Mental udmattelse: En anden effekt af social isolation

20 maj, 2020
Mange personer oplever mental udmattelse. Lockdown, tilføjet til den stress og pine, som den nuværende pandemi forårsager, påvirker vores hukommelse, koncentration og endda vores evner til at træffe beslutninger.

Selvom mange af os tilbringer meget tid derhjemme disse dage, føler vi os stadig både fysisk og mentalt trætte. Dette er fuldstændig normalt. Det er vigtigt at indse, at en anden effekt af den nuværende sociale isolation og lockdown er mental udmattelse.

“Er det sikkert at gå ud?” “Hvad vil der ske med lockdown?” “Hvad kan og kan jeg ikke gøre under det næste stadie af genåbningen?” “Vil de forebyggende forbehold være nok?” “Hvad vil der ske med mit job?” “Vil jeg kunne se min familie?”

Dette er de spørgsmål, som mange af os har stillet os selv på det seneste, når al uroen og den konstante usikkerhed forårsager meget angst.

Når vores sind er udsat for alt dette, bliver en hver form for beslutning, uanset hvor ubetydelig den er, udmattende. Nogle gange kan det være en sand udfordring blot at beslutte, hvad vi skal lave til aftensmad, hvordan vi skal få vores børn til at gå i seng eller hvordan vi skal få dem til at lave deres lektier. Alt begynder at føles virkelig svært.

Det er vigtigt at have i baghovedet, at alle disse oplevelser og følelser er normale. Vi er ikke ved at falde fra hinanden eller lider af et mentalt helbredsproblemDet er en normal og forventet reaktion på den nuværende isolation.

Kvinde med mental udmattelse sidder med computer

Mental udmattelse og social isolation

Eksperter fortæller os, at social isolation ikke er det korrekte begreb for det, vi oplever. Mennesker er sociale væsener. Vi bliver en del af et samfund, så snart vi bliver født, og af den grund er det umuligt at tage os selv ud af det scenarie. Selvom vi er i vores hjem, er vi derfor stadig en del af samfundet.

I stedet for social isolation, bør vi tale om fysisk isolation, fordi det er det, den nuværende coronavirus-krise udsætter os for. Uanset den præcise definition af denne type isolation, er der dog et ubenægteligt faktum. Karantæne er ikke godt for os og vores hjerner reagerer på denne uforventede situation på meget ugunstige måder.

En øgning af den kognitive byrde

Når vi taler om kognitive processer, så refererer vi til den aktivitet, som vores hjerne skaber. Eksempler på dette inkluderer at fokusere opmærksomheden, fortolke de ting, man hører, læse eller ser, træffe beslutninger, bearbejde de sensationer, ens krop føler, og lære og skabe nye ting, blandt andet.

Denne ekstraordinære strøm af hjerneaktivitet bliver påvirket af miljøet, som omgiver os, og mest af alt af måden, hvorpå man opfatter de ting, der sker omkring sig.

Det simple faktum, at man er det samme sted fysisk i flere timer øger stresset i hjernen. Dette skyldes, at ens sind har brug for ændringer, lys, interaktioner og nye stimuli for at føle sig aktiv og vågen.

Hvis dine omgivelser ikke ændrer sig og du føler dig lidt trist eller ængstelig, så kan dette udmatte og mætte dit sind.

Under denne begrænsede tilstand, vil alle kognitive processer være sværere for dig. Det kan være udfordrende selv at huske noget så simpelt som et nyt telefonnummer.

De nuværende omstændigheder hjælper os ikke med at træffe gode beslutninger

Når man lider af mental udmattelse, er man ikke i stand til at tænke langsigtet. Dette er især vigtigt med hensyn til ens beslutningstagen, hvilket er en faktor, der er meget vigtig lige nu. Du bliver nødt til at slå fast, hvilke former for ændringer du bliver nødt til at lave eller strategier du bliver nødt til at anvende.

Pandemien har ændret millioner af menneskers liv. Under disse svære omstændigheder, vil dit sind sikkert finde det svært at beslutte, planlægge og analysere, blandt andre ting.

Nogle personer finder det derudover meget svært at forstå forskellige officielle dokumenter i øjeblikket. Et udmattet sind kan sikkert blot beslutte, at det har brug for en lur eller en kop kaffe lige nu, men det kan ikke gøre særlig meget andet.

Hjerne i blå farver

Sådan kan man håndtere mental udmattelse

Den nuværende situation har sat os i et uudforsket territorie. Der er dog nogle simple strategier, som du kan prøve for at finde ud af, om de virker for dig.

Hver person håndterer, fortolker og lever forskelligt under den nuværende pandemi. Men vi kan heller ikke benægte, at det er svære omstændigheder for alle, udover blot måden, som alle håndterer denne modgang på.

Når man står over for mental udmattelse, anbefaler vi dig derfor at reflektere over de følgende faktorer:

  • Mental udmattelse er gængst, når man står over for stressende omstændigheder. Du bør dermed ikke tænke, at der er noget galt med dig.
  • Måske er det ikke en god idé at træffe langsigtede beslutninger. Det er tid til at fokusere kun på øjeblikket og mest af alt dit velvære. Du bliver nødt til at give dig selv, hvad du har brug for, når du har brug for det. At fokusere på øjeblikket, her og nu, mindsker din mentale byrde og niveauer af angst.
  • Du bliver nødt til at vænne dig til at gøre og tænke én ting ad gangen. Et udmattet sind bliver mættet, når det prøver at håndtere flere ting på samme tid. For eksempel, hvad du skal gøre, ting som bekymrer dig, ting du er bange for, hvad du lavede dagen før og hvad du planlægger at lave i dag.

Et skridt ad gangen

Det vigtige er derfor at tage tingene et skridt ad gangen. Hvis du spiser morgenmad, så fokusér på at spise det på en afslappet måde. Hvis du arbejder hjemmefra, så fokusér på det. Og hvis du beslutter dig for at gøre noget, så gør det på et tidspunkt, hvor du kan give dig fuldstændig hen til det.

Sidst, men ikke mindst, er nøglen til dit helbred at acceptere alle dine følelser uden at dømme. Nogle dage vil du have det okay. Men på andre dage vil du måske have det forfærdeligt. Det er derfor vigtigt at gøre en bevidst indsats for at være rolig for at lindre et uroligt sindt.