Hvad er Forbindelsen Mellem Følelser og Mad?

· juli 31, 2018

Vores følelser har meget magt over, hvad mad vi spiser, og vores spisevaner. For eksempel har det vist sig, at forbindelsen mellem følelser og mad er stærkere hos overvægtige mennesker end hos ikke-overvægtige. Samt hos dem på diæt, sammenlignet med mennesker der ikke er på en diæt (Sánchez og Pontes).

Det er blevet foreslået at følelser ikke i sig selv er årsagen til overvægt. Men snarer hvordan vi håndterer følelser, har større indflydelse på vores chance for at være overvægtige.

Der er ikke bare tale om hvordan det vi spiser, påvirker hvordan vi føler, men også hvordan det vi føler, påvirker hvordan vi spiser. I denne henseende fortæller Cooper et al. (1998), at hvis du har problemer med at styre dit dårlige humør, er du mere tilbøjelig til at udvikle en spiseforstyrrelse. Og det er mere sandsynligt at det er vedvarende.

Følelsesmæssig styring er, når en person håndterer deres følelser, og tager hensyn til omstændighederne og andres følelser. Interessant nok er det blevet observeret, at skam og skyld er følelser der mest markant og negativt kan påvirker dine kostvaner. Forbindelsen mellem følelser og mad er vigtigere end du måske tror.

“Hvad vi tænker skaber følelser, men det gør hvad vi spiser også.”
-Montse Bradford-

Hjerne med billede af mad for at demonstrere forbindelsen mellem følelser og mad

Følelser og mad: en duo der betyder meget for dit helbred

Folk reagerer forskelligt på deres følelser afhængigt af forskellige faktorer. Herunder deres miljø, barndom og færdigheder i følelsesmæssig styring. Og dette spiller ind i, hvor godt de kan styre deres vægt.

For eksempel er det blevet påvist, at jo mere en persons følelser påvirker hvad de spiser, jo mindre kontrol har de over antallet af måltider de spiser. At springe morgenmaden over er den mest almindelige adfærd. Forbindelsen mellem følelser og mad er tydelig.

Den mest indflydelsesrige følelsesmæssige faktor i inaktive mennesker, er mangel på kontrol. Mangel på kontrol når det kommer til at spise og give efter for trangen til junkfood. Men i atleter er skyldfølelser, som at være bange for skalaen og spise “dårlige” fødevarer, mere indflydelsesrig.

De følelsesmæssige faktorer i inaktive mennesker er mere dysfunktionelle end hos atleter. Trang og manglende selvkontrol over hvad du spiser, er mere forbundet til overspisning og spiseforstyrrelser.

Nogle mennesker har spisevaner, der kategoriserer dem som “undertrykte” spisere eller kroniske diæter. Disse mennesker er karakteriseret ved en overdrevet frygt for at tage på, derfor slankekurene. Paradoksalt nok, under disse restriktive betingelser, ender de med at øge deres madindtag ved at overspise.

Misbrugen af den behagelige handling at spise, vil ikke bare gøre os trætte og ønske at spise mere. Det kan også forårsage alvorlige helbredsproblemer. Samspillet mellem følelser og mad skal være baseret på at spise, hvad vores krop har brug for.

Gør en fødevare off-limits, og du bliver besat med den

Jo mere du gør fødevarer off-limits, desto større er risikoen for at overspise. Normalisering af mad skal være en prioritet. Afholdene adfærd forstærker dysfunktionelle spisevaner. Opmuntrer til ude-af-kontrol spisning og truer ens helbred.

Lad os demonstrere at forbud mod visse fødevarer fører til en besættelse af dem. Jeg vil nu fortælle dig en sætning, som du ikke bør huske senere. “Der er en gul sommerfugl i rummet.” Kan du se, hvordan det har den stik modsatte virkning? Vi fortæller dig at du ikke skal huske det, men din hjerne kan ikke lade være med at tænke over det. Det er ubevidst. Din ubevidsthed leder din krop, fortolker og lagrer de oplysninger, der modtages af dine sanser.

Par viser deler en is

En ting omkring ubevidstheden er, at den virker gennem symboler og billeder, i stedet for tekst eller bogstaver. Dette medfører, at ubevidstheden ikke behandler negative vilkår. Hvis vi siger “Jeg må ikke spise pommesfritter”, vil ubevidstheden kun have billedet af pommesfritter. Derfor vil vi gerne spise dem. Selvom dette ikke altid sker, er der en vis sandsynlighed, på grund af hvordan vores hjerner fungerer.

Følelsesmæssig spisning

Når vi bruger mad til at slappe af, spiser vi følelsesmæssigt. Hvis du bekymrer dig om din vægt og krop, skjuler du noget dybere. Så kan det bliver til en ond cirkel af uløste bekymringer, der vil holde os fra at vokse.

Hvert organ genererer en slags følelse. De særlige fødevarer du spiser, fører til særlige følelser. Dette sker fordi hver fødevare “angriber” forskellige organer. Hvis vi spiser mad der blokerer vores lever, såsom alkohol, så vil følelser af irritation, vrede, aggression eller utålmodighed, være mere sandsynligt.

Grunden til, at folk med følelsesmæssige problemer ofte vender sig mod mad for at få det bedre, er fordi mange fødevarer indeholder tryptofan. Tryptofan er en aminosyre, der udløser frigivelsen af ​​serotonin. Det menes at lave niveauer af serotonin er forbundet med depression og madbesættelse.

Serotonin mangel har negative virkninger på din krop, herunder tristhed og irritabilitet. Når din krop ikke producerer tryptofan, får du det gennem den mad du spiser. Derfor fungerer fødevarer der er rig på denne aminosyre, som en naturlig antidepressiv.

Ifølge eksperter er den fødevaregruppe, der bedst hjælper dig med at regulere følelser, korn. De er rige på vitamin B, som direkte påvirker dit nervesystem. Det har vist sig, at hyppigt indtag af korn reducerer angst.

Kvince slikker smeltet chokolade af træske fra en glasskål

Bibliografiske referencer

Cooper, P.J., & Taylor, M.J. (1988). Kropsbillede forstyrrelse i bulimia nervosa. The British Journal of Psychiatry.

Cruzat Mandich, C. V., & Cortez Carbonell, I. M. (2008). Følelsesmæssigt udtryk, negativ påvirkning, alexithymia, depression og angst hos unge kvinder med spiseforstyrrelser: en teoretisk gennemgang. Argentine Journal of Clinical Psychology, 17 (1).

Menéndez, I. (2007). Emotional eating: the relationship between our emotions and struggles with food. Bogklub.

Sanchez Benito, J. L., & Pontes Torrado, Y. (2012). Indflydelsen af følelser på vores spise- og vægtkontrol. Hospital Nutrition, 27 (6), 2148-2150.

Silva, J.R. (2007). Over-spisning induceret af angst del I: adfærdsmæssig, affektiv, metabolisk og endokrine beviser. Psychological therapy, 25 (2), 141-154.

Vilariño Besteiro, M., Pérez Franco, C., Galiciske Morales, L., Calvo Sagardoy, R., og García de Lorenzo, A. (2009). Årsag og følelser: integration af kognitive adfærdsmæssige og erfaringsinterventioner i behandlingen af ​​langvarige spiseforstyrrelser. Hospital Nutrition, 24 (5), 614-617.

Zafra, E. (2011). Frygt for at spise: forhold mellem mad, følelser og krop. I II Spanish Congress of Sociology of Food, Vitoria.