Følelsesmæssig ræsonnement: Hvad er det?

januar 3, 2019
Vores følelser tager ofte overhånd over os. Følelsesmæssig ræsonnement er en form for mentalfælde, som vi kan blive fanget i.

Ved du, hvordan det er at opleve en meget bestemt virkelighed uden nogen som helst beviser for, at verden virkelig er sådan? Hvis du har oplevet dette, så har du førstehåndsviden om alt hvad det indebærer at have en af de mest ubehagelige psykologiske problemer. Det er et ret udbredt problem, som kaldes følelsesmæssig ræsonnement.

Følelsesmæssig ræsonnement er et udtryk, som beskriver en form for kognitiv forvrængning. Grundlæggeren af kognitiv terapi, Aaron Beck, var den person, som opfandt udtrykket tilbage i 1970’erne.

Ifølge Beck, så er hver gang, du beslutter dig for, at en følelsesmæssig reaktion passer til virkeligheden, så er det et eksempel på følelsesmæssig ræsonnement. Det er et tilfælde, hvori du vælger at ignorere reelle beviser eller fakta og blot fokuserer på din egen sandhed, som er baseret på de følelser, du har.

Oven på det sagde Beck også, at denne form for ræsonnement har sin basis i negative tanker. Tanker, som er ufrivillige, umulige at kontrollere og automatiske.

Følelser er ikke fakta

Følelsesmæssig ræsonnement antager, at det, du føler, også reelt er sandt. For eksempel, hvis du føler dig trist, så må det jo være sandt, at tingene ikke går godt for dig, og at du blot er uheldig. Selvfølgelig kan det være positivt at komme i kontakt med dine følelser. Men det burde ikke være sådan, at det, du føler, er ekstremt anderledes fra, hvad der reelt foregår.

Fyr der holder sin hånd ved hjertet

Styrken af dine følelser leder til overbevisninger, som der som regel stadig er intakte, efter den følelesmæssige storm render ud. Når du praktiserer følelsesmæssig ræsonnement, er det, du gør, blot at tro på de automatiske tanker, som forårsager problemer. Heraf begynder du at rationalisere alt på baggrund af dine følelser.

Det er derfor, at følelsesmæssig ræsonnement som regel forvrænger din virkelighed og får den til at se negativ ud. Faktisk er det også muligt, at den kan få dig til at se din virkelighed i et positivt lys.

Men det er ikke det, som der er fokus på i denne artikel. Det er et perspektiv, som fuldstændig tilpasser sig din verden, og hvis indflydelse du ikke lægger mærke til. Derfor spørger du aldrig dig selv om, hvorvidt det, du ser, faktisk er sandt, eller om du blot manipulerer alt.

”Negative følelser såsom ensomhed, jalousi og skyld har en vigtig rolle i et lykkeligt liv: De er alle store advarsler om, at der er noget, som bør ændres.”

-Gretchen Rubin-

Følelsesmæssig tænkning kan sabotere din nutid

Følelsesmæssig ræsonnement er en meget kompliceret og indviklet form for ræsonnement. Problemet er, at følelser blot reflekterer tanker og overbevisninger og ikke reel virkelighed. For eksempel har alle følt sig som en idiot på et eller andet tidspunkt. Men dette betyder ikke, at vi alle er idioter, blot fordi vi har følt os som en, er det ikke sandt?

Selvfølgelig er det ikke sandt. Det er en forskruet følelse, hvilket betyder, at de følelser, vi føler grundet dem, ikke er særlig godt bevis for, at vi faktisk er idioter.

Det samme sker, når man for eksempel føler sig overvældet eller håbløs omkring et eller andet. Disse følelser betyder ikke, at dine problemer er umulige at overvinde og at man ligeså godt kan give op.

Følelsesmæssig ræsonnement har også en meget udbredt bivirkning: Udskydelse. Hvis du føler, at du helt sikkert kommer til at gøre noget forkert, har du sikkert tænkt dig at udskyde det eller helt undgå at gøre det. Udskydelsen kommer i vejen for, at du tager de sunde beslutninger for dit eget bedste.

Når noget er sikkert, er vores naturlige reaktion ikke at kæmpe imod det eller at prøve at slippe af med det. Som regel accepterer vi blot den nye virkelighed. Det, der så sker, er, at din opfattelse af virkeligheden som regel altid bliver virkelig.

Kvinde kigger ud af vindue med regn på

Følelsesmæssig ræsonnement og depression

Følelsesmæssig ræsonnement spiller en stor rolle i næsten alle former for depressioner. Da deprimerede mennesker føler så meget negativitet, antager de som regel også, at tingene virkelig er så negative. Det vil aldrig sætte spørgsmålstegn ved, om denne opfattelse, som kommer fra deres følelser, er gyldig eller ej.

En masse deprimerede mennesker ender med at blive fanget i følelsesmæssig ræsonnement. For eksempel, kan de til tider begynde at filtrere ting ud og kun fokusere på de negative aspekter af ellers positive ting. Dette gør de, fordi de befinder sig i en negativ sindstilstand, mens de bevæger sig gennem livet.

Desuden gør det ikke rigtig nogen forskel, om de har kontrol over situationen eller ej. Når alt kommer til alt, vil det blot passere lige forbi dem, så længe de gør brug af følelsesmæssig ræsonnement.

Følelsesmæssig ræsonnement finder ofte sted

En af de store problemer er, at følelsesmæssig ræsonnement virkelig blot er en adfærd, som er lært, da så mange mennesker gør brug af det.

Det er også værd at nævne, at følelsesmæssig ræsonnement leder direkte til depression. Men de tankemønstre, det medbringer, gør, at det er virkelig svært at modkæmpe depression, når man reelt har det.

Den reelle sandhed er, at følelsesmæssig ræsonnement er meget almindelig. Vi kan alle godt lide at tro på, at vi kun tager rationelle beslutninger, men det gør vi altså ikke størstedelen af tiden. Det er meget lettere at lade vores følelser tage styringen.

Faktisk, grundet måden, som vores hjerne er strukturet på, gør det, at det er meget lettere at tage beslutninger på baggrund af vores følelser. At tage beslutninger på baggrund af fakta er langt mere udfordrende.

Som regel leder vi ikke rigtig efter fakta til at støtte vores konklusioner. Vi accepterer dem uden at stille spørgsmål, blot fordi det er lettere at gøre det på den måde.

Kvinde med hoved gemt under arme oplever følelsesmæssig ræsonnement

Ændr dine begrænsende overbevisninger og sæt en stopper for følelsesmæssig ræsonnement

Det primære problem med inkorrekte tanker (Dem, som kommer i spil under følelsesmæssig ræsonnement) er, at så snart du har besluttet, at følelser er fakta, så stopper du med at lede efter reelle forklaringer. Det er derfor, at disse slags tanker er så begrænsende og problematiske.

Hvis du ønsker at sætte en stopper for følelsesmæssig ræsonnement, så start med at holde øje med alle de gange, du bliver påvirket af det. Når du så lægger mærke til, at det er på spil, så skal du prøve at tage en lille pause og tænke over disse ting:

  • Læg mærke til dine tanker. Hvis du identificerer følelsesmæssig ræsonnement, så husk, at disse følelser måske ikke har så meget at gøre med virkeligheden omkring dig. Prøv at tænke objektivt omkring disse ting.
  • Tag dine ”roligbriller” på. Spørg dig selv, om du ville se anderledes på tingene, hvis du var mere rolig. Prøv at kigge på situationen, som den er, og vurdér, hvorvidt de følelser, du føler, reelt passer til situationen.
  • Giv dig selv lidt tid til at komme af med dine følelser, for til tider forsvinder de faktisk ret hurtigt. Så tag noget tid, og sæt spørgsmålstegn ved dine konklusioner, så snart følelserne er forsvundet lidt. Det er meget lettere at få perspektiv på tingene, så snart du er lidt mere rolig.

Det er blot en illusion

Glem aldrig det faktum, at følelsesmæssig ræsonnement er en form for mentalfælde. Det er en illusion, der opstår, når du har svært ved at håndtere dine føleleser. Selvfølgelig, selvom dine følelser er negative, så er dine følelser i sig selv ikke dårlige at have. De er blot til for at hjælpe os med at overleve.

”Det er svært at løbe et maraton med en stor rygsæk, og den vil nok stå i vejen for dig. Lad ikke baggagen fra din fortid – tung med frygt, skyld og vrede – stå i vejen for din sejr.”

-Maddy Malhotra-