Neuroketoterapi: Brug af ketose til behandling af neurologiske lidelser

Fødevarer er en af de variabler, der har størst indflydelse på kroppen og hjernen. Derfor tages der i stigende grad hensyn til fødevarer i terapeutiske interventioner.
Neuroketoterapi: Brug af ketose til behandling af neurologiske lidelser

Sidste ændring: 13 september, 2022

Neuroketoterapi er baseret på den ketogene eller keto diæt. Denne kostplan indebærer indtagelse af en minimal andel af kulhydrater (fem procent), et normalt forbrug af protein (15 procent) og et højt forbrug af sunde fedtstoffer (80 procent) (Tillery et al., 2021).

Den ketogene diæt søger at udløse en proces kaldet ketose. Begrænsningen af kulhydrater aktiverer lipolyse, hvorved der dannes ketoner til brug som den primære energikilde i stedet for glukose. Derfor får denne diæt kroppen til at forbrænde fedt i stedet for kulhydrater til energi.

Selv om den i øjeblikket bruges som en konventionel metode til vægttab, blev den oprindeligt udviklet til at kontrollere anfald hos personer med epilepsi. Faktisk ser det ud til, at keto diæten har gavnlige virkninger ikke kun for vægttab og epilepsi, men også for migræne og Alzheimers.

Desuden er den forbundet med betydelige og væsentlige forbedringer af symptomer på depression og psykose samt metabolisk sundhed.

Keto skrevet med forskellige fødevarer

Ketonlegemer har neuroprotektive egenskaber.

Neuroketoterapi og psykiske lidelser

Neuroketoterapi består i anvendelse af en ketogen diæt til behandling af psykiatriske eller neurologiske lidelser. Dette burde egentlig ikke overraske os eller virke mærkeligt, da en af de variabler, der har størst indflydelse på, hvordan vi har det, er det, vi spiser.

Neuroketoterapi har positive virkninger på forskellige psykiske lidelser. Virkningen af den ketogene diæt ændrer balancen mellem gamma-aminobutansyre (GABA) og glutamat, hvilket gavner GABA. Stigningen i denne neurotransmitter kan bidrage til at kompensere for dens mangel hos patienter med skizofreni og lindre hallucinationer og vrangforestillinger.

Desuden anses det for, at den ketogene diæt reducerer reaktive oxygenarter og øger niveauerne af adenosintrifosfat og fosfokreatin. Dette øger effektiviteten af den metaboliske aktivitet. Desuden bidrager den til at reducere hjernebetændelse og giver lindring af flere neurodegenerative sygdomme, bl.a. Alzheimers sygdom og Parkinsons sygdom.

Den ketogene diæts indflydelse på psykiatriske tilstande skyldes bl.a., at ketose begrænser apoptose (programmeret celledød) og neuronernes excitabilitet. Det forklarer disse diæters succes hos personer med epilepsi (Maalouf et al., 2009; Ułamek-Kozio et al., 2019).

Ændringer i metabolisk aktivitet relateret til reduktioner i anfald hos epileptikere har også positive virkninger hos patienter med autismespektrumforstyrrelser (ASF). Dette skyldes gunstige ændringer i tarmmikrobiomet.

Neuroketoterapi er også blevet anvendt til behandling af bipolar lidelse. Dens virkning på denne lidelse skyldes, at surt plasma stabiliserer humøret ved at mindske intracellulært natrium og calcium (Tillery et al., 2021).

Det er også blevet anvendt hos patienter, der lider af narkolepsi. Faktisk ser det ud til, at en keto diæt øger aktiveringen af neuroner, der udskiller orexin, hvilket forbedrer vores tilstand af aktivering om dagen.

Andre fordele ved ketogene diæter

Ketogene diæter kan lette produktionen af adenosin-trifosfat hos personer med mitokondriel dysfunktion (Vidali et al., 2015). Denne energigivende forbindelse er blevet forbundet med depression på lave niveauer.

Neuroketoterapi kan hjælpe med at mindske oxidativt stress, som er forbundet med forskellige medicinske tilstande. At følge en ketogen diæt forbedrer derfor oxidativt stress og hjælper med at vende nogle af de skader, som det kan forårsage. Dette kan forbedre symptomer på depression (Greco et al., 2016).

Desuden har en ketogen diæt en positiv indflydelse på insulinniveauerne. Det skyldes, at den begrænser indtaget af sukker og stivelse. Derudover holder den blodsukkeret stabilt. Ketodiet forbedrer også inflammation, fordi brugen af ketoner som energikilde producerer færre proinflammatoriske forbindelser.

Neuroketoterapi og ernæring

Nedenstående vil vi gennemgå, hvad du kan og ikke kan spise, mens du er på en ketogen diæt, ifølge Mawer (2020). Vi anbefaler dog, at du ikke ændrer din kostplan uden først at konsultere en ernæringsekspert. På samme måde skal du huske på, at neuroketoterapi skal udføres af en specialiseret sundhedsperson. Forsøg ikke at starte den på egen hånd.

Fødevarer, du ikke må spise på keto diæt

  • Sukkerholdige fødevarer. Sodavand, frugtjuice, smoothies, kager, is, slik osv.
  • Korn eller stivelse. Produkter baseret på hvede, ris, pasta, korn osv.
  • Bønner eller bælgfrugter. Ærter, bønner, linser, kikærter osv.
  • Knolde. Kartofler, søde kartofler, gulerødder, pastinakker osv.
  • Fedtfattige produkter eller diætprodukter. Fedtfattig mayonnaise, salatdressinger.
  • Visse krydderier eller saucer. Barbecuesauce, sennep, honning, teriyakisauce, ketchup osv.
  • Usunde fedtstoffer. Forarbejdede vegetabilske olier, mayonnaise osv.
  • Alkohol. Øl, vin, spiritus, blandede drikkevarer.
  • Sukkerfri diætmad. Sukkerfri slik, sirup, sødemidler, desserter osv.

Fødevarer, du må spise på keto diæt

  • Kød. Rødt kød, bøffer, skinke, pølse, bacon, kylling og kalkun.
  • Fisk. Laks, ørred, tun.
  • Æg. Hele omega-3-æg eller æg fra græsfodrede høns.
  • Uforarbejdede oste. Cheddar, gedeost, flødeost, blåskimmel og mozzarella.
  • Nødder og frø. Mandler, valnødder, hørfrø, græskarkerner, chiafrø osv.
  • Sunde olier. Ekstra jomfruolivenolie og avocadoolie.
  • Avocadoer.
  • Grøntsager med lavt kulhydratindhold. Grøntsager, tomater, løg, peberfrugter osv.
  • Krydderier. Salt, peber, urter, krydderier.
Salat i en skål

Der er mere og mere forskning om virkningerne af ketogen diæt på nogle psykiske lidelser.

Neuroketoterapi

Afslutningsvis viser det faktum, at neuroketoterapi er en behandlingsform for psykiatriske lidelser, at en af de bedste lægemidler til krop og sind er mad. Faktisk er det at være forsigtig med, hvad du spiser, og at kende det helbredende potentiale i visse diæter og fødevarer en af de mest grundlæggende måder at forbedre din livskvalitet på.

Redaktionel note: Selv om neuroketoterapi kan opdeles i neuroketo+terapi, er der ikke tale om en terapiform som sådan, men om en diæt, der kan være nyttig, hvis dine interesser er dem, der er beskrevet i artiklen. Før du foretager nogen af disse typer af ændringer i din kost, skal du dog konsultere en ernæringsekspert.

Det kan interessere dig ...
De psykologiske fordele ved intermitterende faste
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
De psykologiske fordele ved intermitterende faste

For nyligt opstod en meget populær diæt ved navn intermitterende faste, som har lige så mange kritikere, som den har fortalere.



  • Bansal, Y., & Kuhad, A. (2016). Mitochondrial dysfunction in depression. Current neuropharmacology14(6), 610-618.
  • Brietzke, E., Mansur, R. B., Subramaniapillai, M., Balanzá-Martínez, V., Vinberg, M., González-Pinto, A., … & McIntyre, R. S. (2018). Ketogenic diet as a metabolic therapy for mood disorders: evidence and developments. Neuroscience & Biobehavioral Reviews94, 11-16.
  • Danan, A., Westman, E. C., Saslow, L. R., & Ede, G. (2022). The Ketogenic Diet for Refractory Mental Illness: A Retrospective Analysis of 31 Inpatients. Frontiers in Psychiatry, 1421.
  • Gasior, M., Rogawski, M. A., & Hartman, A. L. (2006). Neuroprotective and disease-modifying effects of the ketogenic diet. Behavioural pharmacology17(5-6), 431.
  • Greco, T., Glenn, T. C., Hovda, D. A., & Prins, M. L. (2016). Ketogenic diet decreases oxidative stress and improves mitochondrial respiratory complex activity. Journal of Cerebral Blood Flow & Metabolism36(9), 1603-1613.
  • Lee, R. W., Corley, M. J., Pang, A., Arakaki, G., Abbott, L., Nishimoto, M., … & Wong, M. (2018). A modified ketogenic gluten-free diet with MCT improves behavior in children with autism spectrum disorder. Physiology & behavior188, 205-211.
  • Maalouf, M., Rho, J. M., & Mattson, M. P. (2009). The neuroprotective properties of calorie restriction, the ketogenic diet, and ketone bodies. Brain research reviews59(2), 293-315.
  • Masino, S. A., & Ruskin, D. N. (2013). Ketogenic diets and pain. Journal of child neurology28(8), 993-1001.
  • Mawer, R. (2020, 22 de octubre). The ketogenic diet: a detailed beginner’s guide to keto. https://www.healthline.com/nutrition/ketogenic-diet-101#other-benefits
  • Phelps, J. R., Siemers, S. V., & El-Mallakh, R. S. (2013). The ketogenic diet for type II bipolar disorder. Neurocase19(5), 423-426.
  • Shoemaker, S. (2020, 20 de julio). Does the keto diet cause or relieve depression? https://www.healthline.com/nutrition/keto-depression
  • Tillery, E. E., Ellis, K. D., Threatt, T. B., Reyes, H. A., Plummer, C. S., & Barney, L. R. (2021). The use of the ketogenic diet in the treatment of psychiatric disorders. Mental Health Clinician11(3), 211-219.
  • Ułamek-Kozioł, M., Czuczwar, S. J., Januszewski, S., & Pluta, R. (2019). Ketogenic diet and epilepsy. Nutrients11(10), 2510.
  • Vidali, S., Aminzadeh, S., Lambert, B., Rutherford, T., Sperl, W., Kofler, B., & Feichtinger, R. G. (2015). Mitochondria: The ketogenic diet—A metabolism-based therapy. The international journal of biochemistry & cell biology63, 55-59.
  • Włodarczyk, A., Wiglusz, M. S., & Cubała, W. J. (2018). Ketogenic diet for schizophrenia: nutritional approach to antipsychotic treatment. Medical hypotheses118, 74-77.