8 myter om mindfulness - Lær mere

10 november, 2018
Mindfulness er et værktøj, der kan bruges til at blive mere opmærksomme på vores bevægelser, følelser, og reaktioner. Men der er mange myter om mindfulness.
 

Alle disse facetter er vigtige i livet og i de øjeblikke, der udgør vores dage. Det er derfor, det er så godt for os. Det hjælper os med at slå den autopilot fra, som vi kører med en stor del af dagen. Derfor er det vigtigt at kende sandheden om diverse myter om mindfulness.

Mindfulness er nu kommet “på mode” og det ses som svaret på ethvert problem, du måtte have. Men det rod er ikke, hvad du måske tror.

Myter om mindfulness

Der er mange forudfattede idéer, der stopper en masse mennesker fra at nyde godt af dets fordele. Vi vil nu gennemgå 8 myter om mindfulness – læs videre og lær sandheden at kende.

Det handler ikke kun om at fokusere dit sind

“Mindfulness” bruges ofte til at henvise til det, vi kender som meditation og vejrtrækningsøvelser. Dets formål, siger man, er at kontrollere vores vildfarne tanker og holde vores sind fokuserede. Men denne enkelhed skjuler en mindre enkel baggrund. Hvis vi går lidt dybere, så vil vi se, at mindfulness er meget mere end det.

Det kommer fra det tibetanske ord drenpa, hvilket betyder at huske, bevare eller samle. Derfor består det ikke udelukkende af at observere vores sind, men det lærer os faktisk at være bevidst om hvert øjeblik i vores liv. Derved kan vi forbedre vores tanker.

At koncentrere sig om “her og nu” er måden at gøre det på. Forbedrer en tennisspiller ikke sin baghånd ved at øve sig i timevis på tennisbanen? Hvis det er tilfældet, hvorfor skulle vi så ikke kunne lære vores underbevidsthed at være mere effektiv ved at træne den?

 
En kvinde mediterer ved vandet

Mindfulness er ikke psykologisk terapi

Hverken meditation eller mindfulness er psykologiske terapier. De bør under ingen omstændigheder erstatte psykologisk behandling eller medicin. Så hvis du har en diagnoseret psykisk sygdom, bør du altid se en professionel og følge deres råd.

Afslapnings- og koncentrationsøvelser kan hjælpe sammen med behandling og medicin, men det er ikke en erstatning. Derfor er det forkert at tænke på det som havende “terapeutisk effekt”. En bedre beskrivelse ville være en “regulerende effekt”. Det tager nemlig ikke noget bort fra anden behandling, men supplerer det.

Du er nødt til at tømme dit sind, hvis du vil meditere

En af de store myter om mindfulness er idéen om, at du er nødt til at tømme dit sind for at udøve det. Intet kunne være mere forkert. Faktisk er dette det stik modsatte af, hvad vi skal gøre. Vi skal i stedet pege det i den retning, vi ønsker. Med andre ord, vi skal mestre det. Det handler om at guide vores sind og ikke lade eksterne stimuli gøre det for os.

Vores hjerne er designet til at tænke. Af denne årsag, jo mere vi prøver at undgå negative tanker, jo mere intense bliver de. Blokere er et verbum, der går komplet imod filosofien hos dem, der udøver mindfulness. Tværtimod er det, de prøver at gøre, at lade alt flyde. De lader deres tanker være frie.

 

“Når turbulensen af distraktioner formindskes og vores sind bliver roligt, vil en dyb følelse af glæde og tilfredshed opstå helt naturligt og hjælpe os med at håndtere dagligdagens stress og jag.”

-Ven. Gueshe Kelsang Gyatso Rimpoche-

Glæde og positivitet kommer fra dig

Dette er endnu en af de store myter om mindfulness. Dets formål er at hjælpe dig med at leve i nuet. Men mindfulness er ikke synonymt med glæde eller positivitet. Ved at gøre disse øvelser har du ikke nødvendigvis et smil på dit ansigt hele tiden. Du vil heller ikke se alt igennem rosenrøde briller. Accepter alt, der kommer til dig, uanset om det er godt eller dårligt. Det afhænger udelukkende af dig.

Vi ved dog, at mindfulness kan hjælpe dig til at leve disse øjeblikke mere intenst. Både de gode og de dårlige af dem. Det vil hjælpe dig med at opleve de ting, der sker for dig. Du vil kunne kanalisere og håndtere dine følelser bedre. Det vil hjælpe dig til ikke at være afhængig af dine fordomme. I stedet kan du være mere objektiv i dit daglige liv.

Person mediterer i skrædderstilling

At ændre dine vaner

Eksperter siger, at enhver kan ændre eller starte en vane på 21 dage. Desværre er det ikke tilfældet med mindfulness. En god ting er, at du ikke behøver at udøve det hver dag eller hver uge. Dets fordele er øjeblikkelige.

 

Hvis du gør det en gang om året, vil du opleve de samme resultater, som hvis du gjorde det to gange dagligt. Du har kun brug for viljestyrke. Selvfølgelig er du også nødt til at kende den rigtige teknik for at gøre det korrekt. Det handler ikke kun om at tage til et afsides sted for at trække vejret.

Det tager for lang tid

En anden af de store myter om mindfulness er nemmere at modsige: Mangel på tid. Der er altid tid, men der er også mange undskyldninger. Det er ofte tilfældet, at du bruger mere tid på at tænke på, hvorfor du ikke kan gøre det, end det ville tage dig bare at få det gjort.

Du har kun brug for 10 eller 15 minutter om dagen, plus ønsket om at fokusere. Du kan gå, lave mad, læse… men du kan stadig have fokus på hvad der sker i dit liv i lige det øjeblik. Hvis du gør det hele tiden, vil du efterhånden se, at du kan meditere næsten uden at bemærke det

En måde at flygte fra virkeligheden på

Mange tror, at denne form for meditationsteknik prøver at isolere dig fra dit liv og hjælpe dig med at undslippe dagligdagens stress. Men det passer slet ikke. Det, du prøver at gøre, er at reflektere og forsøge at finde roden til din stress.

Ved at give det din udelte opmærksomhed vil du være i stand til at observere det. Du vil kunne give det din udelte opmærksomhed. Du bør ikke prøve at finde ind i en bobbel og slippe væk fra virkeligheden. Du bør gøre lige det modsatte. Prøv at belyse problemet, fokusér alt din opmærksomhed på det.

 
Kvinde, der beder på mark

Kedeligt?

Ud af alle myter om mindfulness på vores liste her, er det her den mest almindelige. Folk siger, at det er kedeligt. Men det er overhovedet ikke tilfældet. Der er så mange måder at gøre det på… Tror du virkelig, at selvopdagelse kan kaldes kedeligt?

Måske burde vi tale om frygt i stedet for kedsomhed. En frygt for at opdage, hvad vi ville se, hvis vi kunne se ind i os selv. Det ukendte skræmmer os. Men endnu mere når det handler om noget, der har såret os på et tidsppunkt. Det er tid til, at du endeligt befrier dig selv fra alt dette. Det her er dit øjeblik!