Sådan kan du håndtere afvisning på en sund måde

Afvisning er et af de mest universelle monstre i det sociale liv. Det er praktisk talt uundgåeligt, at du aldrig vil møde det. Her giver vi dig nogle værktøjer til at mindske de følelsesmæssige konsekvenser.
Sådan kan du håndtere afvisning på en sund måde
Laura Ruiz Mitjana

Skrevet og kontrolleret af psykolog Laura Ruiz Mitjana.

Sidste ændring: 01 november, 2022

Har du nogensinde følt dig afvist af en person, som du kunne lide, var interesseret i eller forelsket i? Ved du, hvordan du kan håndtere afvisning på en sund måde?

Når nogen afviser dig (det kan være et familiemedlem, en ven, en gruppe af mennesker osv.) er dit selvværd og følelse af værdighed på spil. Men der er mere i det.

I denne artikel vil vi reflektere over, hvordan afvisning påvirker dig på et følelsesmæssigt plan, og foreslå nogle idéer til at håndtere det på en sund måde.

Hvordan påvirker afvisning dig følelsesmæssigt?

Afvisning kan ses som en straf, en universelt ubehagelig hændelse. Vi er trods alt alle sociale væsener og har brug for at relatere og føle os bekræftet og anerkendt af andre. Vi ønsker at føle os gengældt. Nogle gange har vi endda brug for eller søger andres beundring.

Hertil tilføjes, at afvisningen som regel kommer fra en person, som man gerne vil være tæt på, så de følelsesmæssige konsekvenser intensiveres. Afvisning får således dit selvværd til at lide under afvisningen. Du kan føle det som et personligt angreb.

“Hvis der er en person, vi elsker, beundrer, er tiltrukket af eller gerne vil være venner med, og vi føler, at der ikke er noget match, må selvværdet rammes.”

-Luis Muinho-

Husk også på, at hver afvisning føjer sin følelsesmæssige vægt til tidligere afvisninger. Den gode nyhed er, at du har ressourcer, der kan hjælpe dig med at håndtere afvisninger på en lidt sundere måde. Det vil forhindre, at denne almindelige begivenhed påvirker dig på en ikke-tilpasset (eller overdreven) måde.

En kvinde græder

At føle sig afvist påvirker vores selvværd.

Tips til at håndtere afvisning på en sund måde

Hvordan kan man håndtere afvisning på en sund måde? Du skal søge et midtpunkt mellem at validere det, du føler, tillade det og undgå at dramatisere det.

Den måde at håndtere det på, som vi foreslår, hævder, at afvisning ikke siger noget om dig. Det er blot, fordi den anden person ikke føler det, som du ønsker, at vedkommende skal føle, eller at vedkommende leder efter noget andet. Dette er, hvad du skal gøre:

1. Arbejd på dit selvværd

Når dit selvværd er “godt”, har du det godt med dig selv, og den skade, som afvisninger kan gøre på dig, vil være mindre. De kan irritere dig, genere dig eller skuffe dig. Det er blot naturligt. Men de vil ikke slå dig følelsesmæssigt ud eller få dig til at tro, at du ikke er noget værd.

Dit selvværd påvirker, hvordan du har det med dig selv, og hvordan du fortolker det, der sker omkring dig. Et selvværd påvirkes af de budskaber, du modtager, men også af andre variabler, som du har mere kontrol over, f.eks. den måde, hvorpå du håndterer de budskaber, du modtager.

Husk, at du skal elske dig selv for at være lykkelig, ikke blive elsket af en anden (det er bare en ekstra ting).
Her er, hvordan du kan forbedre dit selvværd.

  • Selvforstærkende. Giv dig selv små belønninger for ting, du gør godt.
  • Fremme selvkendskab. Tilbring tid alene, søg efter hobbyer, kom ud af din komfortzone, opdag, hvad du kan lide.
  • Pas på din indre dialog. Behandl dig selv godt og form din tænkning, så den er sund.
  • Pas på din følelsesmæssige sundhed. Bed om psykologisk hjælp, hvis du har brug for det.
  • Anerkend dine styrker og acceptér dine svagheder.
  • Omgiv dig med mennesker, der behandler dig godt og får dig til at føle dig godt tilpas. Hold dig væk fra giftige forhold.

2. Anerkend dine styrker, så du kan håndtere afvisning på en sund måde

Selv hvis du er blevet afvist, har du stadig en masse styrker og stærke sider. Det ene har nemlig intet at gøre med det andet. Men det er vigtigt, at du opdager dem og identificerer dig med dem.

Et godt selvværd afhænger af sund selvindsigt. Det betyder, at du skal vide, at der er nogle ting, som du er god til, og andre ting, som du ikke er så god til.

Du behøver ikke at være god til alt for at føle dig godt tilpas og være noget værd.

3. Acceptér dig selv

Nogle gange vil du gerne behage folk, som du aldrig kommer til at kunne lide, og det er absurd. Kærlighed, tiltrækning og følelser bør ske naturligt.

Lad alting flyde. Lad være med at forvirre dig selv ved at føle, at du skal behage andre, og undgå at gennemgå emnet gentagne gange. Føl dine følelser, lad det gøre ondt, så længe du har brug for det, men arbejd også på at acceptere denne afvisning.

4. Tilgiv dig selv

Fjern skyldfølelsen fra dine skuldre. Der er ingen, der har skylden. Der vil altid være nogle mennesker, som vil kunne lide visse ting ved dig, andre, som straks vil forelske sig i dig, og andre, som ikke vil være opmærksomme på dig.

Det er helt normalt og okay. Du har ikke gjort noget forkert, der giver en forklaring på din afvisning.

Eftertænksom mand overvejer, hvordan man kan håndtere afvisning på en sund måde

At acceptere, at vi ikke kan blive vellidt af alle, er nøglen til at håndtere afvisning.

5. Undgå at tage det personligt, hvis du vil håndtere afvisning på en sund måde

Afslutningsvis skal du huske, at en afvisning ikke betyder, at der er noget galt med dig. Afvisning forklares ikke med noget personligt, årsagerne har intet med dig at gøre. Faktisk er der nogle gange ingen logisk forklaring.

Derfor opfordrer vi dig til at lægge selvreferencen til side (at tro, at du er årsagen til alting) og begynde at åbne dit sind.

“Ingen kan få dig til at føle dig mindreværdig uden dit samtykke.”

-Eleanor Roosevelt-

Det kan interessere dig ...
Afvisningsfølsom dysfori: En ekstrem reaktion på afvisning
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
Afvisningsfølsom dysfori: En ekstrem reaktion på afvisning

Afvisningsfølsom dysfori er en ekstrem følelsesmæssig reaktion på den virkelige eller indbildte opfattelse af at blive afvist.