Sorg og coronavirus: Smerten ved forsinket afsked

I denne artikel, ønsker vi at tale om, hvordan man håndterer et tab i denne tid, hvor man tager med i overvejelserne, at vi ikke har mange af de sædvanlige ressourcer på grund af begrænsningerne som følge af coronavirus. Læs med og find ud af mere om processen med sorg og coronavirus.
 

Der er tider, hvor vi når vores grænser og ikke længere kan klare den. Vi føler os overvældede, fulde af vrede, hjælpeløse, frustrerede og fulde af smerte. Vores egne personlige kriser fører til denne form for situation. Heldigvis, er det situationer, som vi kan overvinde, som mennesker. I dag, vil vi tale om forholdet mellem sorg og coronavirus.

Det er ikke en nem udfordring at acceptere de forandringer, som denne verdenskrise har ført med sig, og de fleste af os oplever sorg i en eller anden form.

For at hjælpe dig, vil vi se på forskellige psykologiske teorier om sorg, sammen med den nuværende forskning relateret til coronavirus. Mange af disse er så nye, at de er blevet implementeret direkte for at kunne håndtere denne situation.

 

Til at starte med, vil vi se på definitionen af sorg. I sin bog fra 2013, Loss, Grief, Mourning: Experiences, Research, and Support, siger Jorge L. Tizón, at sorg er “et sæt af fænomener, som bliver sat i bevægelse efter et tab”. 

Han fortsætter med at sige, at disse fænomener “ikke kun er psykologiske, men også psykosociale, sociale, fysiske, antropologiske og endda økonomiske”.

Med denne coronavirus-pandemi, har der dog været et antal ændringer i flere lande rundt omkring i verden. Disse ændringer har ført til tab – og sorg som en direkte konsekvens – på forskellige niveauer.

 

“Når vi ikke længere er i stand til at ændre en situation – så bliver vi udfordret til at ændre os selv.”

-Viktor E. Frankl-

Manifestationer: Typer af sorg og coronavirus

Når vi taler om sorg, refererer vi altid til dem, som almindeligvis kaldes sørgende. Det er gængst for sørgende at opleve de følgende sensationer:

  • Fysiologisk. For eksempel, spændinger i maven, trykken i brystet og halsen, overfølsomhed over for støj, en følelse af depersonalisering, stakåndethed, hovedpine, tør mund og hjertebanken.
  • Adfærdsmæssigt. Søvnlidelser, social isolation, gråd, beklagen, sukken og distrahering.
  • Følelsesmæssigt. Vrede, skam, angst, tilknytning og fravær af følelser.
  • Kognitivt. Problemer med hukommelsen, opmærksomheden og koncentrationen, gentagende tanker og illusoriske tanker, blandt andet.
 

Dette er nogle af de manifestationer, som typisk opstår, men hver person vil have sit eget unikke tilfælde. Hvilke typer af sorg har så opstået under coronavirus-krisen?

Typer af sorg

Alt afhængig af typen af tab, er der mange forskellige typer af sorg. Her er de mest gængse af dem:

  • Foregribende. Dette er en proces af forlænget sorg, hvilket opstår, før et tab har fundet sted. Det opstår som regel, når der er en diagnose på en sygdom, som ikke har nogen kur.
  • Kronisk. Også kaldet patologisk eller kompliceret. Dette er ubearbejdet sorg, som opstår, når personen ikke kan stoppe med et genopleve processerne og oplevelserne relateret til tabet.
  • Forvrænget. Når der er en uforholdsmæssig reaktion på situationen.
  • Fraværende. Dette er, når personen benægter, at tabet har fundet sted. Det er også set som et af stadierne i sorgprocessen.
  • Uberettiget. Når personerne omkring dem ikke accepterer sorgen og opmuntrer til inddæmning af alle manifestationer, som personen kan ønske at udtrykke.
  • Hæmmende. Når en person ikke udtrykker sine følelser og undgår smerten ved tabet.
 

Foruden dette, er der også andre typer af sorg, afhængig af typen af tab. For eksempel, relationel sorg, hvilket er relateret til personers tab i form af døden, separation eller materiel sorg, hvilket er relateret til genstande og ejendele.

Derudover, ifølge andre klassifikationer, kan vi sige, at sorg opstår i forhold til familiære og sociale faktorer, såsom et tab af autonomi eller funktionalitet, social isolation, mangel på økonomiske ressourcer og fravær af tilstrækkelig støtte.

Sorg og coronavirus

Med hensyn til sorg og coronavirus, for eksempel, har Cara L. Wallace og hendes kolleger udgivet en artikelJournal of Pain and Symptom Management. I den siger de, at politikker om social afstand, begrænsninger af besøgende på sundhedscentre og indvirkningen af spredningen af virussen gør sorgprocessen kompliceret.

 

Vi bliver nødt til at have alle ændringerne af dynamikkerne, der følger med sorg, som vi alle var vant til, i baghovedet. Et eksempel kan være begravelser. I mange tilfælde, kan de ikke blive udført med flere personer og heller ikke lige efter tabet.

Sådan kan man håndtere situationen

Når vi sørger, går vi igennem forskellige stadier, og sorg i relation til coronavirus er ingen undtagelse.

Ifølge ekspert i sorg, Elisabeth Kübler Ross, er disse stadier:

  • Benægtelse, hvor vi udskyder smerten.
  • Vrede, hvor bitterhed opstår, når vi står over for frustration.
  • Forhandling, hvor der gives forsøg på kontrol.
  • Depression, kendetegnet ved en dyb følelse af tomhed.
  • Og til sidst, accept, hvor ophævelse og forståelse finder sted.
 

For at nå til det sidste stadie bliver du nødt til at:

  • Udtrykke dine følelser. For at kunne frigive spændinger og forbinde dig med din følelsesmæssige verden.
  • Give slip. Det er vigtigt at give slip på situationen, selvom det er smertefuldt. Du bliver nødt til at gøre dette for at kunne komme videre. Dette betyder selvfølgelig ikke at glemme dine elskede eller tiderne, I har tilbragt sammen.
  • Bede om hjælp. Under den nuværende krise, er mange kanaler til hjælp kommet på banen i form af telefonopkald eller videoopkald. Husk også, at der er eksperter i sorgvejledning, for eksempel psykologer. Og mange af dem er også professionelle i teleterapi.
  • Anvende de ressourcer, som du har. Stil dig selv spørgsmålet: “Hvad kan jeg gøre med det, jeg har?” Du skal berøre alle områder.
  • Pleje dig selv. Glem ikke dit sociale helbred. Husk, at fysisk afstand ikke betyder social afstand. Du må heller ikke glemme dit fysiske helbred. Vær opmærksom på din kost, fysisk motion og søvn. Omfavn din psyke og tag dig tid til at gøre noget, du godt kan lide, bruge tid på af reflektere og prøve at frigive spænding.
 

Afslapningsteknikker

Nogle studier, såsom det af Cyrus SH Ho, Cornelia Yi Chee og Roger CM Ho, taler for psykouddannelse og online psykologisk indgriben. Som alternativ, kan du udøve mindfulness, fokusere på afslapningsteknikker, håndtere stress og udøve meditation, som giver dig mulighed for at slappe af.

Kort sagt, er sorg og coronavirus en meget særlig proces på grund af omstændighederne, som det finder sted under. I den nuværende situation, er det mere sandsynligt, at det er kompliceret at håndtere sorg, fordi nogle af vores mest kraftfulde ressourcer er blevet kapret af selve situationen.

 

Vi taler her om vigtigheden af hud til hud og ansigt til ansigt kontakt. Det er derfor, det er så vigtigt for dig at anvende de ressourcer, som du har til rådighed, især dem, som vi har fået gennem flere års udvikling af teknologien.