Den emotionelle kurve, som følelser går igennem

november 8, 2019
Følelser hjælper dig med at kommunikere dine intentioner til andre folk og dele, hvad du føler. De hjælper dig med at kontrollere dine ansigtsudtryk, tegn og stemme, så du ligeledes kan påvirke andres adfærd. 

Den emotionelle kurve er en repræsentation af, hvad der sker fra, når man begynder at føle en følelse, til den fuldstændig forsvinder. Med denne udvikling i tankerne, vil vi, i denne artikel, diskutere de tre ting, du ikke bør gøre, under højdepunktet på den emotionelle kurve.

Mange eksperter definerer en følelse som en subjektiv tilstand, der har en overvældende eller intens følelsesmæssig påvirkning. Mens det er svært at beskrive følelser fuldstændigt, kan alle beskrive disse subjektive tilstande på en klar måde.

For eksempel, kan du beskrive en situation, hvor du føler dig vred eller glad. En god andel af disse følelser, fra tristhed til frygt, udvikler sig på en lignende måde: Gennem den emotionelle kurve.

Hvad er følelser til for?

Ifølge forskere, såsom Martinez-Sanchez (2011), kan undertrykkelse eller ikke-udtrykkelse af signifikante, følelsesmæssige begivenheder (gråd over tabet af en elsket, udtrykkelse af affektion osv.) forårsage bemærkelsesværdig, psykisk hyperaktivering, immundepression og andre negative effekter på dit fysiske og mentale helbred på både kort og lang sigt.

Når det er tilfældet, hvorfor er følelser, og deres udtryk, så vigtige? De samme forfattere pointerer eksistensen af intrapersonelle funktioner, relateret til homeostase og overlevelse, samt ekstrapersonelle funktioner, som er mere sociale i natur.

trist kvinde i sin seng

Intrapersonelle faktorer

  • Følelser hjælper med at koordinere de forskellige kognitive, fysiologiske og adfærdsmæssige responssystemer.
  • De aktiverer adfærd, der kan være hæmmet, når følelsen ikke er der. For eksempel, kan en, der ikke er særlig atletisk, løbe ret hurtigt, når vedkommende er bange. Eller, en selvdefineret pacifist er i stand til at forsvare nogen i nød, når de føler sig vrede eller rasende.
  • Følelser forbereder kroppen på kamp eller flugt. De spiller en ekstremt vigtig rolle i vores overlevelse. At føle sig bange er blot en indledning til at kæmpe eller flygte, som en respons på noget, du fortolker som en trussel. Uden frygten som markør, ville kroppen ikke være forberedt på at håndtere faren eller flygte.

For eksempel, når din krops alarmer begynder at ringe, som en respons på en farlig stimulus (når du føler frygt), aktiverer dette den hypothalamiske pituitære adrenale akse. Dette vil dermed aktivere dine binyrer, hvilket vil frigive glukokortikoider.

Din krop frigiver adrenalin og endogene opioder til at lindre fysiske smerter, som blev du angrebet. På samme tid, bliver systemer, der ikke er nødvendige for flugt, såsom fordøjelsessystemet, undertrykt.

Når du er i fare, øger frygt din hjerterytme, sammentrækker din milt til at frigive røde blodceller, i tilfælde af en skade, udvider dine pupiller osv.

Følelser hjælper dig med at bearbejde informationer hurtigt. Din hjerne kan hurtigt vurdere karakteristikaene af den pågældende stimulus, hvilket gør det muligt for dig at tage den mest passende handling så hurtigt som muligt.

Ekstrapersonelle faktorer

Følelser hjælper dig med at kommunikere dine intentioner til andre folk og dele, hvad du føler. De hjælper dig med at kontrollere dine ansigtsudtryk, tegn og stemme, så du ligeledes kan påvirke andres adfærd.

Som Aristoteles engang skrev, er mennesket et politisk dyr, og følelser spiller en socialiserende rolle. For eksempel, påvirker dine følelser, hvordan andre folk reagerer. Nogle folk bruger tristhed, når de har brug for støtte fra andre. Andre folk bruger affektion eller glæde. Der er mange, mange eksempler på følelsernes rolle i sociale forhold.

Den emotionelle kurve

Det er svært at opretholde en følelses maksimale intensitet over en lang tidsperiode. Den normale udvikling af en følelse er faktisk en kurve. Først, bliver følelsen stærkere og stærkere. Når følelsen når sin intensitets højdepunkt, reduceres dens styrke.

Det kan muligvis virke intuitivt, men de fleste af os tænker ikke over det på en daglig basis. Særligt, når det kommer til det mentale helbred. Denne kurve gælder for følelser, såvel som angst- eller panikanfald. De varer derfor sjældent mere end 10 minutter.

Den emotionelle intensitet, der kommer med frygt, vrede eller tristhed, gør det alt for let at reagere, når følelserne er på sin højeste intensitet. Mange folk, der går i terapi, er der af netop dette årsag. De handlinger, du foretager på højdepunktet af den emotionelle intensitet, giver ofte bagslag.

Lær at håndtere dine følelser i terapi

I de tidlige stadier af terapi, når patienten ikke ved, hvordan han eller hun skal håndtere sin respons, kan det være brugbart at tale om den emotionelle kurve. Målet er ikke at kontrollere følelserne, men at undgå de negative konsekvenser, som en dårligt håndteret følelse kan forårsage.

For patienter, der lider af depression, angst eller sorg, kan det være meget hjælpsomt at lære, hvordan følelser virker i detaljer. Terapeuten bør også forklare, hvad man bør gøre, når følelser når deres højdepunkt. Over tid, bør terapien hjælpe patienten med ikke at opleve så intense, følelsesmæssige reaktioner.

mand til psykolog

Tre ting, du ikke bør gøre, ved højdepunktet i den emotionelle kurve

Det er vigtigt at forklare, hvilke tre ting, du formentlig ikke bør gøre, når du oplever en intens følelse. Dette gælder, uanset om det er vrede, tristhed, frygt eller glæde, du oplever. Eksperter anbefaler dette, fordi handlinger foretaget i disse øjeblikke formentlig ikke er rationelle.

Her er nogle få ting, du ikke bør gøre, når den emotionelle kurve er på sit højeste:

  • Tage beslutninger. Lad os bruge et eksempel på en kvinde med en klinisk depression. Det er vigtigt at få hende til at se, at det er farligt at tage beslutninger, når hun har det værst. De beslutninger, hun tager, vil altid gå hånd i hånd med den omfattende tristhed eller desperation, hun føler, i dette øjeblik. Hvis hun undgår at tage beslutninger i disse forfærdelige øjeblikke, kan hun derfor undgå skrækkelige udfald, såsom selvmord eller selvskade.
  • Forsøge at løse problemet. Hvis den intense følelse er forårsaget af en bestemt begivenhed, bør du ikke forsøge at råde bod på det, der sker, mens du stadig føler det. Når din rationelle hjerne ikke er tændt, vil du ikke have alle de værktøjer, du normalt har til rådighed, til at løse et problem. Ikke blot dette, men frustationen af øjeblikket kan få dig til at tage en vildledt handling. Det bedste, du kan gøre, er at lade det være, indtil du føler, at intensiteten af følelsen falder.
  • Tænke. Følelser kan føre til uendelige, katastrofale, irrationelle og nytteløse tanker. Nogle af disse tanker kan faktisk provokere nye og lige så intense følelser, hvilket kan føre til irrationel adfærd.

Foruden at undgå disse handlinger, er det hjælpsomt at lave en liste med alternativer, du kan ty til, når du oplever øjeblikke med emotionel intensitet. Find på ting, du kan lave, som hjælper dig med at undgå at tænke, løse problemer eller tage beslutninger. Hav listen ved hånden, næste gang du finder dig selv midt på den emotionelle kurve.

  • Palmero, F y Martínez-Sánchez, F. (2008). Motivación y emoción. Madrid: McGraw-Hill.