Undgå at blive i din pyjamas hele dagen under lockdown

Hvordan kan det hjælpe os at undgå at blive i vores pyjamas hele dagen? Hvorfor vil vi få det bedre under corona-karantænen? Vi besvarer disse spørgsmål i denne artikel.
 

Selvom det kan være fristende at blive i sin pyjamas hele dagen under corona-karantænen, så er der dog alligevel nogle grunde til, at det er en dårlig idé.

Vi har alle sammen ændret vores sædvanlige rutiner under den nuværende situation. Mange mennesker er nødt til at blive hjemme. I nogle lande er det endda helt forbudt at forlade hjemmet, med mindre det er strengt nødvendigt.

Da vi opfordres til at holde os hjemme, er vores hjem ikke længere bare et sted til at slappe af; det er også vores kontor og vores fitnesscenter. Med disse ændringer i dagligdagen er det vigtigt at tage højde for nogle forskellige faktorer. Det er nemlig stadig vigtigt at komme i tøjet, lægge makeup (hvis man plejer det), spise på faste tidspunkter mv.

Det er vigtigt, at vi forstår, hvorfor det er vigtigt at opretholde vores sædvanlige hygiejnevaner. Dette vil ikke bare forbedre vores fysiske helbred, men også vores mentale sundhed. Det giver os bedre mulighed for at planlægge et skema, opretholde en rutine og være herre over den tid, som vi er nødt til at tilbringe derhjemme på grund af coronavirussen.

Kvinde arbejder fra sin computer

Det er nemmere at lave en struktureret rutine, når man ikke bliver i sin pyjamas hele dagen

Det er fristende at stoppe med at motionere samt at forsømme gode og sunde spisevaner under corona-karantænen. Vi glemmer kort sagt vores daglige rutine. Men dette er faktisk det helt modsatte af, hvad vi bør gøre. 

Vi skal først og fremmest indse, at dette ikke er en ferie. Det er en nødvendig foranstaltning i en ekstraordinær situation.

Vi skal i stedet forsøge at tilpasse vores rutiner så vidt muligt. Dette bør inkludere faste tidspunkter at stå op og gå i seng på, faste spisetider, tid til at dyrke motion samt tid til fritidsaktiviteter.

Ligeledes bør vi forsøge at tilpasse områderne i hjemmet. Det vil eksempelvis være en god idé at dedikere et eller flere områder til at arbejde, til at træne mv.

For at være bedre i stand til at udføre denne rutine effektivt er det yderst vigtigt, at vi starter dagen med den personlige pleje. Det vil sige, at hvis vi arbejder hjemmefra, skal vi stadig klæde os på, som om vi var på vej på arbejde. Det er simpelthen ikke en mulighed at blive i vores pyjamas hele dagen!

 

Så snart vi er færdige med arbejdet, kan vi tage noget mere afslappende tøj på. Dette vil hjælpe med at få sindet til at slappe af. Det hjælper os også med at nyde forskellige aktiviteter på trods af, at vi ikke kan gøre de ting, vi plejede.

Vi anbefaler, at man kun tager pyjamas på, lige før man skal i seng. Derved vil kroppen forstå, at det nu er tid til at sove.

Det øger selvværdet og effektiviteten, når vi tager arbejdstøjet på

Vi er nødt til at opretholde vores selvbillede under corona-karantænen. Det gælder, selvom vi ikke får den eksterne feedback, vi normalt får fra dem på arbejdet eller uden for hjemmet.

Det er en stor hjælp, når vi gør os klar om morgenen, og det vil fremme både vores selvværd samt vores effektivitet.

Det er nødvendigt at øge effektiviteten. Det skyldes, at vi for tiden måske ikke har det eksterne pres, vi er vant til, som motiverer os til at udføre de opgaver, vi skal lave.

Når vi undgår at blive i vores pyjamas hele dagen, og vi i stedet tager vores arbejdstøj på, hjælper det os med at udføre vores opgaver mere effektivt. Her er et eksempel: Hvis du skal starte på et onlinekursus, vil din læring være meget bedre, hvis din påklædning og dit arbejdsområde afspejler dette.

 

Vores selvværd er også vigtigt. Under normale forhold næres dette område i livet i stor grad af den ros og anerkendelse, vi modtager fra andre mennesker.

Under corona-karantænen arbejder mange af os hjemmefra. Vi er klar over, at vores ansigt-til-ansigt kontakt med andre mennesker vil være meget begrænset. Vi er derfor selv nødt til at nære vores selvværd.

For at opfylde denne funktion korrekt er det vigtigt, at vi passer på os selv og plejer os selv. Det vil sige, at vi skal gå i bad, tage rent tøj på, ordne vores hår mv. Dette hjælper med at forstærke selvtilliden.

Disse råd vil ikke bare hjælpe os med at opretholde vores rutiner – de vil også øge vores selvbillede og selvværd. Det vil motivere os på trods af den situation, vi står i lige nu.

Kvinde foran spejl undgår at blive i sin pyjamas hele dagen under lockdown

Undgå at blive i din pyjamas hele dagen: Motivation er nøglen frem

Som mange af os ved, er motivation grundlæggende for enhver aktivitet. Det har en indflydelse fra det øjeblik, vi står op, til vi går i seng. Vores drømme og mål afhænger af det. Men det kan påvirkes af mange faktorer.

 

Når vi ser den kritiske situation i hele verden, og vi ser, hvordan vi var nødt til at afbryde vores normale hverdag, så er det ret normalt for symptomer såsom angst og depression at dukke op.

Dette vil skabe et generelt ubehag, som ikke bare vil påvirke dig, men også dem omkring dig. Det skyldes, at der er en synkronisering mellem det, der sker indvendigt (indeni dig) og udvendigt (omkring dig).

Selvom det næsten er umuligt at undgå disse symptomer helt, så er det vigtigt, at vi ved, hvordan vi håndterer dem. Det er her, hvor motivationen kommer i spil.

Med motivationen kan vi finde og anvende de værktøjer, der hjælper os med at kontrollere vores egen personlige situation. I dette tilfælde kan vi nære vores motivation med handlinger såsom at komme i tøjet om morgen, i stedet for at blive i vores pyjamas hele dagen.

Når vi gør en indsats, giver vi kroppen og hjernen besked om, at de skal vågne op og komme i omdrejninger. Ved at gøre dette motiverer vi os selv til at udføre andre aktiviteter og opgaver, der motiverer os og holder os i gang med vores rutine.

 

Alt dette vil hjælpe os fremad og giver os mulighed for at kontrollere alle de følelser, som denne situation forårsager.

Hvorfor klæder astronauter sig på, når de er i rummet?

Afslutningsvis vil vi gerne komme med et eksempel på, hvorfor det er så vigtigt at komme i tøjet under corona-karantænen.

Har du nogensinde overvejet, hvorfor astronauter gider at bruge tid på at komme i tøjet om morgenen, når de er i rummet?

Når de er på en mission i rummet, er de som regel afsted i mange måneder, hvor de befinder sig i deres rumdragter. Alligevel implementerer de en rutine hjulpet af eksterne elementer såsom påklædning, så de kan opdele de forskellige dele af dagen.

Med dette eksempel kan vi se, hvor vigtigt det er at opretholde vores daglige rutiner. Det vil sige, at vi skal komme i tøjet hver morgen. Vi skal også dele hjemmet op i forskellige områder til de forskellige aktiviteter. Dette vil hjælpe os med at gøre situationen lettere, så vi bedre kan håndtere den.

  • Berganing, D. (2019). Extreme loneliness or the perfect balance? How to work from home and stay healthy. Health & Wellbeing, 4.
  • Bustos, D. (2012). Sobre subjetividad y (tele)trabajo. Una revisión crítica. Revista de Estudios Sociales No.35, 44, 181-196. https://doi.org/10.7440/res44.2012.17
  • Gallego, E. C. (2002). Teletrabajo y Salud: Un nuevo reto para la Psicología. Papeles del psicólogo, 83, 100-105.
  • Rubbini, N. I. (2012) Los riesgos psicosociales en el teletrabajo [en línea]. VII Jornadas de Sociología de la UNLP, 5 al 7 de diciembre de 2012, La Plata, Argentina. En Memoria Académica. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.2237/ev.2237.pdf