Jeg byggede mit liv på et korthus

· oktober 6, 2017

Jeg byggede mit liv på et korthus, selvom det tog mig lang tid at indse det. Jeg troede, at jeg sad med nogle gode kort på hånden, men pludselig tabte jeg spillet. De kort var små ting, jeg troede, jeg havde opnået lidt efter lidt og med blot ét forbandet vindpust, tabte jeg spillet på et splitsekund.

Jeg havde arbejdskortet, selvstændighedskortet, frihedskortet og selvtillidskortet. Men et monster kaldet krise kom og spillede sin egen hånd, og mit korthus blev blæst væk af en orkan, der ødelagde alle etagerne. Den smadrede væggene til bunker af halm.

Og da indså jeg, at jeg ikke fandt eller havde optjent de kort. De blev delt ud til mig.

Når man møder uventede omstændigheder som disse, så virker det, som om fremtiden, som man satsede hele sin opsparing på, flyder væk med strømmen. Det er, som om man taber sit liv ved at spille poker på et kasino. Intet er sikkert længere, og verden bliver reduceret til intet mere end tilfælde. Og så materialiserer ens frygt sig.

Livet er et spil af tilfældigheder, man ved aldrig, om i dag er den dag, man vinder eller taber. 

Et kortspil om mit liv

Jeg spiller spillet i mit liv med de kort, jeg har fået

Vi indser ofte ikke, at vi spiller livets spil med de kort, vi allerede har fået. Og at det er op til os at vinde spillet. Tilfældet udsætter os for situationer, som vi ikke har bedt om, der skader os, da det er noget, vi ikke kan kontrollere.

Tilfældet kan være ens bedste ven eller ens værste fjende. Den giver dig kortene, men det er dig, der vælger, hvordan du vil spille dem. 

Hvad kan man gøre, når de kort, man har fået i livet, ikke falder ud til ens fordel? Hvordan kan man vinde tilfældighedernes spil? Det vigtigste er ikke at miste sit perspektiv. Man kan give op og lade sig blive revet med af tristeden, som man skubbes hen imod af tilfældighederne. Ellers kan man kæmpe for at vinde. 

For at kunne kæmpe har man brug for forskellige strategier, der kan virke til ens egen fordel. På den måde kan man, når man får nogle dårlige kort, blive hjulpet af disse strategier. “Coping-strategier” er ifølge Lazarus og Folkman et sæt af kognitive og adfærdsmæssige værktøjer, man kan bruge til at håndtere indre eller ydre krav. De krav, der føles for store for ens egne ressourcer.

Vind spillet med coping-strategier

Man vil støde ind i mange svære situationer i livet, hvor man kommer til at lide uanset, hvad der sker. Men man bliver nødt til at lære at acceptere dem og leve med dem som blot endnu en del af livets spil. Man skal fortsætte med at bevæge sig fremad på trods af smerten og frygten.

To mænd lægger arm for penge

Coping-strategier hjælper ikke kun med håndteringen af stress, men også med håndteringen af de følelser, som er relaterede til hverdagens problemer. Men tit bruger vi ikke de rigtige strategier, hvilket er grunden til, at vi ikke kan  håndtere vores problemer. Ifølge Lazarus og Folkman findes der to typer coping-strategier:

  • Strategier, der er fokuseret på problemet. Disse bliver anvendt, når problemet godt kan håndteres. Enten ved at ændre omgivelserne, hvor problemet opstod, eller ved at ændre sig selv. De to hovedstrategier i denne type er:
    • Konfrontation: Denne involverer at håndtere problemet direkte.
    • Planlægning og problemløsning: Denne teknik bruges til at finde den bedste måde at håndtere problemet på.
  • Strategier, der er fokuseret på følelserne. Disse anvendes, når man ikke kan gøre noget direkte ved problemet, fordi det er noget, som ikke kan ændres. I stedet for prøver man at ændre den følelsesmæssige vægt af den stress, man føler. Sagt på en anden måde ændrer man den måde, man anser eller fortolker det, der sker, på. Disse inkluderer:
    • Distancering: At benægte problemet eller glemme, at det eksisterer.
    • Selvkontrol: At vente med at løse problemet, holde det for sig selv.
    • At acceptere ansvaret for problemet.
    • Flugt-undgåelse: At vente på, at det løser sig selv, eller endda bruge stoffer som en coping-strategi.
    • Positiv re-evaluering: At bede om hjælp eller råd for at få andres synspunkt.

En speciel coping-strategi er at søge social støtte, hvilket falder under begge kategorier. Den kan fokuseres på problemet såvel som på følelserne. Det kan den, for det afhænger af, hvordan man bruger den støtte, og hvad man ønsker fra den.

Kvinde nyder solnedgang

Vær forsigtig! Ikke alle coping-strategier kan hjælpe

Ikke alle de strategier, som vi har nævnt her, er positive eller det rette valg til at løse problemer med. De strategier, som er beskrevet ovenfor, er dem, som forfatterne anså for at være de mest almindelige. Men distancering og konfrontation skader ofte mere, end det hjælper. 

På den anden side er planlægning, problemløsning og positiv re-evaluering det mest brugbare, når det kommer til at håndtere ens problemer. De strategier plejer at skabe meget positive resultater.

Så når ens korthus falder sammen som et dårligt bygget slot, så brug de bedste coping-strategier til at løse problemerne med. Hvis man ikke ved, hvordan man skal bruge dem, så skal man bede om psykologisk hjælp, så man kan lære noget om dem. På den måde vil tilfælde og tristhed ikke vinde spillet. Du bestemmer selv, hvordan du vil spille spillet i dit eget liv. Tilfældet uddeler kortene til dig, men det er dig, som vælger, hvilke du vil spille med.