Forsinket søvnfase-syndrom

27 januar, 2020
Ved at reducere eksponeringen for lys i aftentimerne, og øge den om morgenen, kan det også hjælpe med at skabe et gennembrud i det biologiske ur.
 

Har du nogensinde tænker over, hvorfor nogle folk ikke sover, før det er morgen? Det kan være, fordi de er plaget af forsinket søvnfase-syndrom.

Folk med forsinket søvnfase-syndrom er ikke i stand til at tilpasse sig de socialt etablerede sove-vågen-skemaer. På grund af manglen på information og mangel på forståelse af denne lidelse, anser folk omkring dem, ofte, for at være dovne.

Det almindelige sove-vågen-skema følger en cirkadisk rytme. Det vil sige, det fluktuerer regelmæssigt hver 24. time. Et indre biologisk ur afgør dette udsving, og visse eksterne synkroniseringer hjælper også på det.

Sociale elementer, såsom arbejdstider og måltider, tjener til en mere akkurat, tilpasset søvn og vågne timer. Det mest kraftfulde, eksterne element er dog cyklussen med lys og mørke.

Problemet opstår, når der er en uoverensstemmelse mellem kroppens cirkadiske system og de krav, der er i en persons miljø. I tilfældet med forsinket søvnfase-syndrom, er en persons vanlige søvnperiode om natten bagud, når den sammenlignes med den almindelige tid.

Individer med denne lidelse føler et behov for at lægge sig og stå op (kronisk) mindst to timer senere end andre. Denne forsinkelse er mere almindelig i løbet af ungdomsårene. Dog er forekomsten hos voksne signifikant.

Når de daglige pligter tvinger sådan en person til at følge et standard skema, vil de blive kronisk frataget søvn, fordi de ikke er i stand til at falde i søvn på et specifikt tidspunkt, som et sådan skema dikterer. Derved, fører dette til sløvhed og udmattelse i løbet af dagen, hvilket vil påvirke skolen og arbejdspræstationen hos dem, der er påvirket af denne lidelse.

 

I løbet af rejser eller ferier, hvor de frit kan vælge og udskyde deres søvnskema, bliver søvnen tilstrækkelig, både i kvantitet og kvalitet. Søvnløshed og problemer med at stå op forsvinder begge, og personen nyder en afslappende søvn. 

Forskellige karakteristika af forsinket søvnfase-syndrom

Nogle af de mest almindelige karakteristika ved forsinket søvnfase-syndrom er:

  • Personen kan muligvis opretholde en tilstrækkelig søvnhygiejne og vil stadig ikke være i stand til at sove på det ønskede tidspunkt.
  • Der er ingen personlige situationer, arbejdssituationer eller depressive symptomer, der kan tilskynde til, at personen falder i søvn. 
  • Når personen, der er påvirket af dette syndrom, falder i søvn, har vedkommende ikke problemer med at blive ved med at sove. De sover kontinuerligt, og de vågner ikke – et tegn på søvnvedligeholdelses-søvnforstyrrelse.
  • På grund af manglen på søvn, vil døsighed og en reduktion i alarmberedskabet forekomme i løbet af den første halvdel af dagen. Denne situation forbedres, når det maksimale vågenhedspunkt forekommer, hvilket, for disse folk, er hen mod solnedgang.
  • Ved at være i stand til at vælge deres foretrukne timer, vil personer med denne lidelse falde i søvn uden problemer og vågne udhvilet. 

Behandling af forsinket søvnfase-syndrom

Adfærdsmæssig intervention

Det første trin er en intervention i individets vanlige adfærd. Vedkommende skal forsøge at opretholde den bedst mulige søvnhygiejne og være opmærksom på det miljø, vedkommende sover i. Desuden, skal vedkommende undgå brugen af stimulerende midler og være opmærksom på den type af aktiviteter, der udføres før sengetid.

 

I henhold til dette, er det af ypperste vigtighed for den person, der er påvirket, at have et fast søvnskema. Vedkommende skal følge dette skema hver dag, uden at ændre det på rejser eller ferier. Ydermere, skal vedkommende opretholde denne vane, selv efter han eller hun har nået sit mål, for at undgå tilbagefald.

Fototerapi

Ved at reducere eksponeringen for lys i aftentimerne og øge den om morgenen, kan det også hjælpe med at skabe et gennembrud i det biologiske ur. For at gøre dette, er det vigtigt, at man gør brug af dunkel belysning i løbet af de sidste timer på dagen, såvel som at slippe af med gardiner eller persienner.

Ligeledes, skal folk, der lider af denne lidelse, sove uden gardiner eller persienner. Så er der en større eksponering for sollys i minutterne, inden det er tid til at stå op.

Melatonin

Administrationen af melatonin (1-5 mg) nogle få timer, før det er sovetid, hjælper med at fremskride vågen-sove-cyklussen. Dets effektivitet øges, når det bruges sammen med fototerapi.

Kronoterapi

Denne procedure består af, gradvist, at forsinke det tidspunkt, man går i seng og står op på. Så personen med lidelsen går i seng senere, hver dag, indtil vedkommende når det ønskede søvnskema. Til gengæld, er den primære udfordring at holde det ved lige herfra.

Det hovedsagelige problem ligger i det faktum, at vedkommende har brug for adskillige dages modifikation af søvnskemaet, før vedkommende opnår sit mål. Uheldigvis, er det noget, der kan interferere med ansvar på arbejde eller i skolen. I ethvert tilfælde, er det en ændring, der er strategier imod, så det ikke bliver en invaliderende begrænsning i deres daglige rutine.

 

Giménez Badia, S., Albares Tendero, J., Canet Sanz, T., Jurado Luque, M., Madrid Pérez, J. A., Merino Andreu, M., & Sellés Galiana, F. (2016). Trastorno de retraso de la fase del sueño y del despertar. Síndrome de retraso de fase. Pediatría Atención Primaria18(71), e129-e139.

Solari, B. F. (2015). Trastornos del sueño en la adolescencia. Revista Médica Clínica Las Condes26(1), 60-65.