikke har handlet forkert. Ikke desto mindre forhindrer frygten for konflikt, afvisning og at blive forladt dig i at forsvare din holdning.

Faktisk foretrækker du at undskylde og påtage dig ansvaret for et skænderi, der ikke er din skyld, blot for at mindske angsten. I dine øjne er en andens vrede en advarsel om, at vedkommende kan forlade dig eller trække sin hengivenhed tilbage fra dig. Så du finder det nødvendigt at gøre en ende på denne vrede. Selv om det betyder at ydmyge dig selv.

Du klager konstant, når du har mistet dig selv

Det kan se ud til, at det at klage er en holdning hos en person fuld af selvværd og i stand til at udtrykke, hvad han/hun ønsker. Men at klage er ikke ensbetydende med assertiv kommunikation.

At forklare, hvad du mener og har brug for, på en rolig og respektfuld måde, er passende adfærd. På den anden side, når dine relationer er baseret på konstant at bede andre om at opfylde dine behov, er der noget galt.

Hvis du opretholder forbindelser, hvor du føler, at andre ikke reagerer på en gensidig måde, så spørg dig selv, hvorfor du fortsætter med dem. På samme måde skal du reflektere over, om dine forventninger til relationer er veltilpassede eller urealistiske.

Når du klager, søger du efter andre til at give dig det, du selv mangler. Du mangler det, fordi du for længe siden holdt op med at være der for dig selv. Faktisk har du en underliggende mangel på selvværd og selvomsorg.

Bekymret kvinde med en person i baggrunden

Lær at finde dig selv igen, når du har mistet dig selv

Hvis du ser dig selv afspejlet i de foregående tegn, er det sandsynligt, at du har forsømt dig selv mere, end du burde have gjort. Derfor er det på tide, at du bliver opmærksom på, at dit forhold til dig selv er det vigtigste, du nogensinde vil få. Derfor skal du begynde at tage dig af det med omhu og respekt.

Ikke desto mindre er det ikke let at opgive vanen med at behage andre, især når dit selvværd ikke er stærkt. Ikke desto mindre vil hver eneste lille handling foretaget med udholdenhed føre dig til at komme på fode igen.

Begynd at prioritere dig selv, lyt til dig selv og forsvar dine rettigheder og meninger. Handl i overensstemmelse med dine værdier, og vær ikke bange for at blive forladt. Der er trods alt ikke noget mere smertefuldt end at miste sig selv.

This might interest you...
Frygt for psykoterapi: At være bange for at møde dig selv
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
Frygt for psykoterapi: At være bange for at møde dig selv

Hvis du har en frygt for psykoterapi, betyder det, at du er bange for at finde ud af visse ting om dig selv. Find ud af hvorfor lige her.



  • Westwood, P. A. (2017). El rol del autorrespeto en la teoría de la justicia de John Rawls. HYBRIS, Revista de Filosofía8(2), 55-76.
  • Bourbeau, L. (2011). Las cinco heridas que impiden ser uno mismo. OB STARE.