Jeg leder kun efter det der får mig til at føle

· juli 1, 2018

Der er faser i vores liv, hvor vi skal prioritere. Vi er nødt til at stoppe med at forsøge at passe ind i det, som ikke får os til at have det godt og frigøre os fra forventninger, de uskrevne kontrakter og krav, der fanger os.

Nogle gange er vi i stand til at befri os fra at bekymre os om andres meninger. Der er tidspunkter, hvor det ikke er vigtigt, hvor vi blot ønsker at trække vejret og lette et suk for at føle; at tillade os at være os selv.

På bestemte stadier af vores liv holder vi op med at føle, at vi har brug for at løse andres problemer og ikke vores egne. Fordi ofte, at fjerne os fra andres problemer, der forbruger os, er den bedste måde at hjælpe på. Indirekte, selvfølgelig; tillader os at aflæse, at tømme os selv og blive opmærksomme på, hvem vi er.

For at være glad må vi distancere os fra visse ting

For at være glade må vi afholde os fra visse ting som at undertrykke vores følelser. Ikke at føle på en bestemt måde fælder os. Det sker med tristhed for eksempel, en følelse, vi har socialt straffet.

Vi er ikke klar over, at vi er nødt til at øve accept, forstå os selv og lade os udtrykke vores følelser. Fordi hver enkelt af vores mange følelser fortjener at blive hørt.

Det handler om selverkendelse og vækst. Hvis vi fjerner stykker fra vores puslespil, undertrykker vores tristhed og skjuler vores frygt, vil den mest direkte konsekvens være, at smilet på vores ansigt forsvinder.

Hvorfor? Fordi vi gemmer os og tager os af den del af os selv, der fortæller os noget. Og hvis arbejde er det at få os til at blive hørt (eller bedre endnu, selvhørt)? Derfor er det vigtigt for os at tillade os selv at føle, i store bogstaver og uden censur.

At føle, grundlaget for vores velbefindende

En kvinde, der dypper sine fødder i en kæmpe kop te for at føle ro

Følelse, den grundlæggende søjle i vores følelsesmæssige helbred. Den bedste frigivelses- eller rensemekanisme er at stoppe med at oprette hindringer for vores følelsesmæssige evner og fokusere på at forstå, hvordan vi føler.

At tillade os at græde, for at klare vores glæde og at være åbne for overraskelser. At reflektere over vores vrede er, hvad der virkelig hjælper os med at komme tæt på fuldhed.

For at gøre dette kan vi anvende metoder som mindfulness. Det hjælper os med at komme i kontakt med, hvad der virkelig sker og hvad vi føler. Det vil sige at blive fuldt bevidste om alt, der foregår omkring os.

At reorganisere vores vaner er også meget godt. Vi kan vænne os til at skrive ned, hvordan vi følte os om dagen eller hvordan dem omkring os får os til at føle. At fokusere på følelsesmæssige erfaringer er den bedste måde at øve denne færdighed (og behov) på, som vi faktisk har tabt.

to hænder holdt sammen, der afspejler fokus og det at føle hvad der sker omkring dig

At genforenes med vores følelsesmæssige hjerne

I vores hjerne befinder sig både stormen og roen af vores oplevelser. Den behandler alt; den laster og aflader. Intensiteten af ​​konflikter og hvad vi tillader os, mærkes i amygdalaen, vores følelsesmæssige vagtmand.

Det er stedet hvor der, sammen med hippocampus, opbevares enhver følelsesmæssig begivenhed. Det er sådan, at amygdala fungerer som et lager for minder og indtryk, som forklarer hvorfor vi nogle gange har svar og nogle gange ikke har dem.

På en måde skal vi træne vores hjerne, så ikke alle følelsesmæssige begivenheder er traumatiske og let kan falde væk. Det er sådan, at amygdalaen, der har ansvaret for at “huske” det følelsesmæssige klima, vil lette håndteringen og koordineringen af ​​forskellige følelser (sammen med den præfrontale cortex).

Derfor er det nødvendigt at alfabetisere vores hjerne og ikke tillade den at afbryde noget, vi måtte føle. Fordi vi på visse tidspunkter indser, at vi måske har brugt vores liv på at oprette barrierer for vores virkelighed og undervurdere, hvad hver følelse skal fortælle os.