Skab afstand og få et nyt perspektiv

· juli 22, 2018

Nogle gang har man brug for at komme på afstand af sig selv. Det er ikke meningen, at man helt skal løsrive sig selv fra alt og alle. Derimod handler det om at se sig selv i et nyt perspektiv og få afkoblet den version af sig selv, som er apatisk og til en hvis grad skadet. Man har behov for ny motivation og styrke, og nogle gange sker det kun ved, at man træder et skridt tilbage.

For at kunne forstå denne idé, så tænk på en simpel ting, som du foretager dig hver dag. Tænk på, når du stirrer op mod himlen eller ud på et landskab. Du kigger ud mod et fjernt punkt på horisonten. Ergonomer med ekspertise i arbejdspladser anbefaler, at man tager øjnene væk fra skærmen hvert 15. til 20. minut og lader dine øjnes fokus glide over på noget væk fra skærmen.

“Jeg føler mig så isoleret, at jeg kan mærke afstanden mellem mig selv og jakkesættet, jeg har på.”

Fernando Pessoa

Den visuelle afstand er et sundt afbræk for dine øjne. På samme måde kan lidt afstand til dig selv være sundt for din psykologiske og følelsesmæssige velvære. Men hvordan kan man komme på afstand af sig selv? Uanset hvor du går hen, vil dine tanker, din kerne og din eksistens vægt altid være der. Det er som at bære rundt på en tung rygsæk eller opleve konstant støj, som forhindrer dig i at tænke klart.

Du behøver ikke flygte helt til Tibet eller finde et roligt refugium for at få et nyt perspektiv på tingene. Der findes andre måder at få et friskt perspektiv på eller koble af i et stykke tid.

Kvinde sidder og kigger på solnedgang for at få et nyt perspektiv

Brug afstand til at finde dig selv

Nogle mennesker tror, at det at tage på ferie er det samme som at komme på afstand af sig selv. De tror, at problemer mister sin styrke og intensitet, hvis man tilbringer en uge på et spaophold. At et par dage ved en flot hvid sandstrand vil få det hele til at løse sig. Man løser dog ingenting ved at sætte livet på pause.

At komme på afstand af sig selv betyder ikke at flygte. Det betyder heller ikke at få stor fysisk afstand mellem dig selv og hvad det end er, som plager dig. Ikke hvis det betyder, at du ender samme sted, som du forlod.

Lao-tse sagde, at der findes ingen større afstand end den, som du finder mellem dit hoved og dit hjerte. Mellem det, dit sind insisterer på, at du skal tro, og hvad dit hjerte beder dig om.

Vi rider stædigt stormen af  i vanskelige situationer. En ting er, at disse situationer ikke beriger dit liv, men de frarøver dig også muligheden for at opnå lykke. Et job, et forhold, familiesituationer osv.

Man sidder fast i disse situationer med negative dynamikker. Man har lagt så meget afstand mellem sig selv og ens oprigtige behov, at en ferierejse eller flugt ikke er det, der er nødvendigt. Du bliver nødt til at finde dig selv igen.

Mand sidder på toppen af bjerg og kigger ud på skyer

Få lidt bredere perspektiv

Du bliver nødt til at lære at få dig selv på afstand, hvis du skal finde dig selv igen. Hvis du kommer på afstand, kan du se tilbage på dit liv med et nyt perspektiv. Viktor Frankl, som var ophavsmand til logoterapien og overlever af indtil flere koncentrationslejre, forklarer dette i sin bog, Psykiatri og sjælesorg.

En gang imellem må man koble sig af fra sine omgivelser. På den måde, kan du genetablere følelsen af frihed og magt. Det gør det nemmere for dig at huske på, hvad dit formål er.

For det meste er vi en fange af vores egne tanker. Det er som et fængsel uden vinduer og med et fjendtligt miljø, som gør det svært at se, hvad der sker udenfor. Det er derfor, det er så vigtigt at komme i kontakt med sine følelser. På den måde kan du finde vej ud af fængslet. På den måde vil du have motivation nok til at foretage ændringer i dit liv.

Her er nogle trin, du kan følge for at få dette til at ske. Følg disse forslag til at få dig selv på afstand og få en større indre klarhed.

Tag afstand og træf bedre beslutninger

En brugbar terapeutisk teknik er at træde et skridt tilbage og observere sig selv. For at gøre dette, skal du træde at par trin op af stigen og se på dig selv ovenfra. Observer dig selv på en kærlig, varm og ydmyg måde. Det er en slags leg. Du bliver til en selv-betragter, så du kan reflektere over, hvor du er i dit liv og hvad du kunne tænke dig, der skal ske med dig selv.

  • Træd et par trin op og observer dig selv på afstand. Vurder, om du kan eller ikke kan lide, hvad du ser. Spørg dig selv, om dette er, hvad du ønsker at se igen om et år.
  • Reflekter over dine overbevisninger og fordømmelser uden de sædvanlige forsvarsmekanismer. De ting, som du er så sikker på, og som er så velintegreret, men som begrænser os, skal sættes til side.
  • Kig nærmere på dine tankemønstre. Få installeret en negativitetsdetektor, som kan advare dig, når dit livsfokus bliver karakteriseret ved ulykkelighed, desperation, dårligt humør og apati.
Person under stenbue kigger på stjerner

Hvis du ikke kan lide, hvad du ser, og kun oplever negativitet og ulykkelighed, så er det på tide at lave nogle forandringer. Når det er sagt, så skal disse forandringer komme fra dit formål med livet og mål i livet. Præcis som Viktor Frankl sagde, så skal du finde din egen mening og kanalisere det mod dit livsmål.

Så tøv ikke med en gang imellem at få afstand mellem dig selv og dine omgivelser, så du kan få et nyt perspektiv. Det hjælper dig til at huske på, hvem du er, og hvad der motiverer dig.