Overvægt og skyld - Er det virkelig din fejl?

27 december, 2019
Skyld over overvægt er noget, samfundet får dig til at føle. Lad være med at falde for det!
 

Du tror, at du er skyld i din overvægt og føler dig ofte skyldig over det. Dog vil denne form for tænkning give dig angst. Dermed kan du komme til at trøstespise, og så får du det endnu værre. I denne artikel vil vi fortælle dig, hvordan du slipper ud af den onde cyklus.

Overvægt og skyld går hånd i hånd. Lyder nogle af disse udtryk bekendte? “Jeg starter i morgen”, “dette er den sidste”, “aldrig igen”, “jeg kan ikke blive ved sådan hér”, “jeg bliver tykkere og tykkere”, “jeg bliver nødt til at ændre mine vaner”, “jeg tager på”, og “hvorfor kan jeg ikke holde op med at blive tykkere”.

Overvægtig kvinde med vægt symboliserer sammenhængen mellem overvægt og skyld

Det er sådan nogle ting, du måske fortæller dig selv dagligt, fordi vores kultur får dig til at tro, at du, og kun du, er skyld i dine ekstra kilo.

Du tror, at du alene er ansvarlig for din krop, og du vurderer kun dig selv ud fra, hvordan din krop ser ud. Og du bliver frustreret, fordi ingen ser alle de vidunderlige ting, du er og kan, eller i hvert fald lægger de ikke mærke til det.

Du føler dig måske mindreværdig, fordi din krop ikke ligner den, som medierne viser. Du ved, at du skal tabe dig, fordi du får helbredsproblemer. Mange ting kan presse dig til at ændre din krop.

“Jeg er færdig med skyld. Så dette er, hvad jeg vil gøre. Jeg vil spise denne pizza færdig, og så tager vi hen og ser fodboldkampen, og i morgen går vi på en lille date og køber os selv et par større jeans.”

Elizabeth Gilbert

Overvægt og skyld – pres og fortvivlelse

Der kommer altid den dag, hvor du begynder at fortvivle, fordi du tænker, at du skal ændre dig. Der er mange grunde, som går gennem hovedet, og i dette øjeblik føler du dig helt og aldeles dårlig og ulækker.

Du tænker på, hvorfor du lod det stå til i første omgang, så du peger den anklagende finger mod dig selv. Dybt inde er du overbevist om, at det er nemt at ændre tingene, og at alt, du behøver, er viljestyrke.

Person på vægt med målebånd

Denne fortvivlelse gør, at du ikke længere accepterer dig selv og din krop, og du beslutter, at du skal ændre dig drastisk på grund af det enorme ansvar, du føler for at skulle være “lækker at se på”.  Når du tænker sådan,  sker der to ting:

  • Du straffer dig selv for ikke at have gjort noget tidligere
  • Du overbeviser dig selv om, at det kan ske hurtigt og effektivt

Det værste er, at disse metoder eksisterer, især den første.

For eksempel findes der hjerteløse/dumme personer, som laver denne slags vægttabsprogrammer og reklamerer med, hvor sunde de er. Det er typisk betalte kendisser, som fortæller dig, at du skal lide for skønheden.

Derfor skal du gå på en hypokalorisk diæt og træne intenst, og desuden have absolut selvkontrol bla, bla, bla bla…….. Det har du med garanti hørt alt sammen.

Begrænsninger er dumme….

Det ubehag, som du har i din krop, er ubærligt. Du bliver desperat og begynder en proces, som ikke gør dig gladere. Selvfølgelig gør den ikke det, fordi det holder ikke! Det er umuligt og du kan ikke blive ved.

Derved bliver desperationen over dette pres for ændring endnu værre. Det øger skyldfølelsen for overvægten. Ubehaget bliver så stort, at det går langt ud over fysisk smerte.

Tilføj så, hvordan dit selvværd ødelægges lidt efter lidt, næsten uden du bemærker det. Du tager ét kig i spejlet og væmmes over, hvad du ser. Nu er du ikke kun ked af din krop, men også vred på dine tanker. Men ved du hvorfor? Det er alt sammen fordi:

  • Hver dag vurderer du dig selv ud fra, hvordan din krop ser ud, som om det var det eneste, som har værdi ved dig.
  • Dermed fortæller du dig selv, hver eneste dag, at du har en ulækker krop
  • Hver dag vil du prøve at ændre den, så den bliver sådan, som du ønsker, den skal være – eller rettere, som du har hørt, at den skal være
  • Og igen, hver gang du forsøger at ændre noget, gør du det på en ubærlig og uholdbar måde. Det får dig til at få det forfærdeligt, fordi det bliver selvdestruktivt.
Cola og chips

….så du spiser

  • Selvfølgelig er du ikke i stand til at leve efter en så rigid disciplin. Det opdager du dog ikke. Alt, du tænker, er, at du ikke kan gøre det, fordi du ikke er stærk nok, fordi du ikke er god nok.
  • Ud over det føler du dig hele tiden skyldig, fordi du ikke er i stand til at gøre det, som du tænker burde være nemt nok. Du tror på det, når du hører ting som “du kan, hvad du vil”.
  • Hver dag ser du, at du overspiser, selv når du forsøger at lade være. Du indser ikke, at du har brug for det for at lette noget af dit ubehag og lindre din angst. Det er klart, at du er utilfreds, fordi enhver lettelse, du føler, er kortvarig.
  • På denne måde vil du hver dag fortælle dig selv, at du kommer til at tabe kampen. Og du tror, at du taber på grund af dig selv. Fordi du ikke er god nok og mangler viljestyrke. Du fortæller dig selv, at du er svag, at du ikke kan, at du er elendig. At du ikke kan finde ud af det og aldrig kommer til det. Kort fortalt fortæller du dig selv, at du er en taber.

Det hjælper kun kort

Du har så behov for at få det bedre, når ubehaget bliver for stort. Nu falder du i og spiser alt, som du ikke har givet dig selv lov til i den sidste tid. Desværre gør du det med angst og ubehag, uden glæde. Det er det, som overspisning handler om. Selvom det er fysisk usundt, giver det dig en mental lettelse, mens det står på. 

Overspisningen hjælper på angsten, som er opstået på grund af den uudholdelige proces, som forandringen er. Herved starter det hele forfra. Der er pres, fortvivlelse, ekstrem kontrol, ubehag, overspisning og skyld.

Skyld og overvægt – Er det virkelig din fejl?

Kvinde med donut mærker forbindelsen mellem overvægt og skyld

Desværre varer lettelsen efter en overspisning ikke ret længe, og nu kommer skyldfølelsen over din overvægt endnu større tilbage. Hvorfor kan du ikke bare gøre “det, der skal til” for at komme tilbage til den bikinikrop og fjerne alt det pres og ubehag, som følger med at have din krop? Som om man kan anklage kroppen for alt….

Den onde cirkel begynder nu igen, og du føler dig presset og motiveret til at ændre dig. Igen vil du finde en uholdbar metode, som du ikke vil være i stand til at gennemføre.

Igen vil du overspise for at føle en lettelse over dette brutale ubehag. Og igen vil skyldfølelsen melde sig, og du vil gå i fælden. Dog vil det ubehag, du mærker, blive større og større for hver gang, du fejler.

Det er, fordi vores kultur har fået dig til at tro, at du er skyld i din vægtøgning. Du føler dig så ansvarlig, og det pres, du er under, er ubærligt. Det får dig til hele tiden at søge efter uholdbare metoder, som blot forværrer din situation.

Derved kan løsningen først findes, når du bryder den onde cirkel. Sæt farten lidt ned og hav en velovervejet, realistisk tilgang. Hvor en fejl ikke er ensbetydende med at skulle starte forfra. Hvor du kan tabe dig lidt ad gangen.

Du får brug for at have en sindstilstand,  hvor du har kontrol over dit liv og dine beslutninger. En tilgang, som er anderledes end den kognitive dissonans.

Overvægtig person på bænk

Sådan kommer du ud af spiralen af overvægt og skyld

At komme ud af den onde cirkel er at fjerne presset. For at gøre det, må du have et realistisk billede af dig selv og det ansvar, du har overfor din krop, dens form og dens relevans i dit liv. På samme tid må du have en kritisk indre stemme omkring, hvad det er, samfundet vil have dig til at tro, som vil kunne forstyrre din indre dialog.

Derudover bliver du nødt til at finde værdi i dig selv, ud over, hvad du ikke kan lide ved din krop. Du skal forstå, at du er god nok, som du er. På den måde vil din plan ikke ødelægge dit selvværd, hvis den går i vasken.

Kun fra et sted med fred  i sindet vil du kunne begynde en sund, progressiv og holdbar forandring. En omfattende model, der ud over at lære dig at spise ordentligt også vil arbejde på andre områder for at hjælpe dig med at få det bedre.

Det skyldes, at du fjerner presset, ubehaget og fortvivlelsen, du måske kunne have. Mad vil ikke være det eneste, som virker lettende og du vil ikke føle dig skyldig, når du spiser, fordi du ved, at det nogle gange har en positiv effekt og giver mening. Der vil ikke være plads til overspisning og derfor ingen skyldfølelse.

Skyld over overvægt er noget, samfundet får dig til at føle. Lad være med at falde for det!

 

Álvarez Gordillo, G. C., Cruz Sánchez, M., Nigh Nielsen, R. B., Tuñón Pablos, E. & Villaseñor Farías, M. (2013). Sobrepeso y obesidad: una propuesta de abordaje desde la sociología. Región y sociedad, 25(57): 165-201. Consultado el 30/06/2019. Recuperado de: www.scielo.org.mx/pdf/regsoc/v25n57/v25n57a6.pdf

Fulgencio Juárez, M., Garciduenas Gallegos, D., Padros Blázquez, F. & Navarro Contreras, G. (2016). Propiedades psicométricas de la Escala de Culpa por Obesidad o Sobrepeso para Niños y Adolescentes (ECOSNA). Nutr. Hosp., 33(2): 239-244. Consultado el 30/06/2019. Recuperado de: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0212-16112016000200008

Tamayo Lopera, D. & Restrepo M. (2014). Aspectos psicológicos de la obesidad. Revista de Psicología Universidad de Antioquia, 6(1): 91-112. Consultado el 30/06/2019. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4947506