Selvkritik og perfektionisme gør dig til din egen værste fjende

Når selvkritik og perfektionisme dukker op, er du sikker på at blive din egen værste fjende. Få mere at vide her.
Selvkritik og perfektionisme gør dig til din egen værste fjende

Sidste ændring: 13 januar, 2023

Hvorfor kritiserer du dig selv så meget? Hvorfor er det så svært for dig at anerkende dine præstationer, men så let at se dine fiaskoer? Når du er din egen værste fjende, og selvkritik og perfektionisme dukker op, ser alting mere gråt, uklart og usikkert ud. At behandle dig selv medfølende er ikke nogen let opgave, men nogle gange er du bare nødt til at gøre det.

To almindeligt anvendte begreber er selvkritik og perfektionisme. De har dog ofte en tendens til at være dårligt definerede. Inden for mental sundhed er perfektionisme blevet forbundet med kliniske enheder som f.eks. sværhedsgraden af spiseforstyrrelser, depression, angst og stress. Mens selvkritik er blevet sat i forbindelse med social fobi eller selvmordstanker.

Kvinde planlægger med sedler på vindue

Selvkritik og perfektionisme: Perfektionisme

Perfektionisme er tendensen til at holde sig selv til en høj standard for præstationer, samtidig med at man overvurderer sig selv. Ofte er resultatet af disse evalueringer selvkritik. Dette fører til en voksende bekymring for at begå flere fejl. Der findes to typer perfektionisme:

Adaptiv perfektionisme

Adaptiv perfektionisme indebærer, ud over høje præstationsstandarder, en lav diskrepans, hvis tingene langt fra går, som man ønsker det. I realiteten erkender du, at det er umuligt altid at gøre alting rigtigt.

Adaptiv perfektionisme henviser til det faktum, at du på trods af at du kræver meget af dig selv, behandler dig selv medfølende, når du ikke når dine mål.

Maladaptiv perfektionisme

På den anden side hentyder maladaptiv perfektionisme til, at du kræver meget af dig selv, men straffer dig selv hårdt, hvis resultaterne ikke er som forventet. Det indebærer, at man er overdrevent uenig med resultatet af sine handlinger. Med andre ord at have den kontinuerlige opfattelse, at du konstant er langt fra at opfylde de høje standarder, du kræver.

Selvkritik og perfektionisme: Selvkritik

Selvkritik og perfektionisme er søstre. Selvkritik kan defineres som en kognitiv personlighedsstil, hvorigennem du vurderer og dømmer dig selv.

Når du er selvkritisk, er du overvagt ved den mindste fiasko og dømmer dig selv negativt. Der findes to former for selvkritik, nemlig adaptiv og dysfunktionel.

Adaptiv selvkritik

At vide, hvor du har fejlet, hjælper dig til at møde de svære øjeblikke i dit liv med større integritet. Desuden er det vigtigt for dannelsen af din identitet. Det skyldes, at du ved at evaluere dig selv og se, hvordan du kan forbedre dig, føler dig mere i stand til at håndtere livets negative aspekter.

“I denne forstand vil adaptiv selvkritisk adfærd øge individets opfattelse af selveffektivitet.”

-De Rosa-

Dysfunktionel selvkritik

Når du tror, at du opfører dig uhensigtsmæssigt, eller når du på trods af at du opnår succes, ikke anerkender det, opstår der problemer. At handle som din egen værste fjende betyder, at du undervurderer de positive resultater af dine handlinger, fordi du betragter dem som rene forpligtelser.

Følgelig oplever du en høj grad af utilfredshed, når du når dit foreslåede mål. Du mener nemlig, at det, du har opnået, i virkeligheden ikke var særlig vigtigt. Dette kaldes devaluering af resultater. Det bekræfter en generel fiasko.

“Det vil sige, at selvkritiske mennesker har en tendens til at evaluere sig selv globalt og rigidt og skævvrider deres opfattelse i retning af fejl.”

-De Rosa-

Vigtigheden af at praktisere selvmedfølelse i kampen mod selvkritik og perfektionisme

Selvmedfølelse indebærer at lære at støtte dig selv, når du lider. Mange ser det som en følelse af venlighed, omsorg og forståelse for dig selv, selv når resultaterne er langt fra det, du ønskede. Det er også forbundet med erkendelsen af, at man som menneske er skrøbelig og ufuldkommen.

“Selvmedfølelse er rodfæstet i den biologiske evne til at tage sig af andre, følsomhed over for nød, sympati, tolerance over for nød, empati, ikke-fordømmelse og opretholdelse af en varm følelsesmæssig tone.”

-Gilbert-

Smilende kvinde tager sig til hjertet og bekæmper selvkritik og perfektionisme

For Neff, der er ekspert i selvmedfølelse, er der tre grundlæggende karakteristika ved denne reaktion:

Men man kan forveksle selvmedfølelse med selvmedlidenhed. Det er en fejl. Selvmedfølelse går meget længere end selvmedlidenhed, da det indebærer at se dit eget liv og andres liv fra en position med manglende forbindelse uden forvrængninger, der forringer oplevelsen.

Afslutningsvis er det en god ressource, når du opfører dig som din egen værste fjende, at blive din bedste ven i stedet. Desuden skal du forstå, at det er helt naturligt at begå fejl nogle gange. Faktisk betyder fiaskoer blot, at du er menneskelig, ufuldkommen, men smuk.

“Selvmedfølelse indebærer at være varm og forstående over for os selv, når vi lider, fejler eller føler os utilstrækkelige, i stedet for at ignorere vores smerte eller flagellere os selv med selvkritik.”

-Neff-

Det kan interessere dig ...
Brug 70-procentsreglen til at undgå overdreven perfektionisme
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
Brug 70-procentsreglen til at undgå overdreven perfektionisme

Perfektionisme kan hjælpe dig med at nå dine mål. Alternativt kan det også sætte en kæp i hjulet for dem. Det afhænger af omfanget.



  • Arrebola-Domínguez, M. (2018). La autocompasión.
  • Montero, Mariza. (2010). Crítica, autocrítica y construcción de teoría en la psicología social latinoamericana. Revista Colombiana de Psicología , 19 (2), 177-191. Recuperado el 28 de diciembre de 2022, de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-54692010000200003&lng=en&tlng=es.
  • Pinelo, Dora Beatriz. (2013). AUTOCRÍTICA. Revista de Investigacion Psicologica, (10), 87-89. Recuperado en 28 de diciembre de 2022, de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-30322013000200008&lng=es&tlng=es.

Indholdet på Udforsk Sindet er udelukkende til information og læring. Det erstatter ikke diagnosen, rådgivningen eller behandlingen fra en fagperson. I tilfælde af tvivl er det bedst at tale med en betroet specialist.