Derfor er taknemmelighed godt for dit helbred

marts 5, 2018

Faktisk er taknemmelighed godt for dig – det er utrolig sundt for dem, der praktiserer det. At være taknemmelig hjælper os ikke kun med at dyrke følelsesmæssigt velvære og regulere stress, men det har også en positiv indvirkning på vores fysiske sundhed.

Det er ikke overraskende, at taknemmelighed er godt for vores følelsesmæssige helbred. Det, der er lidt mere overraskende, er, at det at være taknemmelig, er godt for vores fysiske sundhed, især i kulturen mens sana in corpore sano.

Et sundt sind i en sund krop. Faktisk er det en tovejsgade, da det også virker omvendt: en sund krop i et sundt sind.

Den gode nyhed er, at uanset hvordan vi takker, er al taknemmelighed godt for vores helbred på en eller anden måde. Hvorfor? Det har en fantastisk neurologisk virkning på os.

Talrige undersøgelser viser, at det at udtrykke og opleve taknemmelighed øger tilfredshed hos dem, der udtrykker det, såvel som vitalitet, håb og optimisme. Desuden hjælper det med at reducere depression, angst, misundelse og stress relateret til arbejde.

En nylig undersøgelse offentliggjort i april 2017 viste, at folk, der oplever og udtrykker taknemmelighed, rapporterede færre symptomer på fysisk sygdom og bedre søvnkvalitet.

Mens de umiddelbare virkninger af taknemmelighed er klare, hævder forfatterne, at taknemmelighed også er godt for langsigtet succes i forhold og personligt velbefindende.

Kvinde på mark med røde blomster

Derfor er taknemmelighed godt for dig

En undersøgelse fra National Institutes of Health (NIH) i 2009 viste, at hypothalamus aktiveres, når vi føler taknemmelighed eller samtidig gør ting med altruistisk hensigt.

Selvom det kan være svært at tro, støtter denne forskning påstanden om, at vi bogstaveligt talt ikke kan fungere godt uden taknemmelighed. For hypothalamus er den del af vores hjerne, der regulerer vigtige kropsfunktioner, herunder appetit, søvn, temperatur, stofskifte og vækst.

Den gode nyhed er, at taknemmelighed er vanedannende på en positiv måde. Handlinger af venlighed og taknemmelighed frigør store mængder dopamin, en naturlig belønning, der virker som en stimulans for at holde os motiverede til at være taknemmelige.

Men det er ikke alt. Desuden viser forskning om fordelene ved taknemmelighed, at disse neurologiske effekter åbner døren for endnu flere fysiske og mentale fordele.

Taknemmelighed er godt for vores helbred og gør smerte mindre smertefuld

Det er svært at tro, at noget så simpelt som at være taknemmelig kan lindre fysisk smerte. Men det er helt sandt, og mange studier bakker det op.

For eksempel, ifølge et studie fra 2012, der blev offentliggjort i Personality and Individual Differences, oplever taknemmelige mennesker mindre smerte og rapporterer, at de føler sig sundere end andre mennesker.

Taknemmelighed fremmer frigivelse af dopamin, og dette kan også medvirke til at lindre fysisk smerte. Det skyldes, at dopamin er en neurotransmitter, der spiller en vigtig rolle ved behandling af smerte. Dens smertestillende effekt er stor.

Desuden har forskning generelt fundet frem til, at taknemmelige mennesker også er mere interesserede i at passe på deres helbred og motionere mere. Faktisk er folk, der praktiserer taknemmelighed hyppigere, mere tilbøjelige til at få lægeundersøgelser. Dette bidrager sandsynligvis til deres levetid.

Når det kommer til fysisk sundhed, kan taknemmelighed sænke blodtrykket og forbedre immunsystemet. Derudover er taknemmelighed forbundet med højere niveauer af godt kolesterol (HDL) og lavere niveauer af dårlig kolesterol (LDL).

Der er også en sammenhæng mellem taknemmelighed og et fald i kreatininniveauer, en indikator for nyrens evne til at filtrere affald fra blodbanen. At være taknemmelig reducerer også niveauerne af C-reaktivt protein, en markør for hjerteinflammation og hjertesygdom.

Grunde til, at taknemmelighed er godt for god søvn

En grund til, at taknemmelighed forbedrer både følelsesmæssigt og fysisk velvære, er, at det forbedrer søvnkvaliteten meget. Talrige videnskabelige undersøgelser om taknemmelighed har nået samme konklusion. Taknemmelighed forbedrer søvnkvaliteten, reducerer den tid, det tager at falde i søvn, og forlænger søvnvarigheden.

Kvinde sover med kat

Som tidligere nævnt, er søvn en af ​​de vigtige aspekter, som hypothalamus kontrollerer. Dette aktiveres af taknemmelighed. Søvn er forbundet med mange kropslige funktioner, som dem, der relaterer til angst, depression, smerte og stress, for ikke at nævne immunsystemet.

Nøglen er, hvad der er i vores tanker, når vi forsøger at falde i søvn. Hvis du er bekymret eller ængstelig, øger din krops stressniveau, hvilket reducerer din søvnkvalitet, holder dig vågen eller vækker dig.

Men hvis du tænker på alt, hvad du er taknemmelig for, vil dine tanker berolige dig. Således vil du falde i søvn hurtigere.

Af flere årsager er taknemmelighed godt mod stress

At sove bedre betyder at være mere afslappet, hvilket ikke kun er godt for vores mentale sundhed, men også vores hjerte og nervesystem, da det hjælper os til bedre at klare stress.

En undersøgelse fra 2007 om fordelene ved taknemmelighed hos personer med højt blodtryk, viste et signifikant fald i deres systoliske blodtryk. Det, personerne gjorde, var at tælle deres velsignelser en gang om ugen.

Denne undersøgelse viste også, at det at føre en “taknemmelighedsdagbog” kan sænke blodtrykket med 10%. Andre undersøgelser har vist, at taknemmelighed hjælper med at mindske kortisol, stresshormonet. Det har også været forbundet med højere niveauer af hjertefrekvensvariation, en god markør for sundhedsstatus, der kan hjælpe med at diagnosticere stresstilstande.

Det har også vist sig, at taknemmelighed gør os mere modstandsdygtige mod traumer og stressfulde hændelser. Med andre ord, kommer taknemmelige mennesker sig bedre efter traumer. På den måde er taknemmelighed godt for vores helingsproces.

Når det kommer til angst og depression er taknemmelighed godt

Talrige undersøgelser om fordelene ved at udøve taknemmelighed har vist, at man ved at føre en taknemmeligheds dagbog eller skrive og sende takkekort, kan øge vores langsigtede lykke med mere end 10%.

En undersøgelse fra 2005 viste også, at en taknemmeligsdagbog mindskede depressionen med over 30% i løbet af undersøgelsens varighed.

En anden nyere undersøgelse viste, at alle personer med angst og depression, der skrev takkebreve, havde betydelige adfærdsmæssige ændringer.

MRI undersøgelser viste, at der ikke kun var en stigning i neural modulering på grund af ændringer i den mediale præfrontale cortex, men at de var bedre i stand til at håndtere negative følelser (f.eks. skyld) og var mere villige til at være hjælpsomme, empatiske og venlige.

Kvinde med guldkjole

En anden undersøgelse, udført i 2012 af kinesiske forskere, viste, at taknemmelighed har en dyb indvirkning på søvn, med meget positive konsekvenser for mennesker med angst og depression.

Hos personer med depression fandt de frem til, at mængden og søvnkvaliteten ikke var relateret til lavere depressionsscorer, men snarere til taknemmelighed, der lindrede deres depressive symptomer, uanset hvor meget eller hvor godt patienten sov. Dette tyder på, at en ting, taknemmelighed gør, er at reducere depressionssymptomer.

Men i personer med angst, var søvn og nedsat angst forbundet. Dette førte til den konklusion, at scoren for ​​lavere angst var resultatet af sund søvn. Omend indirekte, førte taknemmelighed til bedre søvn, hvilket igen medførte reduktion i angst.

Det giver dig energi at være taknemmelig

Når alt kommer til alt, bør det ikke overraske os at sige, at taknemmelighed gør os stærkere, både fysisk og mentalt. På den ene side gør taknemmelighed os sundere. Og på den anden hjælper det os med at være mere optimistiske og giver os energi.

Forskning i taknemmelighed har gentagne gange vist, at taknemmelige mennesker har højere energiniveauer og er mere afslappede. De er lykkeligere og sundere. Derfor er konklusionen, at det at være taknemmelig har potentialet til at forlænge vores produktive liv.

I den verden, vi lever i, kan du måske tro, at du ikke har nogen grund til at være taknemmelig. Men har du stoppet op for at tænke over, at grunden til, at du har det på den måde, måske er, fordi du ikke er taknemmelig nok til at have en grund?