Effekten af ​​mindfulness under depression

Desbordes ønsker at bevise hypotesen om, at mindfulness under depression garanterer et hurtigere opsving og mindre negative tanker. Træningen består i at fokusere opmærksomheden på nuet, og dermed forhindre den mentale cyklus, der kan forårsage negative tanker.
Effekten af ​​mindfulness under depression

Sidste ændring: 17 december, 2018

Der er mange positive effekter af mindfulness under depression. Denne kendsgerning blev støttet af Verdenssundhedsorganisationen (WHO). De fandt ud af, at depression er en fælles psykisk lidelse, der rammer mindst 300 millioner mennesker i verden. På samme måde hævder de, at det er den største årsag til handicap på verdensplan.

WHO udtalte også, at depression kan føre til selvmord i de mest alvorlige tilfælde. Hvert år begår mere end 800 tusind mennesker selvmord, hvilket gør sygdommen til den anden mest hyppige dødsårsag hos 15 til 29-årige.

Selv om der er mange måder at behandle depression på, er det ikke dem alle, der er lige effektive for hver enkelt patient. At finde den behandling, der passer bedst til patientens behov, er den bedste måde at helbrede depression på.

“Specielt når det er langvarigt, og med moderat eller svær intensitet, kan depression blive en alvorlig helbredstilstand. Det kan få den ramte person til at lide meget og fungere dårligt på arbejdspladsen, i skolen og i familien. “

-WHO-

Forskning på Harvard om virkningen af ​​mindfulness under depression

En undersøgelse på Harvard University analyserede, hvordan hjernen hos deprimerede patienter ændrede sig, når de udøvede mindfulness. Benjamin Shapero, en psykiatri-instruktør ved Harvard Medical School, fortæller, at mange mennesker ikke reagerer korrekt på den første intervention.

Det betyder, at udkig efter alternativer, der supplerer en given behandling, kan være utroligt berigende for patienterne.

Shapero hævder, at selvom kognitiv adfærdsterapi og antidepressive medikamenter er nyttige, virker de endnu bedre og hurtigere, når andre ressourcer, såsom mindfulness, også bruges. Imidlertid vil hver patient reagere bedre på behandlingen, hvis den er korrekt tilpasset deres behov.

At udøve mindfulness under depression hjælper med at ændre hjernens aktivitet

Gaëlle Desbordes, neurolog ved Martinos Center for Biomedical ImagingMassachusetts General Hospital, arbejder sammen med Dr. Shapero på dette projekt. Desbordes interesse for dette studie var helt personlig, da hun begyndte at meditere i løbet af sin tid som universitetsstuderende.

Harvard University udtalte, at forskerne brugte funktionel magnetisk resonans scanning (fMRI) til at observere hjernens aktivitet. I 2012 blev det påvist, at de observerede ændringer, der fandt sted under mindfulness-øvelsen, fortsatte med at finde sted, selvom patienterne ikke længere mediterede.

Der er dog i øjeblikket en løbende undersøgelse hos patienter med diagnosticeret depression. I denne undersøgelse analyserer forskerne effekterne af meditation på hjernen, og hvor effektivt det egentlig er. Forskerne scanner billeder før og efter et otte-ugers kursus i mindfulness-baseret kognitiv terapi.

“Hvis vi gerne vil have det til at blive en terapi eller noget, der tilbydes i samfundet, skal vi demonstrere dets fordele videnskabeligt.”

-Gaëlle Desbordes-

Kvinde mediterer og bruger mindfulness under depression

At udøve mindfulness under depression forhindrer negative tanker

Desbordes ønsker at bevise hypotesen om, at mindfulness under depression garanterer et hurtigere opsving og mindre negative tanker. Træningen består i at fokusere opmærksomheden på nuet, og dermed forhindre den mentale cyklus, der kan forårsage negative tanker.

Derudover har andre forskere studeret effekterne ved meditation og de forskellige variationer af sådan en praksis.

Som du kan se, er en af ​​virkningerne af mindfulness under depression, at det hjælper patienter med at blive mere modstandsdygtige i ekstreme situationer. Det hjælper dem også med at forbedre deres livskvalitet.

Det kan endda hjælpe patienterne med mild depression, så de kan blive bedre uden at tage antidepressive medikamenter. Du bør dog også besøge din læge, så de kan finde den rigtige behandling, der passer bedst til dine behov.

Det kan interessere dig ...
5 nøgler til følelsesmæssig styrkelse
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
5 nøgler til følelsesmæssig styrkelse

Mener du, du er en person med tilstrækkelig kapacitet til at give mere? Hvis ja, vil disse nøgler til følelsesmæssig styrkelse interessere dig.