De forskellige lag af psykologisk hud

Vi siger ofte, at en person, der reagerer voldsomt på kritik, er tyndhudet. Men hvad er det egentlig for et fænomen, og hvorfor forekommer det?
De forskellige lag af psykologisk hud

Sidste ændring: 29 maj, 2022

Vores hud har flere sensoriske receptorer nogle steder end andre. Mens du f.eks. kan få gåsehud af at blive kærtegnet i nakken, har det måske ikke den samme effekt på din arm. Det samme sker på dit følelsesmæssige kort. Psykologisk hud er dækket af receptorer, og du har flere følsomme punkter i visse områder end andre.

På nogle områder skal der faktisk kun et minimalt tryk til for at fremkalde en virkelig stærk reaktion.

Denne model for handling-reaktion er særlig tydelig i tilfælde af kritik. Din måde at behandle den på afhænger af mange faktorer. Det afhænger af, hvordan, hvor og hvornår det sker. F.eks. kan du på et bestemt tidspunkt se  en kommentar som en vittighed, men et andet tidspunkt vil den samme kommentar irritere eller gøre dig ked af det.

To mænd taler sammen over en kop kaffe

Sårende kritik

Forestil dig, at du har forsøgt at lære et sprog i et par måneder. Du har brugt den smule fritid, du har, til at begynde at lære nogle nye ord og gøre dig bekendt med dets mest populære udtryk. Forestil dig samtidig, at du har en ven, der taler det perfekt.

En dag mødes I, og du fortæller, hvad du er i gang med. Umiddelbart opfordrer personen dig til at øve dig med dem. Men så snart du åbner munden, begynder de at kritisere dig. De kommer med hentydninger til din måde at lære sproget på, de midler, du bruger, og endda dine evner.

Du går hjem med en følelse af, at alle dine anstrengelser er nyttesløse. Det gør dig vred, fordi du har lagt så meget energi i dit nye projekt. Din psykologiske hud er irriteret.

Tykker psykologisk hud giver en anden følsomhed

Forestil dig nu den samme situation, bare at du denne gang er på ferie og beslutter dig for at bruge noget tid på at lære det samme sprog. Du har lavet nogle grammatikøvelser og set nogle videoer, men du er ret afslappet omkring det. Så møder du din ven.

Ved denne lejlighed irriterer din vens kritik dig en smule, men langt fra i samme omfang som tidligere. Faktisk erkender du, at du ikke tager dit projekt seriøst nok.

I dette tilfælde accepterer du, at din ven fortæller dig, at du skal være mere opmærksom på dit nye projekt. Du stiller ikke spørgsmålstegn ved, om det er for dit eget bedste, at de siger det til dig. Når de desuden siger, at hvis du ikke rigtig vil sætte dig ind i det, er det bedre at lade det ligge, er du mere eller mindre enig.

Kritikken fra deres side var den samme, men din følsomhed var det ikke. I virkeligheden var din psykologiske hud mindre følsom og mere tilpasningsdygtig.

Mand trøster en kvinde, der har tynd psykologisk hud

Konteksten for kritik: Udtynding af psykologisk hud

Det er så vigtigt at forstå, at du ikke kan kontrollere, hvad andre fortæller dig. Du kan dog positionere dig imod det. I det første tilfælde kan du prøve at aflede dig selv fra dine personlige forhold og se positivt på din vens kommentarer. Udnyt deres råd. Overvej at opgive et andet mål, så du kan bruge mere tid på at lære det nye sprog.

Du kan endda værdsætte det faktum, at de ønskede at mødes med dig for at drøfte jeres fælles interesse. Acceptér, at deres hensigt var at hjælpe dig, selv om deres kommentarer sårer dig.

Det ville selvfølgelig være anderledes, hvis du forstod, at de kun ønskede at mødes med dig for at demonstrere deres overlegenhed og vise dig, at de ved noget, du ikke ved. Men det er normalt ikke tilfældet.

Folk med denne farlige tilbøjelighed har en tendens til at foretrække en offentlig sammenhæng for at prale med deres påståede overlegenhed eller vise færdigheder, som de har udviklet, siden de mødte dig sidst. Normalt er deres mål under de forhold, vi har beskrevet, at hjælpe.

På den anden side har de måske bare haft en dårlig dag, og deres egen psykologiske hud er måske øm. Måske har de haft et møde med deres chef, som ikke gik så godt, eller de har haft et skænderi med deres partner.

I netop denne sammenhæng kan du starte med at spørge dem, hvordan de har det. På den måde bliver du bedre i stand til at tolke deres ord, forstå deres situation og glemme dig selv for et øjeblik.

Andre kender ikke dine følsomme punkter

Et andet spændende faktum om følsomhed over for kritik er, at vi alle i forhold til vores egen selvopfattelse ofte skal håndtere etiketter, som vi ikke ønsker.

Tag for eksempel punktlighed. Nogle mennesker bruger timer på at vente på andre. Forestil dig, at en af dem skifter job, og på den første dag i deres nye virksomhed er busplanen anderledes end den, de tjekkede i sidste uge.

Det gør, at de kommer for sent på arbejde. En af de første kommentarer fra deres overordnede er, at de tager punktlighed meget alvorligt. Selv om den overordnede ikke er klar over det, har de berørt et virkelig følsomt emne for deres nye medarbejder.

Vi har alle sammen disse følsomme punkter i psykologisk hud. Desuden kan vi ikke kontrollere mange af de omstændigheder, der omgiver os.

Det kan interessere dig ...
Sådan kan man håndtere selvkritik
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
Sådan kan man håndtere selvkritik

Det er forståeligt at føle sig nervøs over noget, du ønsker succes med, men hvis du lærer at håndtere selvkritik, undgår du unødvendigt pres.



  • Esnaola, I., Goñi, A., & Madariaga, J. M. (2008). El autoconcepto: perspectivas de investigación. Revista de psicodidáctica13(1), 69-96.
  • Goñi Palacios, E., Fernández Zabala, A., & Infante Borinaga, G. (2012). El autoconcepto personal: diferencias asociadas a la edad y al sexo. Aula abierta.
  • Gozaíni, O. A. (1995). Formas alternativas para la resolución de conflictos (p. 15). Depalma.
  • Viveros, J. A. (2003). Liderazgo, comunicación efectiva y resolución de conflictos. OIT.