Lad os tale om “den kogende frø syndrom”

· juli 2, 2018

Nogle gange tolererer vi skadelige situationer og mennesker alt for længe, ​​bare fordi vi følger den stiltiende kommando “hvis der ikke er nogen anden løsning, skal du tolerere det” tankegang, ligesom frøen i vores historie.

Og vi kan helt sikkert ikke ignorere det faktum, at mange af os underkaster vores følelsesmæssige velvære til andre ting. Det sker også ofte, at vi ikke bare skal tænke på vort velfærd, men at der er andre mennesker, der afhænger af os på en eller anden måde.

Vi kan også i meget lang tid udholde en brudspids situation på grund af følelsesmæssig afhængighed, et destruktivt forhold eller måske fordi vi mangler den følelsesmæssige intelligens for at vide, hvad der er normalt og hvad der ikke er.

Måske tolererer du situationer, indtil du brænder op, uden at du nogensinde er blevet opmærksom på behovet for at hoppe af skibet i tide for at redde dig selv. Det er grunden til, at vi vil have dig til at lære om den kogende frø syndrom. Det handler om en frø, som ikke vidste, at den kogte, en ide der først blev forklaret af Olivier Clerc.

Kogende frø syndrom

Sæt en frø i en gryde fuld af vand og start opvarmning af vandet. Som vandtemperaturen stiger, tilpasser frøen sin kropstemperatur som følge heraf. Frøen opretholder sig ved at justere sin kropstemperatur sammen med stigningen i vandtemperaturen.

Når vandet er ved at nå sit kogepunkt, kan frøen ikke længere justere sig selv. På dette tidspunkt beslutter frøen at hoppe. Den forsøger at hoppe, men den er ikke i stand til at gøre det, da den har brugt hele sin styrke på at justere sin kropstemperatur. Meget snart dør frøen.

Hvad dræbte frøen? Tænk over det! Jeg ved, at mange vil sige, at det kogende vand gjorde. Men sandheden er, at det der dræbte frøen, var den egen manglende evne til at bestemme, hvornår den skulle hoppe.

Vi skal alle tilpasse os til både mennesker og situationer. Men vi skal være sikre på, hvornår vi skal justere os og  hvornår vi skal fortsætte fremad. Der er øjeblikke, når vi skal stå op for situationen og tage de nødvendige forholdsregler.

Hvis vi tillader folk at få os til at sprænge i luften fysisk, følelsesmæssigt, økonomisk, åndeligt eller mentalt, vil de fortsætte med at gøre det.
Lad os beslutte hvornår vi skal hoppe! Vi skal hoppe, mens vi stadig har styrken. Det er dette som kogende frø syndrom prøver at fortælle os.

"den kogende frø syndrom"

Hvad denne metafor fortæller os om os selv

Denne metafor om den kogende frø syndrom har mange implikationer for forskellige situationer i vores liv, for vores relationer, arbejde, personlighed, sundhedsledelse osv. Folk, der er pakket ind i et forhold, der ikke bringer dem noget godt, tilpasser sig konstant til deres partners ønsker, meninger og beskyldninger for ikke at vippe båden; de tror, ​​at de kan tolerere det, eller at de ikke har nogen anden mulighed end at gøre det.

Men i almindelighed vil tolerering af ting på denne måde alt for længe ikke føre til andet end problemer eller brudssituationer. Når vi mindst forventer det, vil vi ende i en ekstrem situation. Vi vil ikke være i stand til at tolerere det mere. Og her vil vi hoppe, flygte eller i det mindste komme op med vores flyveplan fra denne situation eller forhold. Og her kan vi risikere allerede at være svært såret.

Måske har vi ikke længere styrken til at klare den endelige brudssituation, der har præsenteret sig selv, fordi vi ikke har energi, vi har ingen vej ud, vi har ikke tænkt over det før, eller vi er allerede for sårede til at forlade den situation for en anden, der kunne være endnu værre.

Nogle gange går vores evne til at tolerere tingene ret langt, men vores styrke og håb brænder lidt efter lidt undervejs.

Et spørgsmål om daglig stress og akut stress

Richard Lazarus påpegede de forskellige måder at stå over for stress og også at der var to slags stress: kronisk daglig stress og akut stressende livshændelser.

Normalt bliver vi fortalt, at stressede livssituationer som skilsmisser, dødsfald hos mennesker vi kender, tab af et hus eller arbejde vil påvirke os meget, og måske er det sandt. Men vi står over for denne slags begivenhed med store negativ og truende virkninger på os, vi skal forberede os og stå over for situationen: “spring i tide”.

Men daglige stressfulde situationer er dem (endnu mere, hvis de fortsætter i lang tid), som vi skal bekymre os om i større skala. Nogle af disse begivenheder viser sig ikke som negative i lang tid. Dette er tilfældet med partner misbrug. Her får vi nogle gange positiv behandling, andre gange negativ, andre gange udholdelig. På denne måde forbliver ubehaget evigt. Det fortsætter bare med at tilpasse sig, indtil situationen bliver ustøttelig.

"den kogende frø syndrom"

Den bedste måde at imødegå denne kendsgerning er at genkende det. Det vil sige ikke at boykotte vores egne følelser og fortælle os selv, at det måske er normalt. Hvis du har det dårligt omkring den samme situation eller den samme person i meget lang tid, er den gal.

Du er nødt til at hoppe. Det handler ikke om at flygte. Men om at hoppe over bord, stå over for situationen og finde ud af, hvilke mulige løsninger der findes. Husk, at den, der tolererer for længe, sjældent har nok styrke til sidst til at prøve at ændre situationen. Skaden er måske allerede sket og internaliseret. Husk på kogende frø syndrom.