Problemer med den mentale sundhed under corona-krisen

Depression, afhængighedsproblemer, skizofreni, anoreksi... Mange personer oplever problemer med den mentale sundhed under corona-krisen.
 

Nogle af de personer, der døjer med den mentale sundhed under corona-krisen, er blevet forsømt i denne tid. Desværre har vi glemt dem, der døjer med mentale og psykologiske problemer.

Nogle mennesker lider af afhængighedsproblemer, skizofreni, borderline-personlighedsforstyrrelse eller spiseforstyrrelser såsom bulimi eller anoreksi. Vi må heller ikke glemme dem, som har familiemedlemmer, der lider af disse sygdomme.

Organisationer såsom University of Washington har advaret om, at denne pandemi også kan have andre konsekvenser, hvilket for eksempel kan være depression. Der er dog mange, som ikke tager højde for de personer, der allerede døjer med den mentale sundhed under corona-krisen.  

Psykologer advarer om en stigning i antallet af tilbagefald. De understreger, at det haster med at etablere opfølgende behandling samt et støttenetværk, så disse patienter kan få den rette hjælp under krisen.

Sommetider er et telefonopkald ikke nok, og de professionelle har brug for at være fysisk til stede for at opdage kriser, tilbagefald eller kritiske situationer, der kan have alvorlige konsekvenser.

Kvinde er ked af det

Eksisterende problemer med den mentale sundhed under corona-krisen

Hvis mentale problemer allerede var usynlige før pandemien, så forbliver de nu endnu mere afsondret, og de vil muligvis blive forsømt under krisen.

 

Mange mennesker har mistet deres vanlige rutiner. Støttegrupperne og terapien, som har muliggjort fremgang, har været forsvundet under pandemien. Dette kan have fået nogen til at vende tilbage til deres afhængighed.

Andre patienter er på grænsen til tilbagefald med deres depression. Mange er uvidende om, hvordan man skal reagere over for et barn, der ikke længere har lyst til at tage sin medicin for en psykiatrisk lidelse. Der findes mange forskellige tilfælde, hvilket betyder, at corona-krisen har haft mange negative konsekvenser.

Kina har allerede taget højde for dette. The Lancet publicerede faktisk for nyligt et studie, hvor lægerne, Hao Jao og Jian Chen, dykkede dybere ned i denne problemstilling.

Det er blevet dokumenteret, at folk med mentale problemer har en større risiko for at blive smittet med coronavirus. Mange af dem har nemlig et svækket immunforsvar.

Andre har en større tendens til at ignorere anbefalingerne om at blive hjemme, og i stedet går de ud og engagerer sig i en adfærd, der øger risikoen for smitte. Mentale sundhedsproblemer fører ofte til andre sygdomme, og dette øger deres sårbarhed over for smitte.

 

En anden tilføjet faktor er, at det kan have været svært for disse patienter at få tilstrækkelig psykolog- og lægehjælp, når de har haft brug for det.

Mand er stresset

Forsømte realiteter

Corona-krisen kan være vanskeligere for personer med eksisterende mentale sundhedsproblemer, da disse personer kan have sværere ved at bede om hjælp og støtte. 

  • Den nuværende situation kan være en trigger for dem med fobier, OCD eller påtrængende tanker.
  • Mange har lært at håndtere nød og finde strategier til at håndtere hverdagsbekymringer og problemer efter mange års terapi. Men denne pandemi kan være overvældende for dem, og dette kan desværre få disse personer til at føle sig hjælpeløse.
  • De, som har oplevet traumer, kan gennemleve dem igen grundet den nuværende situation.
  • De, som skader sig selv, eller som døjer med et stofmisbrug, kan se denne situation som en trigger til at vende tilbage til deres tidligere adfærd.

Hvilke strategier skal følges for at håndtere den mentale sundhed under corona-krisen?

Corona-krisen kan være vanskelig for dem med mentale problemer, når myndighederne anbefaler, at man skal blive hjemme. Nogle patienter er meget alene, mens andre kan have familie, der ikke ved, hvad de skal stille op.

Det er vigtigt, at få den rette støtte til den mentale sundhed under corona-krisen

Her er nogle strategier, du skal tage højde for, hvis du befinder dig i denne situation:

  • Følg de samme rutiner og planer. Udfør basale aktiviteter, der garanterer dit velvære. Det kan for eksempel være hvile, spisning, motion samt fritidsaktiviteter, du nyder.
  • Husk, at det er nødvendigt at bede om hjælp, når du har brug for det. Du fortjener at have det godt, og du kan regne med andre for at få den støtte, du har brug for.
  • Du skal opbygge et støttenetværk. Familie, venner, naboer, kommunen, foreninger, psykologer og læger kan være med til at hjælpe dig og passe på dig.
  • Konstant kontakt. Beskeder og opringninger er din daglige kilde til støtte og hjælp.
  • Husk altid på de forskellige strategier til at håndtere dine problemer, som har hjulpet dig førhen. Det kan for eksempel være vejrtrækningsteknikker, læsning, musik, kunst eller andre ting.

Husk altid på, at du ikke er alene. Og hvis du kender en, der har problemer med den mentale sundhed under corona-krisen, skal du tænke over, hvordan du bedst kan hjælpe og støtte dem.