Følelsesmæssig granularitet

Følelsesmæssig granularitet er et tværgående begreb i diskursen. Niveauet gør det enten lettere eller sværere for andre at være mere eller mindre empatiske over for os. Læs videre for at finde ud af mere.
Følelsesmæssig granularitet
José Padilla

Skrevet og kontrolleret af psykolog José Padilla.

Sidste ændring: 13 oktober, 2022

Vi er alle forskellige med hensyn til, hvordan vores følelser påvirker os. Nogle oplever dem på en meget specifik måde og skelner klart mellem en række negative og positive følelser. Andre oplever dem på en relativt udifferentieret og global måde og behandler en række forskellige følelser, som om de var ens og udskiftelige. Det er det, følelsesmæssig granularitet handler om.

Forestil dig , at en person, du kender, lige har lidt et stort tab og fortæller dig, at han/hun har det dårligt. Forestil dig nu en anden person, der under de samme omstændigheder siger, at han/hun føler sig trist, hjælpeløs og ked af det på samme tid.

Mens den første udtrykker sine følelser på en ret generisk måde, bruger den anden et rigere ordforråd. Følgelig vil du lettere kunne leve dig ind i deres følelser. I virkeligheden er deres ords følelsesmæssige granularitet anderledes.

Følelsesmæssig granularitet

Følelsesmæssig granularitet henviser til, hvor specifikke vi er, når vi udtrykker vores følelser. Det drejer sig om evnen til at udtrykke følelser præcist og i overensstemmelse med den kontekst, hvori de opstår. Med andre ord er det den grad af specificitet, der kendetegner udtrykket af en følelsesmæssig oplevelse.

På et følelsesmæssigt niveau ved vi, at der er mennesker, der er bedre til visse færdigheder i forbindelse med forståelse af følelser. Disse færdigheder kan føre til en bedre livskvalitet.

De forskelle, der fremhæver, at nogle mennesker er “bedre” eller “dårligere” til at udtrykke deres følelser, er repræsenteret ved forskellige konstruktioner. Disse omfatter følelsesmæssig bevidsthed, følelsesmæssig klarhed, følelsesmæssig kompleksitet, følelsesmæssig granularitet og følelsesmæssig intelligens.

To kvinder taler sammen

Følelsesmæssig granularitet er et centralt aspekt af følelsesmæssig oplevelse. Den omfatter en hel række færdigheder, der gør det muligt for os at udtrykke, forstå og regulere vores følelser.

Høj granularitet versus lav granularitet

I hverdagen kan du observere andres niveau af følelsesmæssig granularitet. Når du f.eks. spørger nogen, hvordan de har det, bemærker du, at nogle mennesker bruger meget specifikke ord til at svare. Ord som glad, ophidset, ked af det eller vred.

Disse mennesker har en større følelsesmæssig granularitet. De er i stand til at udtrykke deres følelsesmæssige oplevelse i mere præcise og differentierede termer ved hjælp af forskellige betegnelser.

Omvendt kan man også finde mennesker, der, når de bliver stillet det samme spørgsmål, giver et meget vagt eller grundlæggende svar (blot godt eller dårligt). Disse personer har en lav følelsesmæssig granularitet. De udtrykker deres følelser i generelle vendinger og bruger globale etiketter, mere specifikt glæde og ubehag.

Personer med høj granularitet differentierer deres følelsesmæssige oplevelser i detaljer. Personer med lavere granularitet er imidlertid ikke i stand til det. Personer med større granularitet kan f.eks. skelne vrede fra andre negative følelser som f.eks. frygt og ensomhed. På den anden side føler personer med en lavere granularitet sig blot “dårlige” uden at skelne yderligere.

Det skyldes faktisk, at vores talesprog afspejler eller er forbundet med den præcision, hvormed vi er i stand til at identificere vores følelsesmæssige tilstande.

Forskning

Følelsesmæssig granularitet er ikke kun en verbal repræsentation. En undersøgelse, der har analyseret neuronernes aktivitet, har vist, at den handler om mer eend det verbale og udtryksmæssige. Faktisk ser det ud til, at personer med lav og høj granularitet udviser virkelig forskellige mønstre af neural aktivering. Deres hjerner repræsenterer følelsesmæssige oplevelser på forskellige måder.

Denne forskning viste også, at personer med høj granularitet sammenlignet med personer med lav granularitet bruger vedvarende opmærksomhed og eksekutiv kontrol til at få adgang til konceptuel viden. Dette gør det muligt for dem at tillægge følelsesmæssige stimuli betydning.

Mekanismerne for denne evne kan således indfanges af neurale processer, der ikke blot indebærer at omtale følelser. Disse resultater viser, at følelsesmæssig granularitet også er en særlig måde at opleve følelser på (Tan et al., 2022).

Fordelene ved følelsesmæssig granularitet

På området for følelsesmæssig granularitet tyder de nuværende beviser på, at det er meget gavnligt. Faktisk er det kendt, at det at have mere granulære oplevelser af negative følelser forbedrer den mentale sundhed og adaptiv coping (Kashdan et al., 2015; Smidt & Suvak, 2015).

Denne komponent af følelsesmæssig oplevelse påvirker også følelsesregulering positivt. I en undersøgelse fandt man frem til, at differentiering af negative følelser er positivt relateret til følelsesmæssig regulering, især når følelserne er mere intense. På den anden side er lav granularitet forbundet med en dårlig strategi for følelsesmæssig regulering.

Denne sammenhæng mellem granularitet og følelsesmæssig regulering kan tilskrives teorien om følelser som information (Schwarz, 2012). Denne teori hævder, at differentiering af følelser gør det muligt for os at forstå deres årsager bedre. Følgelig gør den det lettere for os at regulere dem.

Følelsesmæssig granularitet, især vedrørende positive følelser, kan have fordele i sociale relationer. Disse udmønter sig i en mere præcis forståelse af andres følelsesmæssige tilstande. Dette betyder, at interpersonel kommunikation er lettere.

Resultater fra en undersøgelse viser, at forsøgspersoner med høj følelsesmæssig differentiering er bedre i stand til præcist at kategorisere og genkende andres ansigtsudtryk. Ligeledes er personer med en høj granularitet bedre til at bedømme deres romantiske partneres følelser.

Mand og kvinde snakker sammen

Personer med en høj følelsesmæssig granularitet er bedre i stand til at regulere deres følelser.

Sådan dyrker du følelsesmæssig granularitet

Mindfulness er en teknik, der kan bidrage til udviklingen af følelsesmæssig granularitet. I en undersøgelse på dette område blev der fundet en betydelig forbedring i differentieringen af både positive og negative følelser.

Programmer for følelsesmæssig intelligens kan også være nyttige til at dyrke følelsesmæssig granularitet. Træning i denne intelligens har vist sig at føre til forbedret identifikation og differentiering af følelser. Dette er tilfældet, fordi disse træningsprogrammer omfatter aktiviteter til differentiering af følelser.

Andre interventioner, der kan være yderst nyttige, er dem, hvor folk bliver bedt om at differentiere mellem positive følelser og reflektere over den rolle, som disse oplevelser spiller.

Afslutningsvis er følelsesmæssig granularitet en evne, der giver os mulighed for at udvide rækkevidden af anerkendelse og udtryk af vores følelsesmæssige oplevelse. Desuden at forbedre reguleringen af de typer af følelser, der overvælder os i visse situationer.

Gennem denne evne kan vi foretage en mere præcis registrering af det, der sker med os følelsesmæssigt, og forudsige vores fremtidige adfærd på baggrund af det, vi føler.

Det kan interessere dig ...
Uoversættelige følelser: Følelser, der er svære at forklare
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
Uoversættelige følelser: Følelser, der er svære at forklare

Har du haft følelser, du ikke kunne sætte ord på? Uoversættelige følelser er universelle oplevelser, som vi oplever dagligt. Læs mere her.



  • Feldman, L, Gross, J., Christensen, T. C., & Benvenuto, M. (2001). Knowing what you’re feeling and knowing what to do about it: Mapping the relation between emotion differentiation and emotion regulation. Cognition & Emotion15(6), 713-724.
  • Erbas, Y., Sels, L., Ceulemans, E., & Kuppens, P. (2016). Feeling me, feeling you: The relation between emotion differentiation and empathic accuracy. Social Psychological and Personality Science7(3), 240-247.
  • Hoemann, K., Nielson, C., Yuen, A., Gurera, J. W., Quigley, K. S., & Barrett, L. F. (2021). Expertise in emotion: A scoping review and unifying framework for individual differences in the mental representation of emotional experience. Psychological Bulletin147(11), 1159.
  • Israelashvili, J., Oosterwijk, S., Sauter, D., & Fischer, A. (2019). Knowing me, knowing you: emotion differentiation in oneself is associated with recognition of others’ emotions. Cognition and Emotion.
  • Kalokerinos, E. K., Erbas, Y., Ceulemans, E., and Kuppens, P. (2019). Differentiate to regulate: Low negative emotion differentiation is associated with ineffective use but not selection of emotion-regulation strategies.  Sci.30, 863–879.
  • Kashdan, T. B., Barrett, L. F., & McKnight, P. E. (2015). Unpacking emotion differentiation: Transforming unpleasant experience by perceiving distinctions in negativity. Current Directions in Psychological Science24(1), 10-16.
  • Lee, J. Y., Lindquist, K. A., & Nam, C. S. (2017). Emotional granularity effects on event-related brain potentials during affective picture processing. Frontiers in Human Neuroscience, 133.
  • Nelis, D., Quoidbach, J., Mikolajczak, M., and Hansenne, M. (2009). Increasing emotional intelligence: (How) is it possible?  Indiv. Diff.47, 36–41. doi: 10.1016/j.paid.2009.01.046
  • Schwarz, N. (2012). “Feelings-as-information theory,” in Handbook of theories of social psychology, eds P. A. M. Van Lange, A. W. Kruglanski, and E. T. Higgins (New York, NY: Sage Publications Ltd), 289–308. doi: 10.4135/9781446249215.n15
  • Shiota, M. N., Neufeld, S. L., Danvers, A. F., Sng, O., and Yee, C. I. (2014). Positive emotion differentiation: a functional approach.  Personal. Psychol. Comp.8, 104–117. doi: 10.1111/spc3.12092
  • Smidt, K. E., & Suvak, M. K. (2015). A brief, but nuanced, review of emotional granularity and emotion differentiation research. Current Opinion in Psychology3, 48-51.
  • Suvak, M. K., Litz, B. T., Sloan, D. M., Zanarini, M. C., Barrett, L. F., & Hofmann, S. G. (2011). Emotional granularity and borderline personality disorder. Journal of abnormal psychology120(2), 414.
  • Tan, T. Y., Wachsmuth, L., & Tugade, M. M. (2022). Emotional Nuance: Examining Positive Emotional Granularity and Well-Being. Frontiers in Psychology13.
  • Van der Gucht, K., Dejonckheere, E., Erbas, Y., Takano, K., Vandemoortele, M., Maex, E., et al. (2019). An experience sampling study examining the potential impact of a mindfulness-based intervention on emotion differentiation. Emotion19, 123–131. doi: 10.1037/emo0000406