8 strategier til selvomsorg for psykologer

Hvis du ønsker at hjælpe andre, er du først nødt til at tage dig af dig selv. Her er nogle tips til selvomsorg for psykologer.
8 strategier til selvomsorg for psykologer

Sidste ændring: 27 januar, 2021

I dag vil vi dele nogle strategier til selvomsorg for psykologer og forsøge at besvare nogle spørgsmål vedrørende det. Psykologer er også mennesker. I medgang og modgang stopper vi ikke med at være mennesker i vores daglige praksis af vores profession.

I den forbindelse er det en del af vores job at passe på vores eget helbred, særligt hvis vi forstår risikoen for potentiel udbrænding. Når det er sagt, hvordan skal vi så passe på os selv? Af alle de situationer vi møder, hvilke er så farligst for vores velvære?

Selvom psykologer arbejder i mange forskellige kontekster, er menneskelig interaktion altid en del af deres arbejde. Uafhængigt af dit speciale er det vigtigt at huske på, at du ikke kan hælde fra en tom kop. Hvis du ønsker at hjælpe andre folk, er du nødt til at sikre dig, at du passer på dig selv.

“Kend alle teorierne, mestr alle teknikkerne, men når du rører en menneskelig sjæl, skal du blot være en anden menneskelig sjæl.”

Carl Jung

Mandlig psykolog

Strategier til selvomsorg for psykologer

Oxford-ordbogen definerer omsorg som “provisionen, der er nødvendig for sundheden, velværen, vedligeholdelsen og beskyttelsen af nogen eller noget”. Derfor bidrager selvomsorg med det, der er nødvendigt for dit eget helbred og din egen velvære.

Selvomsorg for psykologer indebærer visse handlinger, der sikrer din velvære. Det handler om at passe på dit helbred på en holistisk måde. Her er nogle af vores forslag:

1. Selvindsigt

Selvindsigt er noget, vi alle praktiserer i en eller anden grad. Det kommer lige så meget fra erfaring som fra meta-erfaring. For psykologer er denne praksis særligt vigtig. I vores profession er det meget vigtigt ikke at miste fokus eller falde for fristelsen med at projicere det, vi ved om os selv, over på patienten.

På et professionelt niveau hjælper selvindsigt os også med at vide, hvilke klienter vi vil være i stand til at hjælpe, og hvilke klienter vi bør henvise til en anden. Det er en særligt værdifuld færdighed i den kliniske kontekst.

2. Selvkontrol

En anden strategi til selvomsorg for psykologer er selvkontrol. Ifølge Websters ordbog er selvkontrol en “beherskelse af ens egne impulser, følelser eller ønsker”.

Selvkontrol er afgørende for psykologers velvære, fordi det hjælper med at sætte og respektere satte grænser. Vi skaber disse grænser under øjeblikke med analytisk refleksion, så de ikke bliver påvirket af de impulser, der opstår. Det gør det også nemmere at forbinde med andre på en personlig måde, hvis man forbliver i kontrol og er selvsikker.

3. Resiliens

Resiliens er evnen til at overkomme problemer. Det er brugbart, hvis du forsøger at hjælpe andre, fordi du kan dele dine egne oplevelser med modgang, samt hvordan du overvandt dem.

Hvis du har resiliens, vil du også have styrke til at håndtere andre folks problemer, der minder dig om dine egne. Vores naturlige forsvarsmekanismer forsøger som regel at undgå disse udløsende situationer, men resiliens kan hjælpe dig med at håndtere dem.

Kliniske psykologer bliver ofte rørt af patienters kampe og modgang. Det er der intet at skamme sig over. Hvis du har været i stand til at overkomme dine egne problemer, vil du blive rørt på en positiv måde. Det kan muligvis endda være transformerende.

4. Gå i terapi

Det er en fremragende vane, både for kliniske psykologer og dem, der arbejder i andre kontekster. Husk på, at terapi kan hjælpe dig med at forstå dig selv bedre, arbejde gennem problemer og tilføje værdi til dit arbejde. Det er en investering med stor profit.

Terapi fostrer også resiliens og emotionel håndtering, hvilket er essentielt for dit emotionelle, sociale og fysiske helbred.

Konstant interaktion med klienter kan hurtigt føre til udbrænding. Psykoterapi er et fremragende værktøj til at undgå emotionel og intellektuel udmattelse.

God psykoterapeutisk opsyn kan også hjælpe med at holde de svagheder og defekter, vi alle har, i skak. Hvis du kæmper med dit arbejde, skal du ikke tøve med at søge hjælp. Det er en af de vigtigste strategier til selvomsorg for professionelle, der arbejder med mental sundhed.

5. Selvomsorg for psykologer: Gør brug af dit sociale netværk til at få støtte

Et tilfredsstillende socialt liv er essentielt for velvære. Derfor er det en vigtig form for selvomsorg for psykologer, vi ønsker at understrege. Forbindelser med andre på et professionelt niveau hjælper med at udvikle empati. På et personligt niveau udvider og styrker det dit støttenetværk.

For at få mest ud af din sociale omgangskreds er du nødt til at kultivere relationer med folk, der beriger dit liv. Husk at sætte grænser over for både dine professionelle og personlige kontakter. Når alt kommer til alt, vil giftige relationer ikke bidrage med noget positivt for dit mentale helbred.

Faktisk kan du praktisere at sætte grænser over for folk tæt på dig, der rækker ud efter din (ubetalte) hjælp. Tal med dem om, hvordan denne dynamik er en del af dit arbejde, og hvordan det virker i en klinisk kontekst.

6. Jeg passer på dig, og jeg passer på mig selv

At arbejde som psykolog involverer en forpligtigelse over for at drage omsorg for andre folks velvære. Denne forpligtigelse fører nogle gange til, at man bliver involveret på en måde, der ligger uden for grænserne af ansvarlig adfærd.

Ydermere kan psykologer neglegere deres eget mentale helbred i deres ønske om at hjælpe andre. Denne form for adfærd vil ultimativt være ødelæggende for den omsorg, de kan tilbyde deres patienter.

7. Praktisér mindfulness

Forsker, Therese Eriksson, fra Umeå Universitet i Sverige fandt ud af, at mindfulness kan hjælpe med at reducere udbrænding hos praktiserende psykologer. Studiet støtter idéen omkring, at praksisser med selvomsorg er afgørende for at holde psykologer sunde og raske.

Hvis du er opmærksom på dine behov, gør det det muligt at undgå at nå punktet for sammenbrud. Du kan blandt andet forbedre din opmærksomhed gennem meditation, ikke dømmende observation, frakobling fra resultater, acceptere og give slip, lytte til dig selv og forbinde med det nuværende øjeblik.

Kvinde, der mediterer

8. Selvomsorg for psykologer: Frakobling fra arbejde

Frakobling betyder, at der er en tid og et sted til alt. Det betyder, at du skal forstå, hvornår du skal frigøre din opmærksomhed fra din bevidste vilje (når du ønsker at hvile), og når du ikke bør (når du for eksempel er sammen med en klient).

Du bør også etablere et sæt prioriteter, der beskytter det, der direkte påvirker din velvære. Med andre ord er det dit fysiske, emotionelle, sociale og spirituelle jeg. Her er nogle aktiviteter, der kan hjælpe:

  • Fysisk træning.
  • Være sammen med dem, du elsker.
  • Spise med din partner.
  • Spise på en mindful måde.
  • Give dig selv plads til at være alene.
  • Lege.
  • Skabe kunst.
  • Lytte til musik.
  • Meditere.

Afslutningsvis er der mange forskellige strategier til selvomsorg for psykologer. Det vigtigste er at være opmærksom på vigtigheden af selvomsorg og implementere disse strategier hyppigt. De er afgørende for at afholde dig selv fra at brænde ud, og de gør det muligt for dig at bidrage med den bedst mulige omsorg for dine klienter.

Det kan interessere dig ...
De mange ansigter af arbejdsrelateret udmattelse
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
De mange ansigter af arbejdsrelateret udmattelse

De mange ansigter af arbejdsrelateret udmattelse er manifestationer på udmattelse. De har forskellige årsager og forskellige grader.