Hvad er multifokal intelligens?

26 januar, 2020
Teorien bag multifokal intelligens er baseret på filosofi og eksistentiel psykologi, såvel som en arketypisk psykoanalyse.

Teorien om multifokal intelligens overvejer, hvordan tanker bliver konstrueret. Den ser på de forskellige processer, der finder sted i sindet. Dens formål, rent fundamentalt, er for os at lære, hvordan vi håndterer vores tanker og gør dem konstruktive.

Multifokal intelligens er en teori, der er skabt af psykiateren og psykoterapeuten, Augusto Cury. Den analyserer, hvordan vi opbygger tanker og den effekt, det har på vores emotionelle velværeDet er en eksistentiel tilgang, og dens formål er, primært at lære os, hvordan man håndterer sindet konstruktivt. 

Den måde, du tænker på, inklusiv den måde, hvorpå du bearbejder den information, du har adgang til, har en afgørende indflydelse på, hvordan du positionerer dig selv i verden. Det er det, der afgør, hvordan din attitude og adfærd udvikler sig.

Derved, hvis du bruger multifokal intelligens korrekt, vil du formå at håndtere din tankeproduktion korrekt. Som resultat heraf, vil du have mere konstruktive attituder og adfærd, og være fokuseret på de mest positive mål for dig selv.

nervøs kvinde i sofa

Multifokal intelligens

Multifokal intelligens er defineret som resultatet af den interaktion, der er mellem de psykodynamiske strukturer, der eksisterer i dit sind. I mere simple termer, udfører din hjerne mange processer. Den måde, de relaterer til hinanden på, giver anledning til det, vi kalder for multifokal intelligens.

Fire processer finder sted i multifokal intelligens:

  • Konstruktion af tanker
  • Transformation af psykisk energi
  • Selv-træning
  • Organisering af hukommelse, baseret på bevidst og ubevidst historie

Vores selv er den enhed, der er ansvarlig for og håndterer alle disse processer. Med andre ord, kan de alle blive henledt bevidst. Teorien fremsætter, at vi opnår dette, når vi er i stand til at udøve en kritisk analyse.

Det gør det muligt for dig at se fakta fra forskellige perspektiver og synsvinkler. Det gør det også muligt for dig at tillægge en mening til enhver negativ ting, der sker for dig.

De basale principper ved teorien

Teorien bag multifokal intelligens er baseret på filosofi og eksistentiel psykologi, såvel som en arketypisk psykoanalyse. Det er et perspektiv, der forsøger at få dig til at tænke logisk. Ved at gøre dette, kan du analysere, hvordan nogle tanker er derivater fra andre, som var det en kædereaktion.

Det positive aspekt ved denne proces er, at du kan opfange et af “leddene” i kæden og stoppe det på sin vej, hvorved du kan forhindre de andre potentielle negative tanker fra at påvirke dig.

Det, denne teori forsøger, er at stille spørgsmålstegn ved, udfordre og analysere alle de forstyrrende tanker, der fremkommer i dit sind. 

Disse vil være resultatet af din emotionelle historie, både på den bevidste og ubevidste side. Ifølge denne teori, har foruroligende tanker og forudseende lidelser blot brug for fem sekunder til at efterlade en form for negativt mærke i vores hjerne.

Åbner op for et vindue

Vi opbevarer disse optegnelser i hjernebarken, og det åbner en form for “vindue” med et destruktivt formål. Her er et eksempel. Lad os forestille os, at du skal give en præsentation i offentligheden, og du tænker, at det hele vil gå galt.

Som et resultat heraf, i løbet af blot fem sekunder, vil dette “vindue” åbne op og begynde at anticipere en hel række af negative situationer. Dette vil, dermed, skabe alle mulige former for destruktive følelser.

Hvis du modsætter dig dette scenarie med rationel tænkning, så påstår denne teori, at du vil være i stand til at forhindre dette “vindue” i at åbne. Den påstår også at du, med tid og øvelse, vil opnå færdigheder til at være i stand til at forhindre negative tanker i at opstå i første omgang. Det er præcis pointen med multifokal intelligens.

sind med møtrikker

Træningen af multifokal intelligens

Augusto Cury har fremsat forskellige aktiviteter med det formål at træne multifokal intelligens. Alle disse har at gøre med at blive opmærksom på de tanker, der motiverer dine handlinger, samt at sætte dem på pause. Det er det, der kaldes for “tankehåndtering”. De anbefalede handlinger er:

  • Afslapning i korte perioder. Du er nødt til at tage et par minutter til at slappe af i dit sind, adskillige gange i løbet af dagen. Brug et par minutter på at trække vejret dybt og tænk over meningen og logikken med det, du laver eller har tænkt dig at gøre.
  • Fremhæv positiv stimuli. Det betyder, at du skal træne din opmærksomhed, så du primært fokuserer på de positive ting, du oplever hver dag.
  • Konstruktive og kreative aktiviteter. Læsning, skrivning, kunst af enhver form eller udførelse af noble aktiviteter, såsom at gro en plante eller passe på miljøet. Alle disse hjælper dit sind med at blive mere fleksibelt og konstruktivt.
  • Passende søvn. Du bør aldrig skære ned på det antal af timer, du sover, under nogen omstændigheder. Det er også meget vigtigt at skelne mellem arbejdstid og hviletid. Det sidstnævnte er helligt.

At kontrollere dine tanker

  • Kontroller din forudseende tænkning. Vær forsigtig med idéer, der anticiperer imaginære ting, som du tænker kan ske i fremtiden. Den eneste ting, du bør være bekymret over i henhold til din fremtid, er at sætte mål eller projekter for dig selv, og ikke forestille dig mulige fremtidige scenarier. Når din fantasi begynder at gøre oprør, så bør du forsøge at stoppe den.
  • Vær opmærksom på kvaliteten af dine tanker. Vær opmærksom på forstyrrende tanker, der forsøger at invadere dit sind, og analyser dem kritisk.

Alt dette er en måde, hvorpå du kan træne dine tanker og, på samme tid, transformere destruktive følelser. Med tiden, ifølge denne teori, bør alt dette føre til et mere intelligent, roligt, fredeligt og konstruktivt liv. 

Suárez, C. S., & Barrios, L. (2012). El cerebro triuno y la inteligencia ética: matriz fundamental de la inteligencia multifocal. Praxis, 8(1), 147-165.