PERMA modellen, en videnskabelig teori om lykke

Tror du, det er muligt at øge din trivsel og lykke ved at overveje fem ting? Det er det, som PERMA modellen handler om. Dagens artikel vil diskutere den, så du kan anvende den.
PERMA modellen, en videnskabelig teori om lykke

Sidste ændring: 31 marts, 2021

At eje sine følelser er vigtigt, uanset om de er positive eller negative, så længe lykke er det endelige resultat. Dog er det også vigtigt at være klar over, at der findes måder til at øge sin tilfredshed på. Et eksempel på dette er PERMA modellen af Martin Seligman.

Derudover kan niveauet af din trivsel ændre sig markant simpelthen ved at øge kvaliteten og kvantiteten af fem specifikke faktorer. Det kan lyde utroligt, men Seligman udviklede denne model alene til dette formål. Læs videre og find ud af, hvad det er, og hvordan du kan anvende det for at blive mere lykkelig.

“Sand lykke kommer af at hæve barren for sig selv, ikke ved at vurdere dig selv gennem andre.”

Martin E.P. Seligman

Smilende kvinder har anvendt PERMA modellen til at finde lykke

Opdagelsen af PERMA modellen

Martin Seligman, anset af nogle som den positive psykologis fader, udviklede denne model, også kendt som teorien om lykke. Det er en beskrivelse af, hvad mennesker frit vælger for at blive lykkeligere.

Det lader til, at denne model er en udvidelse af tre-trins modellen for lykke. Ifølge den overvejede Seligman tre veje, hvorfra man kan begynde vejen mod lykke. Faktisk er de ret lig faktorerne i PERMA modellen.

  • For det første stiler det gode liv efter at øge de positive følelser i nutid, fortid og fremtid.
  • Det gode liv handler om at sætte dine potentialer i arbejde for at opnå flow-oplevelser.
  • Et meningsfyldt liv handler om udviklingen af mål, som handler om mere end de personlige.

PERMA er et akronym for de fem faktorer, som opsummerer denne teori. Du kommer nu til at læse om dem mere detaljeret. Bemærk at ved at udvikle dem hver især, vil det øge din optimisme, motivation og tilfredshed. Dog skal disse faktorer opfylde følgende betingelser:

  • De skal medvirke til trivsel.
  • De skal fremme en persons trivsel og er ikke en metode til at opnå nogle af de andre variabler.
  • Som det sidste skal hver enkelt måles og vejes uafhængigt af de andre variabler i denne model.

Som Seligman siger, bør de ikke alle arbejdes på på samme måde, ligesom udviklingen af dem aldrig bør føles som en pligt. Du skal være mere grundig med dem, du identificerer dig mest med. Han forklarer, at denne model blot er en beskrivelse af, hvad mennesker gør; det er ikke en opskrift.

P- Positive følelser

Denne del indebærer at øge de positive følelser, ikke at camouflere de negative. Disse er blot værktøjer til at gøre dette.

Positive følelser lader dig opleve glæde ved livet, og derfor kan du blive ved med at være positiv på trods af negative omstændigheder. Nogle eksempler kan være kærlighed, ro og nydelse.

E- Engagement

Dette er en pagt, du skal lave med dig selv, med dine styrker og din kraft, for at kunne opnå harmoni og komme ind i en tilstand af flow eller optimal aktivering.

Denne tilstand af flow eller følelsen af, at ting flyder, er det, du ofte føler, når du involverer dig i aktiviteter. Med andre ord fokuserer du virkelig på det og oplever en følelse af, at tiden står stille. Som du kan se handler det om at engagere dig selv i at søge aktiviteter, som kan få dig ind i et stadie af flow.

R – Relationer

Som sociale væsener er relationer de vigtigste uerstattelige kilder til trivsel og tilfredshed. Det er, fordi det udgør en kilde til beskyttelse og støtte.

Tilfredsstillende relationer er altafgørende for en sund udvikling, så du skal tage dig godt af dine relationer med familie, venner og kollegaer. Denne faktor indebærer forbedring af sociale forhold, så du skal også medtage forbedring af dine sociale færdigheder og værktøjer.

M- Mening og formål

Denne del handler om at finde den slags mening med livet, som handler om mere end dine egne personlige mål. Du skal tænke ud over dig selv. Det handler om, hvad du kan gøre for verden.

Dermed vil alle dine mål og det, du opnår, have en meget mere transcendental baggrund, og det vil give dem en større social værdi og moral.

A – At lykkes (succes og følelsen af præstation)

Her handler det om at sætte sig mål, som øger din følelse af kompetence og din niveau af autonomi, når du opnår dem.

Mand i trivsel

Omsætning af PERMA modellen i praksis

For at arbejde med det positive følelsesmodul, kan du lave øvelser, hvor du forestiller dig enhver situation.

Hvad angår forpligtelse, kan du lave en liste over de ting, som plejer at få dig i gang. Forpligt dig dernæst til at gøre det ugentligt, månedligt eller årligt (afhængig af dine muligheder).

Det første, du så skal gøre for at forbedre dine sociale relationer, er at evaluere dem. Det skyldes, at når du udforsker deres kvalitet og kvantitet, det bør det give dig hints om, hvilke af dem der kræver mere arbejde, og hvor du skal sætte ind.

En måde til at finde mening med livet er at stille dig selv enkle spørgsmål hver dag såsom: Hvad er mit formål? Hvorfor er jeg her? Hvordan kan jeg forbedre min måde at være i verden på? Når du besvarer disse spørgsmål, vil det højst sandsynligt vække en lyst til at involvere dig i meningsfulde aktiviteter.

Afsluttende noter om PERMA modellen

At være klar over dine præstationer, lige gyldigt hvor små de er, er en god måde til at blive tilfredsstillet og motiveret. Faktisk opmuntrer det dig til at sætte dig mål og arbejde hen imod at opnå dem.

Som du kan se, er det en nem model at følge, og den har mange fordele. Nu er det op til dig at omsætte det hele i praksis og gøre noget godt for dig selv. Husk at arbejde med dig selv. Du vil blive glad for det.

Det kan interessere dig ...
Opskriften på lykke ifølge Dan Gilbert
Udforsk SindetLæs den på Udforsk Sindet
Opskriften på lykke ifølge Dan Gilbert

Dan Gilbert, psykolog og professor ved Harvard University, hævder, at han har fundet opskriften på lykke. Han er berømt for bogen Stumbling on Happ...