Lider du af det skadelige medfølelsestræthed?

· januar 29, 2019
At være for medfølende kan være udmattende og kan efterlade os ude af stand til at kontrollere vores humør. Her er blandt andet nogle redskaber, man kan bruge i kampen.

Medfølelse er en kvalitet, der er gavnlig for vores personlige relationer. Udover evnen til at sætte os i en andens sted, lader det os opfatte og forstå deres følelser. For meget medfølelse kan dog få os til at lide af en tilstand, psykologen Charles Figley definerer som medfølelsestræthed.

Medfølelsestræthed kan være farligt og invaliderende, hvis det ikke bliver håndteret ordentligt. Hvis man ikke er i stand til at opdage det i tide, kan det forårsage andenhånds-traumatisering eller føre til udbrændthed.

Medfølelsestræthed rammer ofte de fagfolk, der arbejder med patienter eller klienter, der lider, har ubehag eller er i store smerter. Det påvirker i særdeleshed psykologer, socialrådgivere, læger eller sygeplejersker, der tager sig af patienter på et dagligt basis.

Medfølelse og empati er vigtige egenskaber, der går hånd i hånd med sundhedspersonales arbejde. Uden det rette værktøj kan et biprodukt af medfølelse dog ende ud med at blive et seriøst problem.

Et billede af en kvinde, der smuldrer

Andre folks følelsesmæssige smerte

Selvom medfølelsestræthed rammer de folk, der arbejder i sundhedsvæsenet oftere, kan det sagtens ramme dem, der ikke har et arbejde i risikogruppen. Det kan ske, når nogen er for empatisk og bekymrer sig for meget om andre folks følelsesmæssige smerte.

Alligevel ligger der en forskel i at forstå en andens smerte og at føle den. Det sidstnævnte sker for folk, der er for empatiske. Det er næsten som om, andre folks smerte bliver deres egen. Som konsekvens af dette kan for meget eksponering for disse personer medføre medfølelsestræthed.

Nogle symptomer på dette er følelsesmæssig udmattelse og en følelse af at være ensom, forvirret og at have en trang til at undertrykke følelser eller holde dem for sig selv.

Heldigvis er der forskellige redskaber, der hjælper med at behandle eller helt undgå det. At kende til dem, er nyttigt af flere grunde. For det første hjælper det os med at undgå at blive fanget af andres følelser. For det andet lader det os holde en psykologisk afstand, der hjælper os med at beskytte vores velbefindende og at regulere vores eget humør.

“Hvad en anden person føler, vibrerer i mig. Og når en anden person lider, er virkningen indlysende.”

-José Carlos Bermejo-

En mand med hånden til hovedet kunne lide af medfølelsestræthed

Værktøjer til medfølelsestræthed

Som det næste, vil vi kigge på nogle af de værktøjer og redskaber, man kan bruge i kampen mod medfølelsestræthed. Disse er specielt nyttige, hvis man har et arbejde, der kræver, at man er i kontakt med personer, der har brug for hjælp.

Men de er også nyttige, hvis man er yderst empatisk og som følge deraf har påtrængende tanker, tab af energi, forøget angst, somatisering af negative følelser eller apati.

  • Brug tid med vennerne: Det hjælper med at lindre følelsesmæssige byrder. At udveksle meninger med venner, kan hjælpe os med at stå ansigt til ansigt med vores problemer.
  • Støtte fra familien: At tale med vores familie er en måde at lufte ud og trække os tilbage fra visse arbejdsrelaterede eller personlige problemer.
  • Fritidsaktiviteter: Sport eller hobbyer, såsom havearbejde, giver os tid til os selv.
  • Psykologisk terapi: Det er essentielt at bruge disse redskaber, konsultere en specialist og at udføre terapeutiske øvelser, der kan hjælpe med at behandle medfølelsestræthed.

Andre redskaber kan være at vide, hvordan man trækker stikket og at være informeret og trænet i at håndtere den udmattelse, der kommer af at være for empatisk. Nu er det dog værd at nævne, at vi ikke bør stoppe med at have medfølelse. Disse redskaber bør snarere tjene som strategier til at beskytte vores velvære.

“Jeg spørger ikke den sårede, hvad han føler, jeg bliver selv den sårede person.”

Walt Whitman

En kvinde taler til en konsultation

Sidste tanker

Medfølelsestræthed kan give skyldfølelse. Man kan blive så mentalt træt, at man kan tro, man har mistet evnen til at føle empati. Det er dog ikke helt så galt. Det er blot resultatet af at være empatisk uden at vide, hvordan man regulerer og beskytter sig tilstrækkeligt.

Vi håber, at de nævnte redskaber kan hjælpe dig med at håndtere udmattelsen af empati og at møde andre problemer, du kunne stå overfor. Når alt kommer til alt, er hver og en kun anbefalinger, vi burde bruge i praksis noget oftere. Som konsekvens deraf, vil du begynde at føle dig bedre tilpas.

Om ikke andet, hvis du tænker, at du lider af medfølelsestræthed, bør du ikke tøve med at spørge en professionel om hjælp. En psykolog kan hjælpe med at opdage, hvad der virker for dig, og vil akkompagnere dig igennem hele processen.

Dermed vil du være i stand til at blive ved med at være en empatisk person og samtidig have redskaberne til at beskytte dit velvære.

  • Figley, C. R. (2002). Compassion fatigue: Psychotherapists’ chronic lack of self care. Journal of Clinical Psychology. http://doi.org/10.1002/jclp.10090