Sådan kommer du igennem corona-karantænen

Situationen i hele verden har ændret sig drastisk på meget kort tid. Vi står over for udfordringer, hvor vi er nødt til at skabe nye rutiner under COVID-19-karantænen, som vil beskytte vores helbred bedst muligt.
 

Corona-karantænen har været noget helt nyt for os alle sammen. Dette fænomen opstod pludseligt og på kort tid, og det har vendt vores hverdag helt på hovedet.

Vi har været vidne til, hvordan uvished og bekymringer for fremtiden nemt kan overvælde os. Vi har også været nødt til at bruge rigtig mange timer derhjemme, hvor vi har været nødt til at forme en ny rutine med flere begrænsninger, end vi er vant til.

Den mentale sundhed er en vigtig del af vores liv, og det er vigtigt, at der bliver taget højde for dette i denne tid. Vi er nødt til at identificere vores egne behov. Vi må ikke tøve med at bede om hjælp, hvis vi føler, vi har brug for det. Vi må heller ikke forsømme dem, som allerede led før corona-karantænen.

I denne artikel kommer vi med nogle vigtige råd, som kan hjælpe os med at komme igennem den situation, vi lige nu befinder os i.

Kvinde drikker kaffe i vinduet

Hav fokus på det positive

Det er vigtigt at fokusere på grundene til, at disse sikkerhedsforanstaltninger eksisterer. Der er en grund til, at vi bliver opfordret til at blive hjemme. Vi skal undgå at fokusere på det faktum, at vores bevægelser er blevet begrænset. Husk, at det er for det bedste, at vi har disse begrænsninger.

 

Sundhedsmyndighederne i mange lande forsikrer os om, at målet er at reducere antallet af smittede for at undgå, at sundhedsvæsenet bryder sammen.

Derfor bærer vi alle sammen et ansvar, når det gælder om at komme igennem denne situation så hurtigt som muligt og med så lidt skade som muligt.

Planlæg din daglige rutine

Det er vigtigt, at du planlægger dine aktiviteter og rutiner, så corona-karantænen bliver mere udholdelig. Hvilke aktiviteter kunne du tænke dig at lave, som du ikke har mulighed for i din sædvanlige rutine? Inkluder flere forskellige opgaver i din daglige rutine, så du ikke bruger flere timer på det samme hver dag.

Det bliver nemmere at komme igennem corona-karantænen, når du laver et skema over alle de opgaver, du skal have udført hver dag. Når du gør dette, holder du dig selv i gang og motiveret.

Undgå at tilbringe hele dagen i det samme lokale. Du kan for eksempel læse en bog i stuen, arbejde eller studere i køkkenet mv.

Giv de lokaler, hvor du tilbringer mest tid, ekstra opmærksomhed. Opdater indretningen, flyt rundt på møblerne. Sørg for, at du føler dig godt tilpas.

 

Arbejd hjemmefra, hvis det er muligt. Hvis det ikke er muligt, skal du finde på andre ting at lave. Det behøver ikke altid at være arbejdsrelateret – det er vigtigt, at du bruger din fantasi.

Undgå at ændre på dine hvile- og spisetider. I mange tilfælde kan vi ende med at spise mere og sove længere, hvilket ikke er sundt.

Hold kontakten til dine venner og familie. Kommuniker med dem via videoopkald og beskeder. Dette er et glimrende tidspunkt til at styrke båndet og lære nye ting om hinanden.

Hold dig aktiv

Det vil være lettere at komme igennem corona-karantænen, hvis du holder dit sind og din krop aktiv. Det vil have mange positive fordele for dit helbred.

Der findes mange forskellige ressourcer, der kan underholde dig derhjemme. Du kan læse, træne, høre musik, se tv-serier eller en film, du kan tegne, male eller lave andre kreative ting.

Hvis du bruger for meget tid på sofaen, kan det gøre dig mere doven. Som det fremgår i en artikel i Psychology Today, forvandler dovenskab en simpel aktivitet til noget meget besværligt. Vi vil aldrig opnå personligt velvære, da vi knap nok får lavet noget.

 

Eksperter siger, at dovenskab skaber uro og kedsomhed. Dette vil blot være endnu en byrde i den nuværende situation, så det er derfor vigtigt at undgå dovenskab.

Selvom det er vigtigt at blive hjemme, betyder det ikke, at vi skal sidde i vores pyjamas hele dagen uden at gå i bad eller rede håret. Gode hygiejnevaner er ekstra vigtige i denne tid.

Veninder snakker sammen i stuen

Undgå at blive besat af nyheder om corona-karantænen

Det kan øge vores angstniveauer, hvis vi kun taler om COVID-19. Vi er allerede klar over situationen, og det er selvfølgelig vigtigt, at vi holder os opdateret og informeret. Det betyder imidlertid ikke, at vi skal tale om det hele dagen lang.

Det kan også føre til konstante tanker om fremtiden, hvilket vi bør undgå. Det kan for eksempel være tanker såsom: “Hvordan vil verden se ud om 2 måneder?” eller “Vil jeg stadig have et arbejde, når alt dette er overstået?”.

Det er tid til at leve i nuet. Det gør kun tingene værre, når vi tænker over, hvad der måske vil ske i fremtiden. Alt det, vi går og frygter, kommer måske aldrig til at ske, og derfor nytter det ikke noget at stresse over det.

 

Giv tid til dig selv under corona-karantænen

Det er vigtigt at give tid til dig selv i løbet af dagen. Tag et afslappende bad, brug ansigtsmasker eller læg makeup, hvis det er noget, du plejer at gøre. Få frisk luft og gå en tur hver dag.

Hvis du har lyst, kan du skrive dine følelser ned, så du kan identificere, hvordan denne nye situation får dig til at have det. Når du skriver dine følelser ned, har du også nemmere ved at styre dem.

Det er vigtigt, at vi følger myndighedernes anbefalinger, hvad angår COVID-19. Vi skal hjælpe hinanden med at komme igennem denne situation!