Haiku, et tip til at slippe dine følelser fri

16 december, 2017

Et Haiku er et kort digt, inspireret af følelsen i øjeblikket, forbavselse og vores forbindelse til naturen. Det er en japansk tradition, der går ind i sjælen for at hjælpe med genopretning, at samle mod, modstandsdygtighed og styrke. Dets forløsende og befriende natur, gør det til et perfekt psykologisk redskab. Udover at være æstetisk smukt, kan du bruge haiku til at befrie dine følelser.

Nogle siger, at hjernen er som et museum af utallige gallerier, fyldt med forstyrrede billeder. At finde mening i det, der fremvises, er ikke altid let. Det er derfor, det kan være brugbart at anvende andre kunstneriske teknikker, så man kan finde mening, orden og ro blandt al dette kaos.

“På denne vej

går jeg alene

en efterårsaften”

-Matsuo Basho-

Det er det, haiku kan opnå. Haiku er korte digte bestående af tre vers af 5, 7, og 5 moraer eller stavelser. Målet med et haiku er at se på universelle temaer fra et barns perspektiv. Haiku forsøger at transcendere fra det normale til det magiske. Det stiler efter at slukke for lyden af besættende og grublende tanker. Ideen er at holde fast i følelsen i øjeblikket.

For mange mennesker, er det næsten som at se på verden gennem en dugdråbe. Det handler om at være forbundet til det konkrete øjeblik, for at opnå et anderledes perspektiv. At se tingene gennem en linse, der gør alting mere intenst og lysere.

Illustration af haiku

Haiku som et psykologisk redskab

Robert Epstein er en velkendt skribent og forfatter på Harvard universitet. Han har skrevet bøger såsom The Sacred in Contemporary Haiku og mange artikler, der pointerer fordelene ved haiku som terapiform. Takket været hans skrivning og fortalen, ved vi, at denne type skriveri er meget brugbar til behandling af afhængighed. Faktisk, som Dr. Epstein siger, ”et godt haiku kan være vidunderligt for en træt sjæl”.

Nu er det klart, at vi ikke taler om en behandling, der kan kurere afhængig og depression alene. Dette er et komplementært redskab, der hjælper os med at få forbindelse til os selv. Dette redskab hjælper med at finde det glemte sted, hvor håbet stadig lever. Det kan lede os til en vej med modstandskraft og den mark med bambus, hvor vi kan være stærke, men også fleksible, når vi møder modgang.

På den anden side, er det almindeligt at forbinde haiku med verdenen af Zen. Det er vigtigt at pointere, at det er en langt ældre praksis. Det er sandt, at Zen-filosofien anvendte haiku til at formidle sine ideer på et givet tidspunkt, men haiku er langt ældre end Zen. Haiku har altid været en form for udtrykkelse og følelsesmæssig befrielse for japanske mænd og kvinder. Japansk kultur anvender haiku til at overveje naturens ro og finde en måde at give form til og udtrykke deres sorg, begær og glæde.

“Er det lyset,

der falmer over et imperium

eller en ildflue”

-Jorge Luis Borges-

Mennesker på rismarker med vind

Derudover er det interessant at bemærke, at mange eksperter anser haiku som værende en super god måde at dyrke mindfulness på. Personen, der dyrker mindfulness bør åbne sig selv op, være modtagelig for den sensoriske verden for at fange øjeblikket og være bevidst om sit indre selv. Det er et dejligt redskab til at lære at tage det roligt, at sætte dine bekymringer i perspektiv og skabe følelser af ro, fred og medfølelse.

Sådan skriver man et godt Haiku

Matsuo Basho er den mest berømte poet fra Edo-perioden i Japan. Han er også en af de poeter, der har været mest succesfuld i at popularisere brugen af Haiku. Ifølge hans ord, er et godt digt et, der fanger øjeblikkets essens. Et godt haiku udtrykker et øjeblik delt mellem os, vores sjæle og naturen.

Lange dage,
at akkumulere og genkalde
dagene fra en fjern fortid.

-Yosa Buson-

Så hvis du vil prøve denne terapeutiske kunstform, så følg instruktionerne nedenfor. Det er vigtigt at bemærke, at den ægte nytte af haiku kommer, når du er i stand til at glemme reglerne og strukturen. Det sker med tid og øvelse. Hvis du holder fast i det, kan du virkelig befri dit sind.

  • Haikuer rimer ikke og har ingen titler.
  • Det ideelle måling for haikuer er 5 stavelser i første linje, 7 i den anden, og 5 i den tredje.
  • Verber kommer i vejen, fordi det ikke er meningen, at man skal udtrykke bevægelse. Tanken er at fange et immobilt billede eller en følelse.
  • Verbet “at være” bør ikke medtages, det er allerede underforstået.
  • Det handler om enkelthed.
  • Haiku er ikke et reflekterende eller fuldendt digt.
  • Et godt haiku udtrykker noget, der transcenderer øjeblikket, men samtidig er det noget, der kun kan udtrykkes ”i selve øjeblikket”.
  • Haikuer har det med at inkludere ”kigo” eller en reference til naturen eller den nuværende årstid. 
  • Haikuer er private, de vedrører kun os. Det er derfor, vi bør imitere eller bruge simple billeder… Et godt digt kræver intimitet, bevidsthed og følelsesmæssig frihed.
Planter med rødder og tekst symboliserer haiku

Konklusionen er, at haiku kommer fra hjertet af den person, der skriver det. Det er en kanalisering, et suk, som vi udånder for at udtrykke os selv, for os selv. Et simpelt råd er at huske, at de smukkeste haikuer er dem, der tager en omdrejning i tredje vers. De første to linjer er en simpel introduktion, og den tredje er det bedste indtryk.