Selvskade eller behovet for at skade sig selv

19 juni, 2017
 

Selvskade er nogle gange den eneste måde, hvorpå nogle personer føler, at de kan klare deres problemer. De prøver at udtrykke de følelser, som de ikke kan forklare med ord, for at komme af med følelsesmæssig smerte. Men for de mennesker, som skader sig selv, så kommer de smertefulde følelser altid tilbage. Og så føler de igen behovet for at skade sig selv. Derfor er det nødvendigt at finde andre måder at få det bedre på uden at komme til skade.

Dette er en adfærd, en flugtmekanisme, en måde at udtrykke sig selv og få det bedre på. Her er personlig skade den eneste måde at håndtere følelser, såsom tristhed, had, skyld eller raseri på. Men den lille lettelse varer ikke længe. Udover det vil hemmeligheder og selvskade fremkaldt af skyld påvirke familien og personlige forhold. 

Forskellige typer selvskade

Impulsen til at skade sig selv kan føres ud i livet på forskellige måder. Nogle af de mest almindelige er: brænde, skære eller kradse huden. Slå hovedet eller andre kropsdele, pierce eller stikke ting ind under huden. Forhindre sår i at hele, indtage giftige ting eller genstande. Mindre åbenlyse måder, hvorpå en person kan udsætte sig selv for farer, indebærer at drikke meget, køre hensynsløst eller tage medicin uden at tænke sig om.

Hvad er tegnene på selvskade?

Advarelsestegn på, at et familiemedlem eller en ven skader sig selv, kan inkludere følgende:

Uforklarlige skader, mærker eller brændemærker. De er typisk på håndleddene, arme og lår. Det kan også være blodpletter på deres tøj eller seng. Eller at finde knive, nåle, glas og skarpe ting blandt deres ejendele. De er tit ude for uheld og undskylder det med, at de er klodsede eller er meget uheldige. De går med lange ærmer eller lange bukser selv i varmt vejr. Det er typisk mennesker, som foretrækker at være alene i lang tid. De kan være låst inde på badeværelset eller soveværelset. Det er mennesker, som er isolerede og irritable.

 

Sådan håndterer man selvskade

  • Det første trin er at betro sig til nogen og tale om det, der sker. Først er personen måske bange for at tale, men det er ofte en lettelse at tale om det, der sker. For at tale om selvskade så skal personen koncentrere sig om sine følelser. De skal kommunikere på den måde, som han/hun føler sig bedst tilpas med.
  • Det andet trin er at søge professionel hjælp og stoppe med den selvskadende adfærd. Med hjælpen fra en terapeut kan personen lære at forstå, hvorfor de skader sig selv. Derfor er det meget vigtigt at kunne genkende det, som udløser selvskade. Og for at opnå det så bliver de nødt til at arbejde på deres følelsesmæssige opmærksomhed.
  • Det tredje trin er at finde nye håndteringsteknikker. Såsom at udtrykke smerte og intense følelser, berolige sig selv og vide, hvordan man slår fra. Man bør især bruge teknikker, som løsner spændinger.

Professionel behandling

At finde den rette terapeut kan tage noget tid. Det, som er vigtigt, er, at den udvalgte terapeut har noget erfaring med at behandle traumer og selvpåført skade. Og vigtigst af alt bør der være tillid og omsorg mellem begge parter. 

Billede af Toni Blay