Neurobics - Træning for hjernen

03 maj, 2021
Neurobics er en form for hjernetræning til at opretholde adræthed og fleksibilitet. Det bryder de automatiserede eller habituelle skemaer for at vække de områder af hjernen, der muligvis er i dvale, hvilket fremmer din hjernekapacitet. 

Dyrkelsen af fysisk fremtoning hersker i det vestlige samfund. Derfor er der mange folk, der er besatte af at være i god form. Dog er der få folk, der bekymrer sig om at træne deres hjerne. Betyder det, at der er en måde, hvorpå man kan holde hjernen i form? Ja, det er der! Læs med her for at finde ud af mere om neurobics, der er en form for hjernetræning.

Selvom det er godt at tage dig af din krop og overordnede fremtoning, skal du ikke glemme, at hjernen er en muskel, og den kræver også træning. Det er ikke bare endnu et organ, men et uvurderligt, operativt system. Derfor, bør du prøve neurobics, der er en måde, hvorpå du kan forblive i form.

Du kan tilpasse de foreslåede øvelser, så de passer til dine specifikke behov. På den måde kan du fremme dine mentale evner i henhold til din alder. Der er øvelser for både børn og voksne i enhver alder.

“Enhver mand kan, hvis han ønsker det, forme sin egen hjerne.”

-Santiago Ramón y Cajal-

Animation af hjerne med håndvægte

Hvad er neurobics helt præcist?

Det er en mental, hjerne- eller neuron-træning, der består af et sæt øvelser, problemer og mentale gåder, der kan forbedre mental ydeevne. Lawrence Katz og Manning Rubin, neurobiologer ved Duke University i Durham, North Carolina, udviklede dette koncept.

Disse forfattere udtænkte neurobics som et træningsprogram for en gruppe af hjernemuskler, man skal stimulere gennem rutineændringer og gennem en række af øvelser, der kan opretholde et langvarigt, optimalt mentalt helbred.

Ifølge Katz og Rubin (1999) er neurobics meget anderledes fra andre typer af hjerneøvelser, der generelt involverer logiske øvelser, gåder og isolerede sessioner.

I stedet kræver neurobics brugen af alle dine sanser for at fremme og generere de forskellige naturlige stier, som hjernen besidder. På den måde smeder du nye associationer mellem forskellige typer af information. Bevidst at skabe nye associative mønstre er en central del af denne form for hjernetræning.

Kvinde, der laver sudoku

Former for træning

Træningen, der er foreslået i neurobics, involverer de cerebrale hemisfærer, kropsbevægelser og brugen af alle sanserne, særligt brugen af øjnene for at stimulere myelin og letheden ved læring.

Dette program har følgende mål: At forbedre folks fysiske tilstand, at opretholde kvaliteten i deres bevægelser, at styrke deres psykiske og kognitive evner og hjælpe deres hjerne-krop kommunikation for at eliminere enhver form for stress og spændinger i kroppen.

Du kan lave mange øvelser. Jo mere kreativ du er, des større vil din række af muligheder være. Her er nogle idéer:

  • Lav Sudoku, tag tid på dem og hold øje med din fremgang.
  • Lær nye ord og indkorporér dem i dine fremtidige samtaler.
  • Hav dit armbåndsur omvendt på.
  • Identificér tiden på et ur set gennem et spejl.
  • Gå baglæns gennem dit hjem (gør dette forsigtigt). 
  • Børst dine tænder eller red dit hår med din ikke-dominerende hånd.
  • Se på billeder på hovedet og værdsæt detaljerne.
  • Brug din telefon med din ikke-dominerende hånd.
  • Tag tøj på med lukkede øjne.
  • Variér den rute, du tager på vej til arbejde, dit hjem eller skole.

Kort sagt vil enhver øvelse, der bryder med din rutine og automatiske adfærd tilskynde til, at din hjerne arbejder.

Hvad er fordelene ved neurobics?

I lang tid troede forskere, at hjernen kun kunne skabe neurale forbindelser i barndommen. Men Katz konkluderede, at hjernen allokerer og bearbejder ethvert nødvendigt sensorisk bidrag, der genererer nye strukturer og forbindelser i forskellige aldre. Med disse øvelser kan du:

  • Skabe nye forbindelser (synapser) på et hjerneniveau gennem eksperimentering af nye daglige aktiviteter. 
  • Stimulere produktionen eller regenereringen af neurale netværk gennem det sensoriske netværk.
  • Inducere produktionen af neurotrofiner eller specifikke molekyler, der fremmer overlevelsen af neuroner.
  • Det er vigtigt at træne hjernen, fordi det hjælper med at bruge hele hjernen og kroppen. Det forbedrer koncentration, balance, tænkning, hukommelse, kreativitet, hørelse, opmærksomhed og opfattelse. 

Derfor “er det en strategi, der fremmer læringsfærdigheder og attituder. Det hjælper med at forebygge og kurere motoriske mangler, adfærdsproblemer, sproglige færdigheder, skriftsprog og hyperaktivitet” (Orellana, 2010).

Takket være øvelserne foreslået i neurobics er det muligt at udvikle nye strukturer og hjerneforbindelser. Desuden kan du forebygge manifestationen af adskillige neurodegenerative lidelser, såsom Alzheimers sygdom, depression og Parkinsons sygdom, med hjælp fra neurobiologiske teknikker.

Aguirre Vargas, I. (2012). Gimnasia cerebral para niños de 4 a 5 años como instrumento de estimulación de las capacidades (Bachelor’s thesis, Universidad del Azuay).

Díaz Bravo, L. E., & Chapoñan Guivar, K. (2017). Propuesta de estrategias basada en Gimnasia Cerebral para potenciar procesos de atención en estudiantes del nivel inicial, Chiclayo 2014.

Novoa López, MH (2018). Diseño y aplicación de un programa para el desarrollo de la creatividad y la influencia en la calidad de los resultados académicos 2018.

Orellana, R. (2010). Gestión de la calidad en aprendizajes significativos. 2da. Edición. Lima, Perú: Gráfica Ángeles S.A.C.