Det menneskelige pindsvin, når du føler dig stikkende og ikke ønsker at blive rørt

Der er tidspunkter, hvor man kun tænker på at stikke af. Dage, hvor ingen kan røre dig, fordi livet gør dig ondt. Desuden klæber dine problemer, skuffelser og frygt til dig som pigge oven på din hud og splinter under huden.
Det menneskelige pindsvin, når du føler dig stikkende og ikke ønsker at blive rørt

Sidste ændring: 16 november, 2021

Det sker nogle gange. Du føler dig stikkende og vil ikke have, at nogen rører dig. Faktisk drømmer du om at flygte fra alt og alle. Du vil gerne finde et sted at gemme dig, hvor du ikke behøver at tale med nogen og kan glemme alt, hvad der er sket. Hvor verden er lidt mere afbalanceret, og dine sår gør lidt mindre ondt.

Hvor mærkeligt det end kan virke, er denne følelse nok mere almindelig, end du tror. Det er de øjeblikke i dit liv, hvor du når din absolutte grænse og føler dig udbrændt og udmattet.

Du undgår kontakt med andre, fordi dit sind er fyldt med støj, tanker, angst og bekymringer. Det er i disse situationer, at andre fortæller dig, at “du er uudholdelig” eller “du har forandret dig”.

Men hvad kan du gøre i disse situationer? Når du føler trang til at flygte, og i de øjeblikke, hvor du oplever følelsen af, at ingen forstår dig eller er i stand til at skabe kontakt med dig, er det faktisk tid til at foretage en ændring. Du skal fjerne de stikkende pigge fra din hud og alle de splinter, der er indlejret i din følelsesmæssige skal.

“Vi kan forstå hinanden; men hver enkelt er kun i stand til at forklare sig selv.”

Hermann Hesse

Mand i mørke

Når ingen kan røre dig, du føler dig stikkende og bare har lyst til at løbe væk

Undvigelse er et almindeligt psykologisk fænomen, når du gennemgår en udpræget angsttilstand. Dette behov for at flygte og tage afstand til andre kan virke på kort sigt, men senere vil andre problemer dukke op.

Selv om du føler, at ingen kan røre dig, er det i virkeligheden dig selv, der tager afstand. Du undgår ethvert forsøg på nærhed og afviser endda enhver støtte, der bliver tilbudt.

Du er som et menneskeligt pindsvin. Du er dækket af pigge. Det er dine sår, som du har omdannet til skarpe modhager, så ingen andre kan komme tæt på dig og skade dig igen.

Undgåelse er en ekstremt almindelig forsvarsmekanisme, der ledsages af det, vi kender som følelsesmæssig følelsesløshed. I disse tilstande føler du dig afskåret fra andre, er ikke interesseret i noget og er ude af stand til at føle glæde, lykke eller håb.

Du undrer dig måske over, hvad de sædvanlige udløsende faktorer for disse tilstande er. Som regel er de forårsaget af posttraumatisk stress. Det er tilstande, der opstår som følge af negative oplevelser.

Komplekse begivenheder, der lydløst forvandler dig indvendigt, åbner sår, vælter dit rolige temperament, forvrænger dine overbevisninger og får dig til at udgyde vrede, frygt, sorg og angst.

Følelsesmæssig undgåelse, en selvsaboterende strategi

Når ingen kan røre dig, lader du det værste af dig selv komme frem. Dårligt humør, følelsesmæssig kulde, afvisning. De orkestrerer følelsesmæssig undgåelse. Du skal dog vide, at følelsesmæssig undgåelse er en form for selvsabotage. Der er intet at vinde ved det.

University of California (USA) gennemførte forskning, der viste, at undgåelsesmekanismer kun forværrer symptomerne på en traumatisk begivenhed yderligere.

Med andre ord, hvis du har oplevet smerten ved at blive forladt eller en anden negativ begivenhed, vil det kun forværre dit ubehag at flygte fra alt og alle. Derfor er det ikke en løsning.

Når du undgår kontakt med andre og ønsker at løbe væk fra alt og alle, sker der kun det, at du øger dit ubehag endnu mere. Men de svære følelser, som du føler, er der af en grund. De har brug for at blive plejet, desinficeret og revet ud, ligesom de pigge, der nogle gange smertefuldt sætter sig fast i din følelsesmæssige skal.

Når ingen kan røre dig, og du føler dig stikkende, er det, du har mest brug for et kram

Når ingen kan røre dig, og du føler det, som om din hud er fuld af skarpe pigge, er det faktisk, at du har mest brug for andre. Disse følelser med negativ ladning skal ud, tales om og deles. Det er nemlig kun, når du taler om det, der gør ondt, at dine sår begynder at gøre lidt mindre ondt.

Først når du giver udtryk for din sorg, frygt og angst, bliver den indre tyngde mindre, og du begynder at se et lys for enden af tunnelen.

Derfor skal du lade dig kramme. Tillad de betydningsfulde mennesker i dit liv at være din støtte og hjælpe dig. For det gør dig ikke svag at acceptere hjælp. Faktisk er det den eneste måde, hvorpå du kan begynde at vække dine indre styrker.

Ulv og kvinde foran nattehimmel

Dine følelsers hud, en skal, der skal styrkes og plejes dagligt

Du er alle dine oplevelser samlet i én, de gode og de dårlige. Du er hver eneste situation, som du har overvundet. Du er alle de sår, som du har forsøgt at helbrede hurtigt, men som har efterladt smerten inden i dem.

Frem for alt er du alle dine følelser. Desuden vil den måde, du håndterer dem på, enten gøre dig til en dygtig og kompetent person eller en person, der er dækket af pigge, som ingen tør komme i nærheden af.

Ofte føler de, der er blevet såret, sig også sårende. På samme måde projicerer de, der lever med vrede, vrede. Derfor bør du gå i gang med at fjerne alle disse pigge fra din følelsesmæssige skal. På den måde vil du være i stand til at hele hvert enkelt sår, forlade din hule af ensomhed og omfavne livet igen.

Du fortjener at blive kærtegnet. Du fortjener at bevæge dig fremad med selvtillid og glæde uden smerte i dit hjerte.

Det kan interessere dig ...
Fem effekter af at tage afstand fra en giftig mor
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
Fem effekter af at tage afstand fra en giftig mor

Hvad er effekterne at tage afstand fra en giftig mor? I denne artikel taler vi om fem af dem, der fokuserer på de følelsesmæssige aspekter.



  • Acheson DT, Geyer MA, Risbrough VB. Psychophysiology in the study of psychological trauma: where are we now and where do we need to be? Curr Top Behav Neurosci. 2014;21:157-83. doi: 10.1007/7854_2014_346. PMID: 25158622.
  • Boden MT, Westermann S, McRae K, et al. Emotion regulation and posttraumatic stress disorder: a prospective investigation. 2013;32(3):296-314. doi:10.1521/jscp.2013.32.3.296
  • Tull MT, Hahn KS, Evans SD, Salters-pedneault K, Gratz KL. Examining the role of emotional avoidance in the relationship between posttraumatic stress disorder symptom severity and worry. Cogn Behav Ther. 2011;40(1):5-14.