To skadelige vaner i det 21. århundrede

Der er to ekstremt skadelige vaner i det 21. århundrede, som mange af os udøver, og som vi også er ofre for. I denne artikel vil vi tale om deres udvikling, og hvordan du kan forsvare dig mod deres konsekvenser.
To skadelige vaner i det 21. århundrede

Sidste ændring: 21 april, 2022

Vi vil gerne tale om to ret skadelige vaner i det 21. århundrede. Teknologien har ændret vores sociale adfærd. Vi er ikke længere de samme som før. Det er ikke, fordi vores behov har ændret sig, men det er vores måde at opfylde dem på. Der er færre kvarterer og byer.

Nutidens fællesskaber er i “skyen”, og hjælpen ankommer i form af e-mail, vittigheder i form af kommentarer, og rygter er det krudt, der tænder netværkene. Vi er mere universelle, men også mere upersonlige og udskiftelige.

Takket være en enorm samling filtre ser andre, at vores ansigter ikke længere er bumset eller rynkede. At vi har masser af tid til at arbejde, dyrke sport, tage på familieudflugter og gøre de ugentlige indkøb. Vi ser ud til at kunne leve, ikke kun fra dag til dag, men også fra måned til måned og fra år til år.

Lige indtil en pandemi kommer og minder os om, hvor skrøbelige vi i virkeligheden er. Den minder os om, at vores sande magt ikke ligger i vores identitet. Den ligger i det, vi kan opbygge i virkeligheden.

Det lærer os, at de værdige er dem, der er i stand til at redde os, når vi ikke kan trække vejret ordentligt. De, der takket være deres engagement og viden sætter grænser for smerten og giver os håb.

I dette nye scenarie findes der to yderst skadelige vaner.

Kvinde står med telefon i hånden

Virtuel hengivenhed og personlig afstand: Nutidens skadelige vaner

Du kender sikkert nogen, der skriver kommentarer til det, du lægger op. Men når du står ansigt til ansigt med dem, sænker de hovedet og går forbi. Denne type dynamik er baseret på to søjler. Omdømme og manglende sociale færdigheder.

Denne person kan meget vel være interesseret i dig i håb om, at du vil svare, så vedkommende på sine egne sociale medier ser ud til at have flere venner. For det fører til, at de bliver respekteret. Faktisk ville vores hjerne se det som en fordel ud fra et evolutionært synspunkt.

Sociale færdigheder kræver øvelse. Man kan blive født med en genetisk fordel til at fungere i sociale miljøer, men de skal plejes.

Det skjulte nej: En af de mest skadelige vaner

De fleste af os har svært ved at sige nej. Du bliver bedt om en tjeneste, og din selvopfattelse springer ind. Den fortæller dig, at du er en generøs person, og at generøse mennesker gør tjenester. Faktisk ofrer de nogle gange endda deres egne personlige interesser til fordel for andres.

Hvordan kan du derfor sige nej? Er omkostningerne ved forskellen mellem det, du gør, og det, som din selvopfattelse dikterer, eller omkostningerne ved at stille dine ressourcer til rådighed for den anden, større?

En måde at undgå at skabe denne dissonans på er at udskyde dit svar. Det minder lidt om den “Vi får se”-tilgang, som mange forældre praktiserer i håb om, at deres børn snart glemmer deres ønske eller skifter det ud med et andet, som er lettere for dem at opfylde. Denne vane, der er så udbredt i samspillet mellem lærer og elev, har nu også bredt sig til voksenverdenen.

En smilende kvinde

Bekæmp denne vane

Du kan erstatte “Vi får se” med et “Ja. Jeg gør det, når jeg har tid”, vel vidende at du faktisk ikke har tid, fordi det at efterkomme deres ønske er det sidste, du prioriterer.

Du kan også sige, at du gør det, men uden at angive hvornår, hvilket er en bedre løsning for dig. Det åbner ganske vist op for, at den anden kan minde dig om det fra tid til anden, men det får dig også til at se godt ud, hvis de glemmer, hvad de bad dig om, eller hvis de løser deres problem på en anden måde.

Fordelen for dig er, at du føler dig så generøs, at du ville hjælpe dem. Faktisk sidder du tilbage med følelser af positiv forstærkning uden at du har skullet betale prisen for virkelig at hjælpe dem.

Hvis du på den anden side satte dig i den anden persons sted et øjeblik, ville du se, at de sandsynligvis føler sig ret desperate. Det er derfor, at denne form for adfærd er en af de mest skadelige vaner i det 21. århundrede.

De kan f.eks. ikke insistere på, at du skal hjælpe dem, fordi du allerede har sagt ja. Derfor er de holdt op med at lede efter alternativer. De stoler på, at sagen vil blive løst med din hjælp. Derfor er de holdt op med at lede efter ressourcer eller samarbejde andre steder.

Manglende assertivitet

Til sidst indser de, at du ikke rigtig vil hjælpe dem, og at de på grund af din manglende assertivitet er i en endnu mere kompromitteret situation end i begyndelsen.

Det virker logisk, at hvis du ikke vil have, at det skal ske mod dig, bør du starte med at statuere et godt eksempel. For hvis du har for vane at vige tilbage fra de forpligtelser, du indgår, vil det være normalt, at andre ender med at betale dig tilbage på samme måde.

Derfor bør du forsøge, når du accepterer en anmodning, altid at udføre den rettidigt. Vær opmærksom på den margen, du har, og sørg for at have referencer til at etablere kontrolpunkter. Dette er en af de bedste strategier til at undgå at blive offer for en af de mest skadelige vaner i det 21. århundrede.

Det kan interessere dig ...
Nej til restriktive kure, ja til sunde vaner
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
Nej til restriktive kure, ja til sunde vaner

Er restriktive kure sunde? Du er måske ikke klar over det, men en tilstrækkelig ændring i dine daglige vaner kan hjælpe dig mere, end du tror.



  • Fernández, V. P. (2005). Procesos psicológicos básicos: un análisis funcional. Pearson Educación.

  • Tarde, G. (2011). Las leyes de la imitación y la sociología (Vol. 13). CIS.