Kronisk smerte: den usynlige sygdom

februar 20, 2018 i Psykologi 68 Delt
Person med grøn plante på ryg symboliserer kronisk smerte

Når vi er i smerte, virker det simpelt, hvordan man får det til at gå væk eller i det mindste gøre det bedre: vi går til lægen, de fortæller os, hvad den rigtige behandling er, og smerten forsvinder. Bortset fra tilfælde med kronisk smerte.

Det er nemlig ikke altid sådan. En af de store udfordringer i mange medicinske discipliner er kronisk smerte. Hvad sker der, når ingenting får smerten til at gå væk? Hvordan styrer du noget så rodet og udmattende som konstant smerte?

En person med kronisk smerte føler, at tusind nåle konstant sidder fast i deres krop. Du kan se, hvordan denne situation påvirker dem ikke kun fysisk, men også følelsesmæssigt og psykologisk. Også i deres forhold.

Den kontinuerlige stress, de udsættes for, sammen med de problemer, som kroniske smerter forårsager, kunne virkelig ryste deres forhold, verdenssyn og hele livet.

“Der er smerter, der dræber: Men der er mere grusomme smerter. Nemlig dem, der lader os leve uden at lade os nyde livet.”
Antoine L. Apollinaire Fée

Det vil ikke kun være svært for personen med kronisk smerte. Nære relationer vil også opleve nogle vanskeligheder, især når der er uvidenhed, manglende forståelse eller udmattelse.

Da de også har følt forskellige former for smerte i hele deres liv, tror de, at de har evnen til at empatisere.

Men da det er så subjektivt og afhængigt af deres egne følelser, er det meget svært at forstå ​​den person, der lider.

Hvad kan psykologi gøre for kronisk smerte?

Smerter er en advarsel fra vores krop, der fortæller os, at noget er galt. Men hvad sker der, når smerten varer ved efter at have fulgt medicinske anbefalinger?

Livet kan blive meget drænende. Daglige aktiviteter vil også blive til lidelse, og det er alt for nemt at se fremtiden kun med fortvivlelse.

Nøgen kvinde med pigtråd omkring sig symboliserer kronisk smerte

Denne følelse af at være nådig af smerte, som et blad i vinden, er meget skadelig for ens selvværd.

Det er rigtigt, at graden af ​​begrænsinger, som kroniske smerter forårsager, varierer i hver persons situation. Men uanset graden af ​​autonomi og funktionalitet, som hver person har, vil de ofte føle sig begrænset og frustreret.

Generelt kalder eksperter det for kronisk smerte, når det varer længere end seks måneder, og medicinske eller kirurgiske behandlinger ikke hjælper.

Og selvom der kan være medicin til at lindre symptomer, kan psykoterapi også være til stor hjælp i disse tilfælde.

Accept og empowerment ved hjælp af psykologi kan styrke ens følelse af kontrol over ens eget liv.

“Glæde og smerte er ikke som olie og vand, men snarere sameksisterer de.”
– José Saramago –

At håndtere smerte

Der er flere teknikker til at håndtere kronisk smerte. Dernæst vil vi fokusere på dem fra “Pain Manual” (Moix og Kovacs, 2009).

En af de vigtigste formler til at vokse i modgang er at vide, hvordan den ting, der påvirker os, virker. Når vi forstår problemet, kan vi skabe bedre strategier, og stresset fra usikkerhed kan mindskes.

Således bliver vi eksperter indenfor fokus. At lære at rette vores opmærksomhed mod noget er grundlæggende for at indse, hvor meget magt vi har over smerte.

På denne måde vil træning af vores opmærksomhed, for at rette den mod afslappende stimuli, være til stor hjælp, i stedet for at fokusere på den svækkende smerte.

“Personen, som smerte ikke uddanner, vil altid være et barn.”
 – Nicolás Tommaseo

Her er en anden ting at huske på. Den uro, der skabes ved at føle sig modløs, nærer kun sygdommen. Frygt, stress og søvnproblemer øger kun smerte.

Ved at vide dette kan vi arbejde i den modsatte retning. Det vil sige at fokusere vores følelser, tanker og adfærd mod en lille smule sundhed i stedet for at hjælpe med at øge vores smerte. Hvor minimalt det end er, vil det hjælpe tingene med at fungere til vores fordel.

Silhuet er person, der bøjer hovedet, på grund af kronisk smerte

Lad os gøre det

Når vi forstår, at vi aktivt kan nærme os problemet, kan vi begynde at arbejde på det. Nogle gode handlingsidéer omfatter:

  • Afslapning og vejrtrækning: De er afgørende for at lindre muskelspænding. Afslapning består ikke kun af at ligge og fysisk slappe af, men også andre metoder som at se film, spise på en restaurant, høre musik, tale i telefon med en ven, gå… Hvilket også hjælper os med at koble fra.
  • Følelser: De er en anden vigtig del af processen. Det kan være meget nyttigt at kende dem, forstå hvordan de påvirker smerten og arbejde på distanceringsteknikker.
  • Kommunikation på en sund måde: Det er logisk, at beklagelsen i en situation med kronisk smerte bliver til en livsstil. Det vil hjælpe os med at forbedre vores forhold, hvis vi arbejder på måden, hvorpå vi udtrykker os og kommunikerer den samme besked på en mere positiv måde.
  • Genskab gamle og sunde vaner: Det er normalt at stoppe med at lave aktiviteter, som vi plejede at nyde, herunder hverdagsting, da de er blevet hårdere. Men at genfinde gammel dynamik, selv små fornøjelser, vil hjælpe os med at opbygge et bedre liv.
  • Sammensætte en plan med vores terapeut: Det er grundlæggende at vide, hvad vores tankefiltre og kognitive forvrængninger er, der forhindrer os i at ændre vores tankemønstre.

“Smerter og lidelser er en slags valuta, der passeres fra hånd til hånd, indtil de når nogen, der modtager dem, men ikke overleverer dem.”
– Simone Weil –

Som du kan se, påvirker kronisk smerte ikke blot vores krop, men også vores tanker, forhold og følelser. Det kan være usynligt, men det bærer meget vægt.

Fra internettet