Hvorfor har du aldrig tid nok?

Vi bruger alle sammen udtryk som "Jeg har ikke tid" og "Hvis bare der var flere timer i døgnet". Det lader til, at den tid, vi har, aldrig er nok til at gøre alt det, vi gerne vil. Men hvorfor sker det?
Hvorfor har du aldrig tid nok?
José Padilla

Skrevet og kontrolleret af psykolog José Padilla.

Sidste ændring: 28 september, 2022

Er dagen allerede gået, og du har ikke engang gjort halvdelen af det, du havde planlagt at gøre? Er du frustreret over denne situation? Selvfølgelig er du det. Faktisk synes du sikkert, at timerne, dagene og ugerne går, og at det altid er det samme. Du har aldrig tid nok.

Som regel skyldes dette fænomen dårlig organisering. Du udnytter ikke hvert eneste øjeblik, fordi du hele tiden er distraheret. Du bruger tid på mål, der ikke tilføjer nogen værdi til dit liv. Du er måske lidt doven, eller du lader alting vente til sidste øjeblik (udskydelse). Det er derfor næppe overraskende, at du lever med den konstante følelse af altid at være bagud.

I dag vil vi dykke lidt dybere ned i følelsen af tidsmangel.

1. Du har ikke tid nok, fordi du sover dårligt

Det kan være, at du ikke har tid, fordi du ikke sover godt. Søvn er ikke kun nødvendig for din fysiske, men også for din mentale funktion. Faktisk er mangel på hvile af god kvalitet forbundet med nedsat generelt velvære, præstation og produktivitet. Når alt kommer til alt, hvis din kognitive ydeevne og produktivitet er nedsat, hvordan kan du så forvente at kunne gennemføre alt det, du har planlagt?

En undersøgelse har vist, at personer, der sover i gennemsnit syv til otte timer, klarer sig bedre i kognitive opgaver med ræsonnement og problemløsning. På den anden side har de, der sover mindre, en tendens til at have problemer med ræsonnement, problemløsning og kommunikationsevner.

Kvinde ligger søvnløs

Når man ikke sover godt, påvirker det præstationsevnen, produktiviteten og trivslen generelt.

2. Du har for vane at arbejde i multitasking-mode

Hvis du er en multitasker, er det forståeligt nok, at du ikke har tid, da multitasking kan hæmme din produktivitet ved at reducere din forståelse, opmærksomhed og generelle præstation. I den forbindelse har forskning fundet ud af, at multitasking påvirker den hastighed og nøjagtighed, hvormed farmaceuter identificerer receptfejl.

Selv om du måske føler, at du arbejder hurtigere, når du multitasker, er sandheden, at det gør du ikke. Faktisk arbejder man langsommere og mindre effektivt, når man multitasker (Cherry, 2021).

Faktisk har mennesker store problemer med at multitaske på grund af den måde, hvorpå opmærksomhed og eksekutiv kontrol fungerer. Når du multitasker, er det, du gør, faktisk at skifte mellem én opgave og en anden.

3. Du har ikke tid nok, fordi du er uorganiseret

Rod mindsker din produktivitet og dine chancer for at gøre alt det, du har planlagt. Men hvis du holder dig organiseret, vil dine præstationer og din produktivitet blive bedre, og du vil få mere tid til det, der betyder noget for dig i livet. Så brug lidt tid på at planlægge dine opgaver og holde tingene ryddelige.

Hvis du ikke forvalter din tid ordentligt, har du aldrig tid nok. En undersøgelse har vist, at det at øve sig i strategier til tidsstyring også bidrager til at forbedre tidsstyringsfærdighederne. Det betyder, at jo længere tid du bruger på at øve dig i at styre din dag, jo bedre bliver du til det.

Undersøgelsen viste også, at tidsstyring er positivt relateret til opfattet tidskontrol, jobtilfredshed og sundhed og negativt relateret til stress. Ved at styre din tid vil du altså ikke blot få mere tid, men også mindre stress.

4. Du har en dagsorden, men du er ikke opmærksom på den

Hvis du ikke gennemgår dine skemaer og planer, kan du ende med at spilde din tid og energi på ting, der ikke længere er nyttige eller nødvendige. I sidste ende vil det give dig en følelse af, at du ikke har tid nok. Det skyldes, at selv om dine prioriteter har ændret sig, gør du stadig det samme som før, men forventer andre resultater.

5. Du har svært ved at prioritere

Hvis du ikke har tid til noget som helst, er det højst sandsynligt, at du har et problem med at prioritere aktiviteter. Det betyder, at du ikke ved, hvordan du skal klassificere dine opgaver efter deres vigtighed, eller at du ikke afsætter den tid til dem, som de fortjener.

Prøv ikke at gå i gang med noget uden først at spørge dig selv: “Har jeg virkelig brug for at gøre det nu?” Hvis dit svar er nej, så lad være med at gøre det. Udfør de vigtigste og mest prioriterede opgaver først. Derefter kan du gå videre til de andre ting. Ved at prioritere sikrer du, at du bruger din tid effektivt.

6. Du søger at behage andre

Hvis du aldrig har tid til det, der er vigtigt, er det måske, fordi du fylder din kalender med aktiviteter eller opgaver, der opfylder andre menneskers behov og ikke dine egne.

Du vil måske f.eks. helst blive hjemme i sofaen og læse den roman, du lige har købt, eller se den film, du er blevet anbefalet, men det kan du ikke, fordi du ikke har tid, da du har tusind andre forpligtelser, der skal opfyldes, og mange opgaver, der er forsinkede. Det er, fordi du har brugt for lang tid på at behage andre.

7. Du har ikke tid nok, fordi du ikke ved, hvordan du skal sige nej

Du ved ikke, hvordan du skal sige nej til en plan, en forpligtelse eller en andens anmodning. Denne mangel på assertivitet ender med at tage den tid, du måske havde haft til andre vigtige ting, du gerne vil gøre. Faktisk bør det altid være din højeste prioritet at finde tid til dig selv. Så sørg for at prioritere dig selv og dit velbefindende højere end andre.

To veninder taler sammen

At vide, hvordan man siger nej, betyder ikke, at man er egoistisk.

8. Du er bange for at være alene

Ved at fylde din arbejdsplan og optage al din tid og dit mentale rum med at gøre ting, har du ikke mulighed for at tænke på din egen tilværelse. Derfor fungerer “jeg har ikke tid”-undskyldningen som en mekanisme til ikke at være alene med dig selv og alle de spørgsmål og eksistentielle kvaler, der plager dig, når du holder en pause.

Din mangel på tid hjælper dig med at undgå ubehagelige spørgsmål som “Er det her virkelig det liv, jeg vil leve?”. Faktisk giver dine aktiviteter dig mulighed for at undvige et sådant spørgsmål. Men en dag bliver du nødt til at stå ansigt til ansigt med dig selv.

“En dag, et sted – hvor som helst, ufejlbarligt vil du finde dig selv, og det, og kun det, kan være den lykkeligste eller den bitreste tid i dit liv.”

-Pablo Neruda-

Næste gang du opfatter eller tænker, at du aldrig har tid til at gøre alt det, du har planlagt, skal du huske, at tid, som en fysisk dimension, ikke er noget, du kan kontrollere. Fokusér i stedet på det, du kan gøre. Koncentrér dig om, hvordan du kan styre dine planer, aktiviteter, tanker og overbevisninger for at blive mere produktiv i din hverdag.

Det kan interessere dig ...
Bruger du mere tid på at gøre end at være?
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
Bruger du mere tid på at gøre end at være?

At bekymre sig om fremtiden skaber en form for beskyttelse. Derfor er det almindeligt at bruge mere tid på at gøre end at være.



  • Cherry, K. (2021, 30 de julio). How multitasking affects productivity and brain health. https://www.verywellmind.com/multitasking-2795003
  • Claessens, B. J., Van Eerde, W., Rutte, C. G., & Roe, R. A. (2007). A review of the time management literature. Personnel review.
  • Enz, S., Hall, A. C., & Williams, K. K. (2021). The Myth of Multitasking and What It Means for Future Pharmacists. American Journal of Pharmaceutical Education85(10).
  • Madore, K. P., & Wagner, A. D. (2019). Multicosts of multitasking. In Cerebrum: the dana forum on brain science(Vol. 2019). Dana Foundation.
  • Magnavita, N., & Garbarino, S. (2017). Sleep, health and wellness at work: a scoping review. International journal of environmental research and public health14(11), 1347.
  • Miralles, F. (2020, 23 de agosto). ¿Por qué nunca tengo tiempo? El país. https://elpais.com/elpais/2020/08/17/eps/1597678357_478707.html
  • Wild, C. J., Nichols, E. S., Battista, M. E., Stojanoski, B., & Owen, A. M. (2018). Dissociable effects of self-reported daily sleep duration on high-level cognitive abilities. Sleep41(12), zsy182.